2025-09-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Hva tenker du at man skal skrive da?

Først i kveld ble det uttalt at man måtte anse jenta som død. Dette er en familie i stor sorg, man må nesten påregne at far, farfar og gjenlevende barn får krisehjelp og legetilsyn. Dessuten var det vel to til voksne i båten, foruten guiden som også styrte båten, slik jeg har forstått det.
Det kommer nok mer om familien etterhvert, men fint om de slipper hanskes med en nærgående presse ett døgn etter at de mistet barnet sitt.

Hva ville du skrevet om familien om du var journalist på saken?

Men va fan, hur trög är du?

Har en liten flicka och en räddningsarbetare omkommit, så tänker du bara på räddnigsarbetarens efterlevande? Du förstår alltså inte att man rimligen tänker och ger uttryck också för flickan och hennes familj?
Citera
2025-09-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Tack! Hur ser man att hytten inte är fastsvetsad? Det är ju metall mot metall? Otroligt att de skriver att båten är osänkbar. Trodde alla hade lärt sig den läxan att inte utmana ödet på det viset. Okapsejsbar var den bevisligen inte. Står också att den ska gå bra även i mycket hård sjö. Men alltså? Det är ändå en ganska liten båt, ingen atlantångare, det är klart den inte tål vad som helst.

Hytten var fastsveiset, gummioppheng betyr vibrasjonsisolasjon, ikke at hytta henger løst
Citera
2025-09-27, 23:36
Bannlyst
Dykaren avled också 15 minuter efter. Hur då undrar man? Man vet heller inte varför båten sjönk ännu...
Citera
2025-09-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Min upplevelse av norska sjöräddningen är att de är oerhört kompetenta. Svenska sjöräddningen består enbart av frivilliga och gör nog så gott jobb. Men den norska sjöräddningen har 200 anställda på sina båtar och ytterliggare 80 man på land. Det borgar för större kompetens. Dessutom dubbla antalet frivilliga. De är ofta ute och övar med räddningsbåtarna och båtarna är alltid bemannade dygnet runt.

Icke desto mindre har vi en död räddningsdykare vid ett dyk på max 2 meter med tillhörande räddningsorganisation kring sig.

SSRS har mer än 10 gånger så många sjöräddare än vad du nämner ovan, och de är väldigt ofta ute och övar med räddningsbåtar, som är alltid är bemannade dygnet runt året runt.

Oklart varför du känner ett behov att nedvärdera en av världens största och bästa räddningsorganisationer SSRS mitt i alltihopa detta.

Men som sagt, norrmännen förlorade en av sina och ingen tycks ens kunna förklara varför...
Citera
2025-09-27, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Men va fan, hur trög är du?

Har en liten flicka och en räddningsarbetare omkommit, så tänker du bara på räddnigsarbetarens efterlevande? Du förstår alltså inte att man rimligen tänker och ger uttryck också för flickan och hennes familj?

Din kritikk må du kanskje rette til både norsk og svensk presse? Tenker du at pressen skal identifisere familien?
Ulykken skjedde i går, alle medier har gitt utrykk for at det var en forferdelig hendelse og at man føler med familien.
Redningsmannen ble identifisert med navn og bilde nå i kveld, da er det naturlig at man kan uttrykke sympati med avdøde og familien som har mistet sin kjære i redningsarbeid.
Jeg er ganske overbevist om at det vil komme mye sympati og medfølelse med familien når jenta blir identifisert.

Hva ville du gjort annerledes? Hva ville du skrevet om du var journalist i denne saken?
Citera
2025-09-27, 23:43
Medlem
Citat:
Det virker som om du er her for å krangle, ikke utveksle fakta.
Du har sikkert rett i at flere her ikke forstår dine frågeställningar, da de ikke virker spesielt godt funderte.
Det virker ikke som om du har noe særlig med kunnskap verken om strømsjø eller øvrige forhold relatert til Lofoten. Man må kanskje bare innse at man taler for døve ører

Du kanske skulle inse att du inte vet vad du pratar om, och därför inte heller blir lyssnad på.
Du har ju inte kunnat tillföra någonting i de frågeställningar jag tagit upp. Alla dina svar på mina inlägg har varit goddag yxskaft.

