2025-09-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
På de äldre Arronetbåtarna var styrpulpeten eller hytten svetsade i skrovet. Allt är svetsat på Arronetbåtarna. De är byggda som tanks. Men på en del nya modeller är hytten gummiupphängd. Exakt hur konstruktionen funkar vet jag inte exakt men den är till för att isolera hytten mot ljud och skakningar.
Det syns på bilder av den aktuella båten att det inte är svetsat mellan hytt och båt. Tittar du på bilder från när båten bärgades så ser du att inte bara hyttens yttre delar är borta utan även stolar och soffor och annan inredning som borde suttit fast i durken. Hela hytten har förmodligen ramlat av som en enhet med både golv, tak och inredning.
Det verkar ju galet med en sån konstruktion ute på havet! Det blir ju som en försluten fängelsecell!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag menar inte att journalister skulle lämna ut familjen utan tänkte att det skulle stått något om att de har stannat kvar och får någon typ av hjälp och stöd av olika instanser som kyrkan t.ex. eller om de har lämnat Norge.

Vet du att det var far och farfar med på båten eller är det något du tror?

Det var en som skrev i tråden her at det var farfar, far og hans to barn.
Ved ulykker som dette, så er normalt kriseteam koblet på. Regner også med at familien er på sykehus siden én av de var lettere skadet.
Vil tro at hvis ikke mor var med i følget, så har hun ankommet Norge, siden datteren er savnet og antatt død.
Av respekt for familien, så er det naturlig at både svensk og norsk presse ligger litt lavt i terrenget i hvert fall det første døgnet.
Citera
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Hytten var fastsveiset, gummioppheng betyr vibrasjonsisolasjon, ikke at hytta henger løst

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Så den fastsvetsade hytten var gummiupphängd?

Vad tänker du då, att svetsarna löstes upp av vattnet när båten slog runt?

Sorry, men, du är ju då något av det mest korkade en skådat på bra länge.

Veridictores har rätt. Precis som jag skrev tidigare så var styrpulpet/hytt svetsad på de tidigare modellerna men en del av de nyare modellerna har gummiupphängd hytt. Då är den inte fastsvetsat utan är fäst med gummibussningar för att dämpa ljud och vibrationer.
Senast redigerad av Forevermore 2025-09-27 kl. 23:57.
Citera
2025-09-27, 23:58
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Nu får du läsa en gång till.
1. Jag skrev dubbelt så många frivilliga. De 280 jag nämnde var fast anställda i den norska organisationen. Sverige har 0 fast anställda sjöräddare. Norge har 4200 frivilliga sjöräddare. Sverige 2500. Är du med?
2. Jag har inte nedvärderat SSRS. Det enda jag skrev var att fast anställda borgar för en högre kompetens hos dessa. Vilket det gör.

Men att deras räddningsdykare omkom är något man skulle vilja få mer klarhet i. Det borde varit en enkel dykning.

I en artikel - jag kommer inte ihåg vilken, har läst ett antal - stod det att räddningsdykaren var så ivrig att hoppa i att han inte ens såg till att få med sig rätt säkerhetsutrustning.

Vet inte om det stämmer.
Citera
2025-09-27, 23:59
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Båtenmodellen heter ju ”Surprise”:

https://boats.marinmaklarna.se/item/4-arronet-aluminiumbatar/261-arronet-33sur-work-i
Det där ser inte ut att vara samma båt.
Citera
Medlem
Dykaren dog väl när de skulle hämta flickan i hytten. Vore inte helt chockad om den där hytten är orsaken till allt och följande händelseförlopp är kanske inte exakt men ej heller helt ”way off”:

1. Hytten lossnar delvis och flyttar tyngdpunkten.
2. Båten får slagsida.
3. Våg kommer och båten välter.
4. Flickan blir ensam kvar i hytten.
5. Kaptenen dyker ner men hyttproblem.
4. Dykare kommer och försöker hämta flickan i hytten.
5. Dykaren sliter och drar i hyttdörr eller annat som gör att den lossnar totalt.
6. Dykaren får hytten i skallen hytten samtidigt som den går i djupet med flickan instängd.

Om det är åt det här hållet blir det mycket intressant att följa vilken påföljd som utkrävs av båttillverkare och vilket ansvar certifierande myndighet tar. De har ju i så fall godkänt en båt som kan tappa hytten och förvandla den till en sjunkande järnkista vid belastning.
Citera
Medlem
Citat:
Veridoctores har rätt. Precis som jag skrev tidigare så var styrpulpet/hytt svetsad på de tidigare modellerna men en del av de nyare modellerna har gummiupphängd hytt. Då är den inte fastsvetsat utan är fäst med gummibussningar för att dämpa ljud och vibrationer.

