Citat:
Ursprungligen postat av
Stiber
Beroende på hur seriöst jobbet är ska du nog bara ta det som att rekryteraren vill att du ska prata så att de kan få en bild av vem du är som människa. Att börja med CV/bakgrund är en ganska enkel öppning, sen kan man gå vidare med andra frågor. Tror inte du behöver läsa in så mycket i det. En annan klassiker är ju "berätta om dig själv". Arbetsgivaren skiter helt i vad du gör på fritiden eller hur många barn du har, men det är viktigt att man får en arbetssökande att prata.
I vissa tjänster kan det också vara ett sätt att bedöma hur bra man är på att formulera sig, hur förberedd man är, hur duktig man är på att sälja in sig själv (t.ex. säljjobb) osv.
Jo det förstår jag och inget konstigt i sig, men just det där med att man mer eller mindre ska läsa högt ur doket ser jag inte som ett särskilt levande samtal. Det är ju bättre att öppna med att rekryteraren har läst CV:et och vet vad du jobbat med men att det vore kul att med egna ord höra vad du t.ex. gör på jobbet idag och om du trivs (sånt skriver man ju inte med i CV:et).
Att rekryteraren öppnar mötet med "kan du kronologiskt berätta om alla anställningar du har haft" är för mig som att jag skulle gå på en intervju och fråga "vad är det för roll och företag jag sökt till?", dvs. det signalerar att man är extremt dåligt förberedd.