• 1
  • 2
2025-09-28, 12:47
Medlem
Rhodezs avatar
I veckan besökte jag en KFC för en sen burgare. Det var ganska tomt. Bakom disken stod två araber, och de enda kunderna för utom mig var en grupp högljudda araber som ätit klart och nu satt och diskuterade livligt. Jag beställde en burgare och en dricka på en av skärmarna och kryssade i att maten ska levereras till bordet och satte mig och började läsa ur några dokument jag hade med mig.

I ögonvrån följde jag vad som skedde omkring mig. Araberna som serverade gick av och an och gick bort till arabgänget några gånger och pratade på arabiska. Efter en stund bar de bort en bricka med mera mat och en viss diskussion på arabiska bröt ut mellan de som serverade och gästerna. Någon tog emot brickan och började äta maten. Jag började bli allt mer undrande om när min mat skulle komma och till slut gick jag bort till disken och frågade. De tittade riktigt förvånat på mig och gick snart över till arabiska när de pratade med varandra om saken. En gick bort till arabgänget och växlade några ord med dem. De svarade sedan att jag snart skulle få maten och började göra i ordning den och snart fick jag den.

När jag lägger ihop pusselbitarna blir det ganska uppenbart för mig vad som skett. Personalen har antagit att det är arabgänget som beställt burgaren och burit dit den och serverat. Diskussionen fram och tillbaka när den levererades handlade om vems det var, vilket säkert var ganska förbryllande eftersom ingen väntade på någon leverans, men det hela slutade med att någon tog den och käkade upp. När jag kom fram och frågade insåg de plötsligt att det var min min mat de givit bort och satte igång och fixa en ny.

Det är något med den här historien som känns väldigt arabiskt. Jag får kraftiga deja vu-känslor från andra situationer. Hur kan det komma sig att de inte förstått eller ens tänkt tanken att det kanske var min? Araberna hade käkat klart, jag inte. Jag satt väl synlig från disken och arabgänget? Min gissning är att om man inte skränar och tar plats så finns man inte i deras värld. Deras ögon måste ha registrerat mig, men intrycket har sorterats bort som irrelevant.

Är det fler här som känner igen sig i den här erfarenheten av araber?
Framstår mina slutsatser som rimliga?
Vad hade hänt om jag var 80 år och satt på ett ålderdomshem med arabisk personal och ganska mycket arabiska äldre som tar space? Hur väl hade man tagit hand om mig?
Senast redigerad av Rhodez 2025-09-28 kl. 12:54.
2025-09-28, 12:54
Medlem
Att dra slutsatser om en hel folkgrupp baserat på en enskild händelse är inte rimligt. Misstag i servicebranschen händer överallt, oavsett personalens bakgrund. Jag har själv upplevt liknande förväxlingar på restauranger med personal av alla möjliga bakgrunder.

Angående din fråga om äldreomsorg - kvaliteten på vård beror på individens professionalism, utbildning och empati, inte etnisk bakgrund. Det finns engagerad och kompetent vårdpersonal från alla delar av världen, liksom det tyvärr finns mindre bra personal oavsett ursprung.

Jag skulle uppmuntra dig att inte låta en negativ restaurangupplevelse forma din syn på en hel grupp människor.
2025-09-28, 12:56
Medlem
Handlar det inte mer om slarv, och att de var distraherande på annat än sitt jobb, än att de just var araber?

Sådär beter sig väl alla som är oengagerade och slarviga och trötta, och som har små ambitioner att erbjuda kunderna god service.

Så frågan blir kanske om det är typiskt arabiskt. Jag har endast varit i ett arabiskt land på kortare semester, men jag märkte inte av något sådant du beskriver.

Antagligen är det slöa och omotiverade personer som bor normalt söker sig till dessa jobb. De som inte erbjuds något bättre. Då blir deras prestation därefter, slarvig och trött.
2025-09-28, 12:57
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Att dra slutsatser om en hel folkgrupp baserat på en enskild händelse är inte rimligt. Misstag i servicebranschen händer överallt, oavsett personalens bakgrund. Jag har själv upplevt liknande förväxlingar på restauranger med personal av alla möjliga bakgrunder.

Angående din fråga om äldreomsorg - kvaliteten på vård beror på individens professionalism, utbildning och empati, inte etnisk bakgrund. Det finns engagerad och kompetent vårdpersonal från alla delar av världen, liksom det tyvärr finns mindre bra personal oavsett ursprung.

Jag skulle uppmuntra dig att inte låta en negativ restaurangupplevelse forma din syn på en hel grupp människor.
Nej men det är inte baserat på en erfarenhet. Kan du inte läsa. Jag skriver ju just att jag känner igen beteendet från andra situationer. Men jag kan ju inte gärna lista upp hundra situationer i en tråd.
2025-09-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Nej men det är inte baserat på en erfarenhet. Kan du inte läsa. Jag skriver ju just att jag känner igen beteendet från andra situationer. Men jag kan ju inte gärna lista upp hundra situationer i en tråd.
Du har rätt, jag läste inte tillräckligt noga, du skrev faktiskt att du känner igen mönstret från andra situationer. Ursäkta för det.

Angående kulturella skillnader i att "ta plats". Ja, det finns tydliga mönster här. Ta USA som exempel: amerikaner är kända världen över för att prata högt på restauranger, vara väldigt sociala med främlingar, och ta fysisk och verbal plats. Som amerikansk komiker sa: "How do you know there's an American in the restaurant? Don't worry, you'll hear them."

