2025-09-28, 11:59
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Attityder till droger är så klart en tung faktor, man har kunnat se att attityder till rökning och alkohol blivit mer negativa medan drogliberalismen sprider sig. Sedan, när det gäller attitydundersökningar bland ungdomar, så är det inte direkt så att man kan förvänta sig att de förstår att det finns ett samband mellan deras mående/anlag och hur de uppfattar droger. Vi vet besämt att unga mår betydligt sämre idag, psykiskt, än för 40 år sedan. Det är av samma anledning rimligt att misstänka att självmedicinering (aka droganvändning) kommer öka.
Egentligen har man inte sett någon ökning av drogbruk bland ungdomar, tvärtom är trenden att användning av alkohol och andra droger går ner. Detta samtidigt som tillgänglighet och normalisering ökar. Vilket säger något om att premissen som legitimerar kriminalisering av droger är kraftigt felaktig.

Jag har också själv varit ungdom, och för mig kan jag intyga att det handlade om experimentering & nyfikenhet, och idag har jag bara glada minnen från det.
Citera
2025-09-28, 12:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det är inte "de allra flesta", men gruppen finns, och där har du i många fall genetisk predisposition.
Det är i det närmaste så att missbrukarna (de facto, inte de jur) är i minoritet av användarna. Jag förstår att det är ett jobbigt piller att svälja för den som är marinerad i Bejerotskt svammel.
Citera
2025-09-28, 12:07
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Egentligen har man inte sett någon ökning av drogbruk bland ungdomar, tvärtom är trenden att användning av alkohol och andra droger går ner. Detta samtidigt som tillgänglighet och normalisering ökar. Vilket säger något om att premissen som legitimerar kriminalisering av droger är kraftigt felaktig.

Jag har också själv varit ungdom, och för mig kan jag intyga att det handlade om experimentering & nyfikenhet, och idag har jag bara glada minnen från det.

Precis, som jag skrev:

Citat:
"man har kunnat se att attityder till rökning och alkohol blivit mer negativa medan drogliberalismen sprider sig."

Det som "trendar" sedan några år är ökningen av ungdomssnus och framförallt bland unga kvinnor. Sedan får vi se hur utvecklingen drar iväg, vi vet att psykisk ohälsa och beroendesjukdom går hand i hand och psykisk ohälsa bland unga har aldrig tidigare varit så hög som idag.
Citera
2025-09-28, 12:08
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är i det närmaste så att missbrukarna (de facto, inte de jur) är i minoritet av användarna. Jag förstår att det är ett jobbigt piller att svälja för den som är marinerad i Bejerotskt svammel.

Jag har redan kommenterat detta, jag förstår att det är ett jobbigt piller att svälja men läs igen.
Citera
2025-09-28, 12:09
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Precis, som jag skrev:

Det som "trendar" sedan några år är ökningen av ungdomssnus och framförallt bland unga kvinnor. Sedan får vi se hur utvecklingen drar iväg, vi vet att psykisk ohälsa och beroendesjukdom går hand i hand och psykisk ohälsa bland unga har aldrig tidigare varit så hög som idag.
Jag påstår alltså att i länder som USA där varannan delstat har legaliserat cannabis, och där man också kan tänka sig att psykisk ohälsa är hög bland ungdomar, så ser man en minskning av cannabisbruk bland ungdomar.
Citera
2025-09-28, 12:57
Medlem
Knarkare är sina egna värsta fiender. Om inte 90% va så jäkla pundiga och dumma så hade kannabis varit lagligt för länge sen.

Anledningen jag inte vill att det ska vara lagligt eller avkriminaliserat är pga jag bott i samma lägenhetshus som rökare innan och fick ringa störningsjour stup i kvarten eftersom de rökte inne så hela trapphuset samt fläkten i köken stank weed. Varje gång man satte upp en lapp eller knackade på så spelade de dumma.

Samma sak när man går runt i Barcelona eller Amsterdam och de går 5 pundare och röker bland alla barnfamiljer på varje gata, man skulle inte få en lugn stund i någon svensk stad om det var lagligt, varje picknick, varje somarkväll, varje strandbesök hade blivit förstörd av dessa missfoster.
Citera
2025-09-28, 13:48
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Jag påstår alltså att i länder som USA där varannan delstat har legaliserat cannabis, och där man också kan tänka sig att psykisk ohälsa är hög bland ungdomar, så ser man en minskning av cannabisbruk bland ungdomar.

- och efter legalisering har man hittills kunnat se att unga vuxna/äldre tonåringar generellt ökat sin användning och övergripande har vuxenbruk ökat.
Citera
2025-09-28, 13:50
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Ditt land islamiseras och staten samarbetar med kriminella klaner. Svenska kvinnor blir systematiskt utsatta i alla sveriges förorter. Snart finns det inga svenska reservat kvar där ni svenska män kan gömma er. Och det enda du sitter och tänker på är KNARK? Du ska inte ha något jävla knark!

