• 1
  • 2
2025-09-28, 13:37
Medlem
Jag tycker det blir bättre flyt med en hand, spelar ingen roll vilken hand egentligen men vad tycker uppkörnings-test om det? Så länge man kör säkert anser jag det är fine, eller?
Citera
2025-09-28, 13:39
Medlem
Galejans avatar
Jag kör alltid med en hand. Vänster hand, placerad strax innan klockan sju. Jag är helt ointresserad av trafiksäkerhet. Bekvämlighet är viktigare.
Citera
2025-09-28, 13:40
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Jag tycker det blir bättre flyt med en hand, spelar ingen roll vilken hand egentligen men vad tycker uppkörnings-test om det? Så länge man kör säkert anser jag det är fine, eller?

Uppkörning = båda händerna på ratten.
Citera
2025-09-28, 13:41
Medlem
Vet inte om de kan underkänna dig för specifikt den detaljen, men jag skulle gissa att de kommer tycka att du är en grabb med attityd som ska spela allan och vips så kommer de leta fel.

Kör som körskolan tycker man ska köra på uppkörningen. Finns ingen anledning att obstruera innan dess. Den enda som förlorar på det är du.
Citera
2025-09-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag kör alltid med en hand. Vänster hand, placerad strax innan klockan sju. Jag är helt ointresserad av trafiksäkerhet. Bekvämlighet är viktigare.

Tack för svar! Så du bara lutar vänsterhanden mot låret/ratten? Fan va nice! Körskolan gör en big deal av att hålla 9-3 på ratten :/
Citera
2025-09-28, 13:43
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Som en jävla hallick. Men du kör väl en Clio.
They see me rollin’. They hatin’…

Citat:
Tack för svar! Så du bara lutar vänsterhanden mot låret/ratten? Fan va nice! Körskolan gör en big deal av att hålla 9-3 på ratten :/
Ja, jag brukar hålla fast ratten med två-tre fingrar. Handflatan nedåt. Det har funkat i tjugo år så jag ser inte att det skulle vara ett trafiksäkerhetsproblem. Ska jag svänga så greppar jag ratten, men ofta bara med en hand. Det handlar enbart om vana. Jag har alltid gjort så. Jag använder enbart högerhanden till att växla med.

Kamerunhunter har för övrigt rätt. Kör som körskolan vill tills du har kortet, sedan kör du som du själv vill resten av livet.
Senast redigerad av Galejan 2025-09-28 kl. 13:48.
Citera
2025-09-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
They see me rollin’. They hatin’…

Ja, jag brukar hålla fast ratten med två-tre fingrar. Handflatan nedåt. Det har funkat i tjugo år så jag ser inte att det skulle vara ett trafiksäkerhetsproblem.

Nice asså grejen är att jag kör bäst med en hand och min körlärare har inte sagt att jag bör hålla båda händerna på ratten så undrar mest om uppkörning kommer bli knas eller man ska vänja sig med två händer (om än tillfälligt)
Citera
2025-09-28, 13:50
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Nice asså grejen är att jag kör bäst med en hand och min körlärare har inte sagt att jag bör hålla båda händerna på ratten så undrar mest om uppkörning kommer bli knas eller man ska vänja sig med två händer (om än tillfälligt)
På min tid var det tio-två som var ”rätt”. Men som Kamerunhunter säger, ge dem inte skäl att jävlas med dig. Anpassa dig, ta kortet, sedan kör du som du själv vill.
Citera
2025-09-28, 13:50
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Antingen vänster hand eller knät beroende på. Har jag ett skrovmål så blir det knät.

Rekommenderar båda händerna på ratten vid uppkörning annars kuggar du
Citera
2025-09-28, 14:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag menar vill du bli godkänd. Kör med bägge! Efter sedan nära 30 år med körkort utan en lilla incident. Jag gillar mer att bara ha högern på ratten.
Citera
2025-09-28, 14:15
Medlem
Inte en jävel kör med båda händerna på ratten.
Förutom under uppkörningen då, då är fördelningen omvänd.

Tycker mig ha sett att killar ofta håller handen kl 10, med armen vilande på dörren, medan tjejer ofta håller ett finger på ratten (möjligtvis två) kl 7.
Citera
2025-09-28, 14:37
Medlem
kalkryggars avatar
Allt beror på var du kör, vilken bil du kör. Men framför allt vem som sitter med i bilen.

Dina egna barn: En hand på ratten lite lojt bekvämt nere vid kl 7 med handflatan ner.

Trafiklärare eller uppkörning: Tio i två, med fin rull i ratten med handspel från båda händerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in