Om du nu är så kunnig som du säger och bara skriver sakliga inlägg som du felaktigt påstår, så kan du väl ta och utveckla det där med strömsjöar då så får vi se!
Citera
2025-09-27, 23:46
Medlem
Citat:
Hytten var fastsveiset, gummioppheng betyr vibrasjonsisolasjon, ikke at hytta henger løst

Så den fastsvetsade hytten var gummiupphängd?

Vad tänker du då, att svetsarna löstes upp av vattnet när båten slog runt?

Sorry, men, du är ju då något av det mest korkade en skådat på bra länge.
Citera
2025-09-27, 23:46
Medlem
Citat:
Du kanske skulle inse att du inte vet vad du pratar om, och därför inte heller blir lyssnad på.
Du har ju inte kunnat tillföra någonting i de frågeställningar jag tagit upp. Alla dina svar på mina inlägg har varit goddag yxskaft.

Om du nu är så kunnig som du säger och bara skriver sakliga inlägg som du felaktigt påstår, så kan du väl ta och utveckla det där med strömsjöar då så får vi se!

Du får svare meg på hva du ville gjort annerledes som journalist, du som er expert her og benytter enhver anledning til å høvle ned saklige kunnskapsrike innlegg
Citera
2025-09-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
Dykaren avled också 15 minuter efter. Hur då undrar man? Man vet heller inte varför båten sjönk ännu...

15 minuter efter vad?
Och hur vet man att han avled då?
Båten sjönk aldrig.
Citera
2025-09-27, 23:47
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Hva tenker du at man skal skrive da?

Først i kveld ble det uttalt at man måtte anse jenta som død. Dette er en familie i stor sorg, man må nesten påregne at far, farfar og gjenlevende barn får krisehjelp og legetilsyn. Dessuten var det vel to til voksne i båten, foruten guiden som også styrte båten, slik jeg har forstått det.
Det kommer nok mer om familien etterhvert, men fint om de slipper hanskes med en nærgående presse ett døgn etter at de mistet barnet sitt.

Hva ville du skrevet om familien om du var journalist på saken?
Jag menar inte att journalister skulle lämna ut familjen utan tänkte att det skulle stått något om att de har stannat kvar och får någon typ av hjälp och stöd av olika instanser som kyrkan t.ex. eller om de har lämnat Norge.

Vet du att det var far och farfar med på båten eller är det något du tror?
Citera
2025-09-27, 23:49
Medlem
Citat:
Du får svare meg på hva du ville gjort annerledes som journalist, du som er expert her og benytter enhver anledning til å høvle ned saklige kunnskapsrike innlegg

Så mycket kunde du om strömsjöar ja, det var väl det jag visste. Ingenting alls.
Citera
2025-09-27, 23:50
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Icke desto mindre har vi en död räddningsdykare vid ett dyk på max 2 meter med tillhörande räddningsorganisation kring sig.

SSRS har mer än 10 gånger så många sjöräddare än vad du nämner ovan, och de är väldigt ofta ute och övar med räddningsbåtar, som är alltid är bemannade dygnet runt året runt.

Oklart varför du känner ett behov att nedvärdera en av världens största och bästa räddningsorganisationer SSRS mitt i alltihopa detta.

Men som sagt, norrmännen förlorade en av sina och ingen tycks ens kunna förklara varför...

Nu får du läsa en gång till.
1. Jag skrev dubbelt så många frivilliga. De 280 jag nämnde var fast anställda i den norska organisationen. Sverige har 0 fast anställda sjöräddare. Norge har 4200 frivilliga sjöräddare. Sverige 2500. Är du med?
2. Jag har inte nedvärderat SSRS. Det enda jag skrev var att fast anställda borgar för en högre kompetens hos dessa. Vilket det gör.

Men att deras räddningsdykare omkom är något man skulle vilja få mer klarhet i. Det borde varit en enkel dykning.
Senast redigerad av Forevermore 2025-09-27 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in