Fokuset visar knarkets betydelse i individens liv. Att i sådant läge hävda att man inte har ett beroende är onekligen att göra sig själv till ett intressant studieobjekt.
Citera
2025-09-28, 14:20
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
- och efter legalisering har man hittills kunnat se att unga vuxna/äldre tonåringar generellt ökat sin användning och övergripande har vuxenbruk ökat.
Ja det väl rimligt att de som får köpa kanske gör det också lite mer när det är lagligt. Inte att det har ökat explosivt men ca 30% i Kanada. Det viktiga att fokusera på skadligt bruk samt ungdomsbruk. Och inte bli helt blind för att det viktiga är att mindre personer ta skador av droger på totalen, som innefattar fler mätpunkter än endast totalt bruk.

Citat:
Fokuset visar knarkets betydelse i individens liv. Att i sådant läge hävda att man inte har ett beroende är onekligen att göra sig själv till ett intressant studieobjekt.
Inser du själv hur dum du låter nu? Du verkar ju generellt rätt smart så jag blir besviken när jag ser en sådan kognitiv dissonans. Jag har precis skrivit till dig (dock som du av någon anledning inte citerade) att mängder av experter på området ser kriminalisering som bara politiskt motiverad stigma utan någon form av vetenskaplig förankring. Kriminologer, sociologer, WHO, The Lancet. Alla anser att en stigmatisering och repressiv narkotikapolitik är skadlig. Ändå så faller du tillbaka till detta riktigt riktigt dumma påstående att man endast bryr sig om ämnet för att man är drogberoende. Skäms!
Senast redigerad av spyder123 2025-09-28 kl. 14:25.
Citera
2025-09-28, 14:21
Moderator
Neksnors avatar
Tanken är alltså att haschtomtarna ska organisera sig? Hälften kommer nog somna och missa demonstrationerna och minst en fjärdedel kommer gå vilse på vägen dit eller fastna på något konditori.
Citera
2025-09-28, 14:43
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Inser du själv hur dum du låter nu? Du verkar ju generellt rätt smart så jag blir besviken när jag ser en sådan kognitiv dissonans. Jag har precis skrivit till dig (dock som du av någon anledning inte citerade) att mängder av experter på området ser kriminalisering som bara politiskt motiverad stigma utan någon form av vetenskaplig förankring. Kriminologer, sociologer, WHO, The Lancet. Alla anser att en stigmatisering och repressiv narkotikapolitik är skadlig. Ändå så faller du tillbaka till detta riktigt riktigt dumma påstående att man endast bryr sig om ämnet för att man är drogberoende. Skäms!

Ja, jag är smart, och jag har kommenterat det av dig riktat till mig värt att kommentera så här en söndag, så nej, skammen uteblir.

Här är din posthistorik i tråden:
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=245854&threadid=3696 800
- det är inte direkt så att den genomsyras av stoff av akademisk karaktär som förtjänar en mer tidskrävande eller seriös post.

Sedan lägger du dig i en kommentar jag skrev till Schicklgrubblare som kommenterade TS.
Det är ett faktum att det i Sverige finns ohyggliga samhällsproblem varav Schicklgrubblare nämnde några få, när då ts - som uppenbart väljer att knarka och är förbannad över att ha drabbats av konsekvenserna av sina val - formulerar en tråd om att svenskar behöver organisera sig för att avkriminalisera/legalisera gräs - ja då gäller defintivit:

Citat:
"Fokuset visar knarkets betydelse i individens liv. Att i sådant läge hävda att man inte har ett beroende är onekligen att göra sig själv till ett intressant studieobjekt."
Citera
2025-09-28, 14:54
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ja, jag är smart, och jag har kommenterat det av dig riktat till mig värt att kommentera så här en söndag, så nej, skammen uteblir.

Här är din posthistorik i tråden:
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=245854&threadid=3696 800
- det är inte direkt så att den genomsyras av stoff av akademisk karaktär som förtjänar en mer tidskrävande eller seriös post.

Sedan lägger du dig i en kommentar jag skrev till Schicklgrubblare som kommenterade TS.
Det är ett faktum att det i Sverige finns ohyggliga samhällsproblem varav Schicklgrubblare nämnde några få, när då ts - som uppenbart väljer att knarka och är förbannad över att ha drabbats av konsekvenserna av sina val - formulerar en tråd om att svenskar behöver organisera sig för att avkriminalisera/legalisera gräs - ja då gäller defintivit:
Lustigt att du fokuserar på min posthistorik. I denna tråd ligger jag på en högre nivå än dig.

Denna slentrianmässiga bonniga svenska attityd mot droger som vi i Europa i princip bara har i Sverige, sker på grund av åratal av statlig hjärntvätt. Att TS har fått en bot kan leda till att han förlorar jobb, körkort. Allt på grund av ett stigmatiserande och skadligt system. Att känna en frustration över detta är ganska rimligt. Att det finns "större problem" åsidosätter inte andra problem, och framförallt att förstärka dom problemen är riktigt kasst.
Senast redigerad av spyder123 2025-09-28 kl. 14:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in