2025-09-28, 07:19
Medlem
citymormors avatar
Det bästa med den här tråden är det återkommande problemet och förvirringen kring granat, chockgranat, distraktionsgranat och diverse termer som flashbang

Vem var ansvarig för övningen? Vem som bokade övningsbyn borde vara en offentlig handling..
Citera
2025-09-28, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorak10
Orkar inte läsa mer ”kill och gubb” gissningar
Men är BO och vem är MG i frågan.

DO varvad då? Grant på kroppen eller kastad Grant?

Mycket tragisk oavsett

Basker av

Aldrig kul när vi tappar någon som sätter laget före jaget. Tänk om alla kunde fatta att detta enbart är en enda tragiks olycka som tyvärr kan hända när man övar taktiskt.

BO och MGM är väl samma person i det här fallet - personen i fråga spelade väl "bad guy" - eller "Red Team" som man säger på militärspråk..?

BO omkom åtminstone i en samhällsviktig övning. För något fint och meningsfullt. Värt att tänka på i trafiken. Hoppas han hedras.
Citera
2025-09-28, 09:49
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
BO och MGM är väl samma person i det här fallet - personen i fråga spelade väl "bad guy" - eller "Red Team" som man säger på militärspråk..?

BO omkom åtminstone i en samhällsviktig övning. För något fint och meningsfullt. Värt att tänka på i trafiken. Hoppas han hedras.

B-styrka sa vi förr men det kanske har ändrats med dataspel och NATO-medlemskap.

Jag har iofs svårt att tro att figuranter skulle tilldelas distraktionssgranater att kasta på polisen.
Citera
2025-09-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Nu ska inte jag heller utge mig för att vara någon expert men jag kan bara hålla med. Det måste vara s.k "flashbangs" polisen övat med.

För ca. 20 år sen roade jag mig med att utforska öde byggnader, nedlagda fabriker och liknande.
De användes ofta av polisen och försvarsmakten och det var ganska lätt att se vilka av dem som övat på platsen, beroende på vad som låg utstrött på golvet.

Om försvarsmakten hade övat så låg det gevärshylsor, länkar och övningshandgranater överallt.
Om polisen hade övat så låg det pistolhylsor, och flashbangs överallt.

Med största sannolikhet så övade de med "bara bang", alltså "flashbang utan flash".

Av alla hundratals (kanske tusentals) förbrukade flashbangs jag sett polisen lämna efter sig, så har ingen haft ytterhöljet med flash-komponenten.

Alla tycks ha kastats med enbart krutladdningen.
du tänker på militärens knallskott. Det är inte samma sak som distraktionsgranat.
Knallskott används för att markera fientligt eld av olika slag.
Distraktionsgranaten syftar till att skapa en distraktion/förvirring och ouppmärksamhet så polisen får en tidslucka att ingripa med mindre risk för att möta motstånd.
kan vi inte bara släppa allt tramsande om påhittade saker som påstås ha använts?
Det är sedan LÄNGE utrett vad det var som kastades.
Senast redigerad av martinator 2025-09-28 kl. 09:55.
Citera
2025-09-28, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Kan man absolut ha.
Ska jag gissa så tror jag på handgranat som inte kastats tillräckligt långt eller åt fel håll så den studsat tillbaka.

Har du kastat en granat någon gång? Uppenbarligen inte.
Det är inte direkt en studsboll…
Citera
2025-09-28, 11:54
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Vem var ansvarig för övningen? Vem som bokade övningsbyn borde vara en offentlig handling..
polisen region stockholm höll i övningen, det har startats utredning av speciella utredningar
Citera
2025-09-28, 12:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Har du kastat en granat någon gång? Uppenbarligen inte.
Det är inte direkt en studsboll…
Ja det har jag och det är uppenbart att du inte har det, vad man än kastar kan det hamna fel.
Det har ju kommit fram mer fakta om vad som hände och det visade sig att det var en granat som hamnade galet så jag vet inte vad du vill ha sagt med din kommentar.
Citera
2025-09-28, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
du tänker på militärens knallskott. Det är inte samma sak som distraktionsgranat.
Knallskott används för att markera fientligt eld av olika slag.
Distraktionsgranaten syftar till att skapa en distraktion/förvirring och ouppmärksamhet så polisen får en tidslucka att ingripa med mindre risk för att möta motstånd.
kan vi inte bara släppa allt tramsande om påhittade saker som påstås ha använts?
Det är sedan LÄNGE utrett vad det var som kastades.