Det er feil, gummioppheng betyr vibrasjonsisolasjon, ikke at hytta henger løst.

Altså, det betyr ikke at hytta “flyter fritt” eller er løs fra skroget. Den er fortsatt en integrert, bærende del av strukturen, sveiset til skrog/dekk.

Det som faktisk skjer, er at vibrasjons- og støydempende gummimaterialer legges mellom hyttens metallstruktur og dekket/skroget på kritiske punkter. Dette kalles ofte gummibuffer eller anti-vibrasjonsfester.

Kabinen er fysisk sveiset og bærende, men små gummiputer tar opp risting og støt fra skrog og motor.
Dette gir støydemping og bedre komfort uten å svekke båtens konstruksjon.
Det er altså en hybridløsning: hytta er bærende, men gummien “isolerer” den fra vibrasjonene.

Framsto det som klarere?
Citera
2025-09-28, 00:06
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Det er feil, gummioppheng betyr vibrasjonsisolasjon, ikke at hytta henger løst.

Altså, det betyr ikke at hytta “flyter fritt” eller er løs fra skroget. Den er fortsatt en integrert, bærende del av strukturen, sveiset til skrog/dekk.

Det som faktisk skjer, er at vibrasjons- og støydempende gummimaterialer legges mellom hyttens metallstruktur og dekket/skroget på kritiske punkter. Dette kalles ofte gummibuffer eller anti-vibrasjonsfester.

Kabinen er fysisk sveiset og bærende, men små gummiputer tar opp risting og støt fra skrog og motor.
Dette gir støydemping og bedre komfort uten å svekke båtens konstruksjon.
Det er altså en hybridløsning: hytta er bærende, men gummien “isolerer” den fra vibrasjonene.

Framsto det som klarere?
Nej. Då det är fel. Men du kan diskutera det med Veridictores för nu ska jag sova.
Citera
2025-09-28, 00:08
Medlem
Citat:
Nu får du läsa en gång till.
1. Jag skrev dubbelt så många frivilliga. De 280 jag nämnde var fast anställda i den norska organisationen. Sverige har 0 fast anställda sjöräddare. Norge har 4200 frivilliga sjöräddare. Sverige 2500. Är du med?
2. Jag har inte nedvärderat SSRS. Det enda jag skrev var att fast anställda borgar för en högre kompetens hos dessa. Vilket det gör.

Men att deras räddningsdykare omkom är något man skulle vilja få mer klarhet i. Det borde varit en enkel dykning.

Oklart vad din referens "dubbelt" syftade på. Men en snabb koll ger vid handen 1500 frivilliga i Norge.

Att anställda skulle borga för högre kompetens än frivilliga håller jag absolut inte med om. Ofta är det tvärtom.

Jo, när du påstår att SSRS inte är lika kompetenta som en organisation med avlönade räddare, då nedvärderar du SSRS.

Att påstå att Sverige har 0 anställda sjöräddare är extremt okunnigt. I Sverige jobbar så väl Kustbevakningen som Sjöfartsverkets anställda med sjöräddning. Enbart sjöfartsverkets räddningshelikoptrars besättningar utgör ca 100 anställda.

https://rs.no/english/none-shall-drown/
Citera
2025-09-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Det där ser inte ut att vara samma båt.

Båten var en Arronett 33 CC. Bilde av den i artikkelen, hvor det også står at om bord i båten var en svensk familie på seks personer

https://www.nettavisen.no/nyheter/ulykken-i-lofoten-dette-er-baten/s/5-95-2640945
Citera
2025-09-28, 00:12
Medlem
Citat:
Nej. Då det är fel. Men du kan diskutera det med Veridictores för nu ska jag sova.

Nei takk. Du tar feil og jeg har forklart deg hvorfor
Citera
2025-09-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
I en artikel - jag kommer inte ihåg vilken, har läst ett antal - stod det att räddningsdykaren var så ivrig att hoppa i att han inte ens såg till att få med sig rätt säkerhetsutrustning.

Vet inte om det stämmer.

Så utrolig stygt og ondskapsfullt skrevet om en nylig avdød som bare gjorde jobben sin. Dykkeren var svært kompetent. Rett og slett tragisk at det sitter folk her og bare dikter opp ting

Fra Aftonbladet:

«En dykare går ner för att söka igenom den kapsejsade båten.

Vad som sedan händer är fortfarande oklart. Men av någon anledning skadades dykaren under räddningsarbetet. Dykaren, Adrian Willyson Brask, fördes till sjukhus i en räddningshelikopter men hans liv gick inte att rädda.

36-åringen var en av Sjöräddningens mest erfarna dykare»
Senast redigerad av TigerKvinna 2025-09-28 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in