2025-09-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comradee
Hej jag är en programmerare och systemutvecklare som fick en dum idé, vill se vad ni tycker.

Sverige kör fortfarande på nolltolerans mot cannabis, trots att halva västvärlden redan insett att det är både ovetenskapligt och kontraproduktivt. Vi kriminaliserar vanliga människor, fyller rättssystemet med bagateller och låtsas att det “räddar liv”.

Jag tycker det räcker nu. Personligen har jag blivit tagen av polisen för eget bruk och riskerar nu en brottsbelastning – inte för våld, inte för stöld, inte för något som skadar någon annan – utan för att jag rökte en planta som är laglig i Tyskland och halva USA.

Frågan till er är: ska vi fortsätta sitta och gnälla på Flashback, eller ska vi faktiskt börja organisera oss?
Jag vet att man inte får göra reklam här, så jag länkar ingenting. Men om du är seriös med att vilja se en förändring – skriv i tråden eller skicka ett PM.

Det är många fler än man tror som tycker att cannabis borde åtminstone avkriminaliseras. Om vi samlar oss kan vi göra skillnad.

Vad säger ni – är ni redo att göra mer än att bara skriva inlägg? om vi är fler än 100.000 personer då kommer jag att lansera en politisk kampanj. Egen hemsida, organisation. Som utmanar the status quo på riktigt.

Hoppas du själv får erfara en narkotika beroendes vardag, din bästa vän, syskon, egna barn eller någon som betyder mycket för dig.
Någon som förvandlar ditt liv till ett rent helvete.
Då kanske får du en annan synvinkel.
Citera
2025-09-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Hoppas du själv får erfara en narkotika beroendes vardag, din bästa vän, syskon, egna barn eller någon som betyder mycket för dig.
Någon som förvandlar ditt liv till ett rent helvete.
Då kanske får du en annan synvinkel.
Kan du förstå att man kan förespråka en legalisering av tex cannabis ändå? Det är ju inte som att dagens politik gjort att ingen behövt uppleva det du beskriver.
Citera
2025-09-28, 15:04
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comradee
Hej jag är en programmerare och systemutvecklare som fick en dum idé, vill se vad ni tycker.

Sverige kör fortfarande på nolltolerans mot cannabis, trots att halva västvärlden redan insett att det är både ovetenskapligt och kontraproduktivt. Vi kriminaliserar vanliga människor, fyller rättssystemet med bagateller och låtsas att det “räddar liv”.

Jag tycker det räcker nu. Personligen har jag blivit tagen av polisen för eget bruk och riskerar nu en brottsbelastning – inte för våld, inte för stöld, inte för något som skadar någon annan – utan för att jag rökte en planta som är laglig i Tyskland och halva USA.

Frågan till er är: ska vi fortsätta sitta och gnälla på Flashback, eller ska vi faktiskt börja organisera oss?
Jag vet att man inte får göra reklam här, så jag länkar ingenting. Men om du är seriös med att vilja se en förändring – skriv i tråden eller skicka ett PM.

Det är många fler än man tror som tycker att cannabis borde åtminstone avkriminaliseras. Om vi samlar oss kan vi göra skillnad.

Vad säger ni – är ni redo att göra mer än att bara skriva inlägg? om vi är fler än 100.000 personer då kommer jag att lansera en politisk kampanj. Egen hemsida, organisation. Som utmanar the status quo på riktigt.

Går inte att skicka PM till dig, då du behöver minst 50st inlägg.
Citera
2025-09-28, 15:17
Medlem
Graavargs avatar
Jag håller med.

Jag anser också att det bara är en fråga om tid, cannabis kommer att bli lagligt. Frågan är därför inte "om", utan "när".

Det är helt onödigt att försöka få ett etablerat parti att ta upp frågan. I Sveries blockifierade politiksystem skulle det innebära att hela det andra blocket hoppar på dem. Fakta och förstånd spelar ingen roll, eftersom val i Sverige är fråga om decimaler och man gör vad som helst som man tror ger en fördel.

Den enda logiska möjligheten är därför att köra en egenfinansierad motsatt kampanj. Nåt i stil med: "Rösta INTE på ett parti som SÄGER NEJ till CANNABIS!"

Det fungerar, så långt det fungerar, omvänt. Dvs. de partier som går ut starkt mot cannabis riskerar att bli av med röster från väljare som tycker att cannabisfrågan är tillräckligt viktig, eller i sådana fall där den blir "sista droppen". Det innebär också potentiellt att andra partier omvärderar sitt "nej" till ett "saken behöver utredas". Uttryckligen för att åtminstone ge sken av att man inte stänger dörren helt. Allt för några röster...