Det är dock inte utrett att den KASTADES
Citera
2025-09-28, 13:58
Medlem
Troligen kastade en polis, vi kan kalla henne Lena, in en granat i ett rum de skulle säkra. Tyvärr råkade hon misslyckas med kastet, kanske blev det ett sk tjejkast eller så hade polisen bara ren otur. Granaten fastnade oavsett i en statists kläder. Kanske åkta granaten in innanför blus, jacka, slöja eller in i en luva varvid personen skadades så allvarligt att den avled. Kanske dog personen direkt av t ex hjärtstopp. En mindre explosion än en vanlig granat naturligtvis men i det här fallet hade man otur och personen avled.
Citera
2025-09-28, 14:48
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Troligen kastade en polis, vi kan kalla henne Lena, in en granat i ett rum de skulle säkra. Tyvärr råkade hon misslyckas med kastet, kanske blev det ett sk tjejkast eller så hade polisen bara ren otur. Granaten fastnade oavsett i en statists kläder. Kanske åkta granaten in innanför blus, jacka, slöja eller in i en luva varvid personen skadades så allvarligt att den avled. Kanske dog personen direkt av t ex hjärtstopp. En mindre explosion än en vanlig granat naturligtvis men i det här fallet hade man otur och personen avled.

Visst kan ett kraftigt slag utlösa ett "hjärtstopp" även utan några rent mekaniska skador. Det som händer är att man utlöser ett ventrikelflimmer.

Det som talar lite mot det är att man borde kunnat åtgärda detta med HLR och defibrillering. Det vore förvånande om det inte finns en defibrilllator tillgänglig på området.

Nu tillhör jag iofs inte den där perfekta skaran som tror att de själva är ofelbara och alltid skulle göra exakt rätt i en helt oförberedd akut situation.

Normalt sett är det ganska meningslöst att göra HLR i samband med trauma när någon ligger och förblöder av yttre eller inre blödningar. Problemet är inte att hjärtat inte försöker göra vad det ska utan att det helt enkelt inte finns tillräckligt med blod att pumpa runt.

HLR är kanske inte första tanken som dyker upp i huvudet när det blir en jävla smäll och nån ligger livlös.

Det kan dock vara bra att ha i åtanke vid trauma just mot bröstkorgen. I USA är den vanligaste orsaken tydligen boll i bröstkorgen vid baseball.

https://en.wikipedia.org/wiki/Commotio_cordis
Citera
2025-09-28, 15:34
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Visst kan ett kraftigt slag utlösa ett "hjärtstopp" även utan några rent mekaniska skador. Det som händer är att man utlöser ett ventrikelflimmer.

Det som talar lite mot det är att man borde kunnat åtgärda detta med HLR och defibrillering. Det vore förvånande om det inte finns en defibrilllator tillgänglig på området.

Nu tillhör jag iofs inte den där perfekta skaran som tror att de själva är ofelbara och alltid skulle göra exakt rätt i en helt oförberedd akut situation.

Normalt sett är det ganska meningslöst att göra HLR i samband med trauma när någon ligger och förblöder av yttre eller inre blödningar. Problemet är inte att hjärtat inte försöker göra vad det ska utan att det helt enkelt inte finns tillräckligt med blod att pumpa runt.

HLR är kanske inte första tanken som dyker upp i huvudet när det blir en jävla smäll och nån ligger livlös.

Det kan dock vara bra att ha i åtanke vid trauma just mot bröstkorgen. I USA är den vanligaste orsaken tydligen boll i bröstkorgen vid baseball.

https://en.wikipedia.org/wiki/Commotio_cordis

Ja den här israeliska personsökar attacken med preppade sökare är ju ett exempel på en ganska svag laddnings effekt när den ligger nära kroppen

Edit:Stavfel stod på.löpbandet
Senast redigerad av 448 2025-09-28 kl. 15:49.
Citera
2025-09-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka

Det var väl utbildad insatspolis - i paritet med Piketen/ FRI..? Tror inte "Lena" använder sig av "misslyckade tjejkast" speciellt ofta i yrket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in