2025-09-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingemarandersson
Har fått Mounjaro 2,5Mg utskrivet, hade tänkt att börja imorgon.

Har legat sjuk i feber sen i måndags, idag endast förhöjd temp mot vad jag brukar ha, lite halsont dock.

Hade ni kört eller väntat till 100% frisk och symtomfri? Vill helst börja en onsdag eller torsdag, är en del som säger att hunger och sug kommer tillbaka strax innan det är dags för nästa dos, så det känns som att onsdag/torsdag är bra för att vara safe inför helgerna när demonerna kickar in
Jag hade kört ändå 🫣 Dosen är ju rätt låg och ”harmlös” tänker jag, jag började idag och tänker att de kommande 4 veckorna är lite som uppvärmning.

Är inte helt hundra jag heller, men vill också ha onsdag som medicineringsdag av samma skäl som du så jag började idag ändå.
Senast redigerad av ExtremeDays 2025-09-24 kl. 22:47.
Citera
2025-09-25, 10:32
Medlem
Är det vanligt att bli illamående efter man ätit när man tar Mounjaro? När jag ätit ungefär som vanligt, tex frukost två mackor och en kopp kaffe, så kommer illamåendet efter typ 20 min. Likadant i går kväll när jag åt en normal portion mat, då kom illamåendet smygande efteråt. Ska jag äta mindre portioner eller småäta istället för att som nu äta tre mål om dagen och ingenting däremellan?
Citera
2025-09-25, 14:20
Medlem
Inte ens gått ett dygn sedan första dosen och känner ingen hunger, har sett till att äta frukt och keso, och en WW soppa + massa vatten för att hålla igång någon sorts energiintag ändå. Helt stört för mig att inte känna hunger. Vet inte om det är placebo för att jag funderat så länge på att börja med detta och är i någon form av illusion, men upplever ett skönt lugn i själen som känns nytt. Kan det vara matbrus som funnits fast jag trott att jag inte haft det? 💭
Citera
2025-09-25, 15:08
Medlem
Jag tog första dosen den 24mars.
Startvikt 108,5kg.
Målvikt var 85kg.

Nu väger jag 83kg. Har gått på 5mg till och med nu, ska nu försöka trappa ner till 2,5mg för att sedan avsluta helt. Hoppas det går bra. Räknar med en viss uppgång men vill inte se en alltför stor.

Sjukt nöjd med detta läkemedel. Det har gett mig ett nytt liv.
Citera
2025-09-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleochSmak2025
Är det vanligt att bli illamående efter man ätit när man tar Mounjaro? När jag ätit ungefär som vanligt, tex frukost två mackor och en kopp kaffe, så kommer illamåendet efter typ 20 min. Likadant i går kväll när jag åt en normal portion mat, då kom illamåendet smygande efteråt. Ska jag äta mindre portioner eller småäta istället för att som nu äta tre mål om dagen och ingenting däremellan?
Jag kände bara av det bara första dagen på 2.5 mg.
Citera
2025-09-25, 18:50
Medlem
Rimners avatar
Citat:

Grattis, du är en av dom som får riktigt bra effekt av medicinen

En bekant berättade samma sak: han käkar nu 1 kokt ägg +en riskaka/digestive till frukost, en frukt några timmar senare, till lunch/middag 1/4 tallrik (största delen protein, typ ett halvt kycklingbröst, lite broccoli och en halv potatis) enklare kvällsfika i stil med lite fil (tänk kring 2dl och mysli) eller 1-2 hårdbrödsmörgåsar med ost eller skinka och är helnöjd. Ingen hunger eller sug efter annat. Illamåendet kommer åter när han försöker äta som vanligt.

En massiv karl dessutom, ca 190cm och 160kg, fysiskt aktivt på både arbete och fritid.
Senast redigerad av Rimner 2025-09-25 kl. 18:53.
Citera
2025-09-26, 11:30
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:

Man kan inte äta som man brukade. Just nu äter jag bara 1/3 av det jag brukade äta. Gjorde samma misstag som du och mådde så dåligt. Själv äter jag 3 måltider om dagen, inget där emellan.
Citera
2025-09-27, 09:08
Medlem
Citat:
Jag fick huvudvärk ganska snart efter första dosen i måndags kväll och den satt i i cirka 36 h. Vaknade alltså idag med huvudvärk som sedan försvann under förmiddagen. Det är den enda biverkningen jag känt förutom torr i munnen som tusan men det kan lika gärna komma från annan medicin.

