2025-09-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Du förstår inte hur jättestor distans (solen t ex) skapar långa skuggor, även från små objekt på marken?
Du behöver ingen skiss för att veta hur skuggor uppstår.
Jag är säker på att du inte är dum, men kanske du spelar?

Nej det förstår jag verkligen inte. Och det gör nog inte du heller, om du tänker efter en smula så kommer du inse vad dum din förklaring är.

Men du kanske saknar förmågan att tänka abstrakt? I så fall kan en skalenlig skiss vara en hjälp.
Citera
2025-09-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Samtidigt som solen här i Göteborg går ner bakom horisonten så står den högt på himmelen i t ex Los Angels. Hur funkar det på en platt jord?

Kanske vad du tror är horisonten är nåt annat, som alla möjliga hinder, kullar, berg, i tusentals som stikker upp långt der borta, som i summa dannar "horisonten".
Lite som om man tittar bortöver alla huvud i en koncerthall med t ex 5-10.000 människor. Du vet inte om hårtusterna som sticker upp tillhör nån/än hundra människor länger bort. Alt blir bara en horisont av skaller och hår.
Citera
2025-09-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det förstår jag verkligen inte. Och det gör nog inte du heller, om du tänker efter en smula så kommer du inse vad dum din förklaring är.

Men du kanske saknar förmågan att tänka abstrakt? I så fall kan en skalenlig skiss vara en hjälp.

Då får du venta på solen och observera skuggor vid et hus eller andra objekt.
Jag kastar inte bort tiden med nån som spelar dum.

Om du inte har tid att vänta, använd en (fick)lampa uppe i ett hörn i ett rum och se hur du kan skapa skuggor med små objekt på olik distans.
Lampan ljuser såklart upp hela golvet om rummet är fritt för objekter/möbler, fast ljuset reduseras med avståndet. Men så snart det plasseras "ett mjölkpaket" nånstans skapas skuggor.

Praktisk eksempel: Se för dig att ljuset är 2,5m högt uppe och på golvet lever myror som upplever skuggor från alla objekt som är typ 10mm höga. Vad om ljuset flyttas tusentals km bort...

Jag vet at du inte behøver dessa instruktioner/förslag...så jag har kastad bort tiden endå...
Citera
2025-09-28, 11:38
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
När solen går ner/bakom horisont-linjen är den ju så låg at skuggor blir mycket långa. Om nån befinner sig i skuggorna bätyder det att dom också får begrensad siktlinje (til solen).

Om det är problematiskt att förstå, föreslår jag at vi struntar i diskutionen.

Men kan du då beskriva hur vår och höstdagjämning fungerar över denna platta jord?
För där går ju solen och alla skuggor i helt rak bana under 24 timmar över hela jorden.

Och även du är helt kapabel att förstå det omöjliga med vår och höstdagjämning på en platt jord där solen gör ett varv över denna platta yta under dessa 24 timmar.
Citera
2025-09-28, 11:38
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:

Om du inte har tid att vänta, använd en (fick)lampa uppe i ett hörn i ett rum och se hur du kan skapa skuggor med små objekt på olik distans.
Lampan ljuser såklart upp hela golvet om rummet är fritt för objekter/möbler, fast ljuset reduseras med avståndet. Men så snart det plasseras "ett mjölkpaket" nånstans skapas skuggor.

Praktisk eksempel: Se för dig att ljuset är 2,5m högt uppe och på golvet lever myror som upplever skuggor från alla objekt som är typ 10mm höga. Vad om ljuset flyttas tusentals km bort...

Jag vet at du inte behøver dessa instruktioner/förslag...så jag har kastad bort tiden endå...
Vad bra att du är så kunnig i det här ämnet.

Du kanske kan förklara för mig hur man kan se ljuset från stjärna A1 som passerat genom 2500 mil av atmosfär men vi kan inte se ljuset från solen eller den upplysta delen av världen?

https://imgur.com/a/EO5yQEF

Hur är det möjligt?
Citera
2025-09-28, 12:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
När solen går ner/bakom horisont-linjen är den ju så låg at skuggor blir mycket långa. Om nån befinner sig i skuggorna bätyder det att dom också får begrensad siktlinje (til solen).