Svenskar och japaner ligger i andra änden av spektrumet. I Japan finns uttrycket "kuuki wo yomu" (läsa luften/rummet) om att vara lyhörd för andras behov av utrymme. I Sverige har vi ju jantelagen och "sitt inte för nära på bussen"-kulturen.

Däremellan finns kulturer som italienare (stereotypen om högljudda familjediskussioner över maten), greker och andra medelhavsfolk, många latinamerikanska kulturer, delar av Mellanöstern och Sydostasien där gruppsamtal ofta är mer överlappande och dynamiska.

Men här är kruxet: en tyst amerikan från Minnesota beter sig helt annorlunda än någon från New York. En stockholmare kan vara mer utåtriktad än en italienare från landsbygden. Klass, generation och personlighet spelar ofta större roll än nationalitet.

Så även om kulturella tendenser existerar, förklarar de sällan enskilda händelser som dina restaurangupplevelser.
2025-09-28, 13:17
Medlem
67arigGubbes avatar
Du får väl skylla på amatör-kfc istället för araberna?

Eller dig själv?
Man brukar nämligen ta en nummerbricka eller skriva bordsnummer när man ska bli serverad vid bordet och du sket väl i det
2025-09-28, 14:03
Medlem
RFTs avatar
Hur många minuter dröjer det innan någon av FB’s kända arab/muslim-kritiker kommer in i tråden och bekräftar TS åsikter och som vanligt slår fast att ALLA araber/muslimer beter sig så här.
Ett fel som en arab/muslim gör, det får en hel folkgrupp stå till svars för. Orimligt eller helt okej?
2025-09-28, 14:11
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
I veckan besökte jag en KFC för en sen burgare. Det var ganska tomt. Bakom disken stod två araber, och de enda kunderna för utom mig var en grupp högljudda araber som ätit klart och nu satt och diskuterade livligt. Jag beställde en burgare och en dricka på en av skärmarna och kryssade i att maten ska levereras till bordet och satte mig och började läsa ur några dokument jag hade med mig.

I ögonvrån följde jag vad som skedde omkring mig. Araberna som serverade gick av och an och gick bort till arabgänget några gånger och pratade på arabiska. Efter en stund bar de bort en bricka med mera mat och en viss diskussion på arabiska bröt ut mellan de som serverade och gästerna. Någon tog emot brickan och började äta maten. Jag började bli allt mer undrande om när min mat skulle komma och till slut gick jag bort till disken och frågade. De tittade riktigt förvånat på mig och gick snart över till arabiska när de pratade med varandra om saken. En gick bort till arabgänget och växlade några ord med dem. De svarade sedan att jag snart skulle få maten och började göra i ordning den och snart fick jag den.

När jag lägger ihop pusselbitarna blir det ganska uppenbart för mig vad som skett. Personalen har antagit att det är arabgänget som beställt burgaren och burit dit den och serverat. Diskussionen fram och tillbaka när den levererades handlade om vems det var, vilket säkert var ganska förbryllande eftersom ingen väntade på någon leverans, men det hela slutade med att någon tog den och käkade upp. När jag kom fram och frågade insåg de plötsligt att det var min min mat de givit bort och satte igång och fixa en ny.

Det är något med den här historien som känns väldigt arabiskt. Jag får kraftiga deja vu-känslor från andra situationer. Hur kan det komma sig att de inte förstått eller ens tänkt tanken att det kanske var min? Araberna hade käkat klart, jag inte. Jag satt väl synlig från disken och arabgänget? Min gissning är att om man inte skränar och tar plats så finns man inte i deras värld. Deras ögon måste ha registrerat mig, men intrycket har sorterats bort som irrelevant.

Är det fler här som känner igen sig i den här erfarenheten av araber?
Framstår mina slutsatser som rimliga?
Vad hade hänt om jag var 80 år och satt på ett ålderdomshem med arabisk personal och ganska mycket arabiska äldre som tar space? Hur väl hade man tagit hand om mig?

Är något väldigt ”svenskt” med dig. Den snälla killen som sitter och grubblar över om han ska gå fram till den snygga tjejen eller inte. Väl där har någon driven invandrare redan halva inne i tilltänkta ragget. Du tänker för mycket och till vilken nytta?
2025-09-28, 15:23
Medlem
Citat:

Så du tror inte kulturella skillnader finns? Lagom naivt. Visst finns variationer och undantag i grupper (blyga araber, lata japaner osv) men stereotyper finns av en anledning.
2025-09-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hur många minuter dröjer det innan någon av FB’s kända arab/muslim-kritiker kommer in i tråden och bekräftar TS åsikter och som vanligt slår fast att ALLA araber/muslimer beter sig så här.
Ett fel som en arab/muslim gör, det får en hel folkgrupp stå till svars för. Orimligt eller helt okej?
Ja, det tog ju inte lång tid innan ni vänsterblivna kom in och snackade skit om ts. "En hel folkgrupp stå till svars för".. Man får inte säga att män generellt är mer aggressiva heller eller? "Alla män får stå till svars för"..
2025-09-28, 15:45
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Så du tror inte kulturella skillnader finns? Lagom naivt. Visst finns variationer och undantag i grupper (blyga araber, lata japaner osv) men stereotyper finns av en anledning.

Av vilken anledning finns stereotyper?
2025-09-28, 15:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Individens ’professionalism, utbildning och empati’ beror till stor del på just individens etniska bakgrund, dvs kultur.
Bara att se hur det ser ut i dessa skitländer folk flyr från.
Den dåliga bild ts m fl har av araber beror inte på ’en negativ upplevelse’ utan på att det är ungefär så här det brukar bli med araber.
Det är därför deras länder suger och de söker sig hit, till våra bidrag.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in