Idag har det dock känts gott med såväl mat som frukost. Ingen hunger men sug. Så börjar noja igen att detta inte ska funka för mig. Räknade ihop att jag ätit ungefär samma kalorier som tidigare, men då räknar jag under perioden av ”bantning” ca 1200 kcal.

Se till att dricka ordentligt med vatten. Som jag fattat det så är det viktigt för att motverka biverkningar som muntorrhet och huvudvärk.
Citera
2025-09-28, 11:50
Medlem
Imorgon är det dags för dos nr 2 och jag mår så jäkla dåligt.

Första två dagarna gick hyfsat förutom huvudvärk. Vid dag tre kom huvudvärken tillbaka med besked och har varit där hela tiden. Inga mediciner rår på den.

Jag har kunnat äta hyfsat som vanligt ca 1200 kcal om dagen men med illamående efter maten. Jag har inte känt någon hunger direkt men sug efter mat.

Men nu till det värsta, jag har liksom som konstant mjölksyra i hela kroppen. Jag orkar inte göra någonting. Armar och ben är som darrande asplöv utan någon som helst kraft. Jag orkar inte vara uppe och stå utan måste ligga ner för att öht stå ut.

Jag får hjärtklappning vid minsta ansträngning och mår illa. Magen är inte direkt i olag men gör ont.

Viktnedgången är på ca 1,5 kg så inget wowresultat. Jag har ungefär tio kg kvar att gå ner. Men hur fasiken ska jag våga ta dos 2 imorgon? Är det lågt blodsocker som gör att jag mår så här dåligt? Eller vad fasiken är det som gör mig konstant typ svimfärdig? Jag känner inte igen mig själv i detta.
Citera
2025-09-28, 12:08
Medlem
Rimners avatar
Citat:

Första två dagarna gick hyfsat förutom huvudvärk. Vid dag tre kom huvudvärken tillbaka med besked och har varit där hela tiden. Inga mediciner rår på den.

Jag har kunnat äta hyfsat som vanligt ca 1200 kcal om dagen men med illamående efter maten. Jag har inte känt någon hunger direkt men sug efter mat.

Men nu till det värsta, jag har liksom som konstant mjölksyra i hela kroppen. Jag orkar inte göra någonting. Armar och ben är som darrande asplöv utan någon som helst kraft. Jag orkar inte vara uppe och stå utan måste ligga ner för att öht stå ut.

Jag får hjärtklappning vid minsta ansträngning och mår illa. Magen är inte direkt i olag men gör ont.

Viktnedgången är på ca 1,5 kg så inget wowresultat. Jag har ungefär tio kg kvar att gå ner. Men hur fasiken ska jag våga ta dos 2 imorgon? Är det lågt blodsocker som gör att jag mår så här dåligt? Eller vad fasiken är det som gör mig konstant typ svimfärdig? Jag känner inte igen mig själv i detta.

Kontakta utskrivande läkare!
Citera
2025-09-28, 13:56
Medlem
3 dygn snart sedan min första dos och 2 kg ner hittills, använder Lifesum-appen och håller mig på runt 1500-1600 kcal med små utspridda portioner av främst protein. Varken hungrig eller mätt.
Inga biverkningar, utan snarare tvärtom mår magen mycket bättre. Skiter varje morgon och har ett lugn inom mig och får så jäkla mycket gjort, som ett klarare tänk. Grubblar ingenting, vilket också känns otippat.
Undrar om det är något med hormonerna som varit off med mig som nu är mer i balans, mer än bara gällande vikten.
Skiter i om det är placebo.
Citera
2025-09-28, 18:28
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Du kanske ätit för lite, hur mycket brukar du ligga på? 1200 är ju väldigt lite även om du är kort, smal och inaktiv. Hade försökt äta mer och dricka ordentligt. Kroppen har ju råpanik om man typ halverat maten helt plötsligt så att svara med svår huvudvärk låter rimligt sett till det. Hör med din läkare också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in