Om det är problematiskt att förstå, föreslår jag at vi struntar i diskutionen.

Är det ordet diskussionen du famlar efter? Nej inga problem här, har du svårt att förstå?

För när ljuskällan försvinner nedanför bordskanten blir det först långa skuggor ja, men strax blir helt mörkt. Det är natt.

Men när lampan är nedanför bordet så är det mörkt - natt - på hela bordet. Så är det ju aldrig på jorden där det alltid är dag och natt samtidigt.

Du menar väl inte att det är berg och kullar som orsakar natt på jorden?
Citera
2025-09-28, 12:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kanske vad du tror är horisonten är nåt annat, som alla möjliga hinder, kullar, berg, i tusentals som stikker upp långt der borta, som i summa dannar "horisonten".
Lite som om man tittar bortöver alla huvud i en koncerthall med t ex 5-10.000 människor. Du vet inte om hårtusterna som sticker upp tillhör nån/än hundra människor länger bort. Alt blir bara en horisont av skaller och hår.

Vi kan ju struntar berg eftersom vi pratar havshorisont.
Citera
2025-09-28, 12:28
Medlem
Citat:

Det handlar verkligen inte om att jag spelar dum utan om att jag inte får ihop hur en sol som befinner sig typ 6000 mil ovanför jorden kan döljas av en våg.

Om du konkritiserar det hela genom att rita en skalenlig skiss kommer du förstå att det du påstår är helt omöjligt, det finns helt enkelt inte vågor som är flera kilometer höga.

Citat:
... Om du inte har tid att vänta, använd en (fick)lampa uppe i ett hörn i ett rum och se hur du kan skapa skuggor med små objekt på olik distans. ...

Hur små objekt pratar du om?

Hur hög måste en våg vara för att skymma solen som befinner sig 6000 mil ovanför marken?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-28 kl. 12:59.
Citera
2025-09-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det ordet diskussionen du famlar efter? Nej inga problem här, har du svårt att förstå?

För när ljuskällan försvinner nedanför bordskanten blir det först långa skuggor ja, men strax blir helt mörkt. Det är natt.

Men när lampan är nedanför bordet så är det mörkt - natt - på hela bordet. Så är det ju aldrig på jorden där det alltid är dag och natt samtidigt.

Du menar väl inte att det är berg och kullar som orsakar natt på jorden?

Du förstår inte att det blir skuggor, långa skuggor, länge innan "solen går ner"?
Natten är sålklart en skugga, men jag talar om skuggorna medan solen fortfarande syns "högt" på himmlen der borta...
Skugga är inte bara natten.
Citera
2025-09-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vi kan ju struntar berg eftersom vi pratar havshorisont.

Du kallar det havshorisont när du ser havet närmest, men bakom finns berg och kullar och solen kan gå bakom dessa också. Har du värkligen inte tänkt på det?
Citera
2025-09-28, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vad bra att du är så kunnig i det här ämnet.

Du kanske kan förklara för mig hur man kan se ljuset från stjärna A1 som passerat genom 2500 mil av atmosfär men vi kan inte se ljuset från solen eller den upplysta delen av världen?

https://imgur.com/a/EO5yQEF

Hur är det möjligt?

Atmosfären rakt uppåt, eller direkt från rymden och ner på oss är mycket tunnare än atmosfären långs jorden, luft, damm, fukt/ånga går inte att skicka ljus genom når avståndet blir för stort. Även "klar" luft stoppar alt ljus når stora luftmängder summeras.
Citera
2025-09-28, 13:04
Medlem
Citat:
Du kallar det havshorisont när du ser havet närmest, men bakom finns berg och kullar och solen kan gå bakom dessa också. Har du värkligen inte tänkt på det?

Men jösses, så du tror alltså att det är typ Apalacherna i USA som döljer solen för oss? Hur hög tror du egentligen att den bergskedjan är? 3000 mil höga berg?

Och vi kan ju faktiskt se solen successivt försvinna ned under horisonten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in