Men då kan man i alla fall kräva att de också gör en statlig utredning, om de vinner valet. Och grejen är att när det gäller just cannabis så finns det mer faktiska, logiska skäl att tillåta en begränsad användning än att förbjuda den, medan det finns mer principiella, känslomässiga skäl för att förbjuda användning än för att tillåta den. Så frågan har allt att vinna på en saklig behandling.
Citera
2025-09-28, 15:25
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Att TS har fått en bot kan leda till att han förlorar jobb, körkort.

Så här är det, vi har en mycket förutsägbar lagstiftning i Sverige, tillika är den mycket lätt att följa. Om TS och alla andra icke-knarkare inte vill riskera sitt arbete, körkort eller att hamna i belastningsregistret så låter man bli att knarka. Det är hur lätt som helst, det är inte ens lite jobbigt - om man inte har ett beroende vs.
Citera
2025-09-28, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Så här är det, vi har en mycket förutsägbar lagstiftning i Sverige, tillika är den mycket lätt att följa. Om TS och alla andra icke-knarkare inte vill riskera sitt arbete, körkort eller att hamna i belastningsregistret så låter man bli att knarka. Det är hur lätt som helst, det är inte ens lite jobbigt - om man inte har ett beroende vs.
Det vi diskuterar här är en förändring av lagstiftningen. Häng med lite.
Citera
2025-09-28, 15:33
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det vi diskuterar här är en förändring av lagstiftningen. Häng med lite.

- och det jag bemötte var ett känslomässigt argument för varför avkriminalisering/legalisering är rimligt.
Citera
2025-09-28, 15:36
Medlem
Citat:
- och det jag bemötte var ett känslomässigt argument för varför avkriminalisering/legalisering är rimligt.
Du beskrev hur det ser ut idag, varken mer eller mindre.

Vad är det som är så bra med nuvarande lagstiftning?
Citera
2025-09-28, 16:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Ja det väl rimligt att de som får köpa kanske gör det också lite mer när det är lagligt. Inte att det har ökat explosivt men ca 30% i Kanada. Det viktiga att fokusera på skadligt bruk samt ungdomsbruk. Och inte bli helt blind för att det viktiga är att mindre personer ta skador av droger på totalen, som innefattar fler mätpunkter än endast totalt bruk.
En sak att ha i åtanke när det gäller ökning av bruket är att rätt många helt enkelt bara har slutat dölja sitt bruk.
Citera
2025-09-28, 16:25
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Du beskrev hur det ser ut idag, varken mer eller mindre.

Detta:
Citat:
Att TS har fått en bot kan leda till att han förlorar jobb, körkort.

- är ett vanligt känsloargument för legalisering/avkriminalisering och det finns aldrig sinande exempel: Det är orimligt att straffet är värre än handlingen. Barn behöver föräldrar hemma, inte i rätten. Ett registerutdrag ska inte stänga dörren till karriär och utbildning. Om polisen lägger mindre tid på småbruk kan mer kraft läggas på våldsbrott, skuld och skam botar ingen, men alkohol då???!!!! osv.

Detta besvarade jag utifrån att det faktiskt inte är ett argument för legalisering/avkriminalisering:
Citat:

Den stora massan som vill ha legalisering/avkriminalisering är brukare/beroende, eller så är det närmaste sörjande som tror att avkriminalisering/legalisering hade gjort någon skillnad. (Precis som att de som vill se att prostitution legaliseras/avkriminaliseras är sexköpare och argumenten är i huvudsak känslobaserade) Samtidigt vill ingen drogliberal erkänna att de är beroende, och de vägrar erkänna eller arbeta med grundproblematiken bakom beroendet, ibland undrar man vad det egentliga stigmat är.

Citat:
Vad är det som är så bra med nuvarande lagstiftning?

Att det är en tydlig markering, fick gärna inkludera även alkohol. Det finns idag mycket svagt/inget stöd för att legalisering/avkriminalisering av cannabis i sig leder till minskningar på befolkningsnivå av (1) beroende, (2) bruk eller (3) dödlighet.
Citera
2025-09-28, 16:27
Medlem
Citat:

Att det är en tydlig markering, fick gärna inkludera även alkohol. Det finns idag mycket svagt/inget stöd för att legalisering/avkriminalisering av cannabis i sig leder till minskningar på befolkningsnivå av (1) beroende, (2) bruk eller (3) dödlighet.
Testar igen. På vilka sätt är dagens lagstiftning framgångsrik?
Citera
2025-09-28, 16:34
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Testar igen. På vilka sätt är dagens lagstiftning framgångsrik?

Jag uppmanar dig precis som tidigare:
(FB) Ska vi bara sitta still och ta skiten – eller är det dags att organisera oss?

- läs igen.
(FB) Ska vi bara sitta still och ta skiten – eller är det dags att organisera oss?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in