• 1
  • 2
2025-09-27, 20:45
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag undrar varför kriget i Gaza verkar vara så relevant för svenska journalister?
Är det för att vi har massa invandrare i vårt land som har en stark koppling till Gaza?
Är det för att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har en stark koppling till Gaza?
Citera
2025-09-27, 20:46
Medlem
Melange5738s avatar
För att judar är involverade. https://www.reddit.com/media?url=htt...492604cb0e63df

Allt som involverar judar ger mer klick.
Citera
2025-09-27, 20:48
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att judar är involverade. https://www.reddit.com/media?url=htt...492604cb0e63df

Allt som involverar judar ger mer klick.

Jag tror det inte handlar om judar.
Jag tror det handlar snarare om att 50% av svenska folket verkar se positivt på islam. I alla fall när man frågar oppositionen.
Nu slaktas islam av judarna.
Citera
2025-09-27, 20:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag tror det handlar snarare om att 50% av svenska folket verkar se positivt på islam. I alla fall när man frågar oppositionen.

Nu förklarar det inte varför det är så få artiklar om krigen i Yemen, Sudan, Darfur, Nigeria etc. Titta på länken och gå igenom siffrorna. Det är inte dubbelt eller tiodubbelt. Eller hundradubbelt.
Citera
2025-09-27, 21:01
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Jag undrar varför kriget i Gaza verkar vara så relevant för svenska journalister?
Är det för att vi har massa invandrare i vårt land som har en stark koppling till Gaza?
Är det för att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har en stark koppling till Gaza?

Ett land som ofta ses som en del av väst är involverad i en långtgående markkonflikt där många civila dör. Istället för att det bara är en tokig dödssekt så är det en demokratiskt vald stat, som har skrivit under en samling olika beslut från FN att följa en uppsjö regler och som förlitar sig på västs stöd i en enorm konflikt.

Den Nigerianska konflikten är enklare, ingen "håller på" Boko Haram - utanför Boko Haram. Och det är litet det temat i alla andra konflikter med. Väst har en gemensam hållning, i frågan Israel/Palestina så är det inte så och en otrolig mängd pengar ligger och skvalpar i det också.
Citera
2025-09-27, 21:18
Medlem
Citat:

Ja inte handlar det om ”judar”. En skränig klick här på Flashback verkar tro på en ”judisk konspiration”. Sånt är ju bara tröttsamt.

Är det så? 50% ser positivt på Islam i Sverige? Det är jag verkligen inte övertygad om. Är inne lite på det ”godhetsknarkande” Sverige snarare. ”Sverige, en humanitär stormakt”… Jag tror det finns en dissonans mellan politiken och vad folk verkligen känner och tycker faktiskt rörande religion. Men det är en galet känslig fråga för alla partier kanske förutom SD och KD. Speciellt i valtider.
Citera
2025-09-27, 21:20
Medlem
Citat:

Jag undrar själv över detta. Det är flertalet pågående konflikter och svältkatastrofer spridda över olika länder i Afrika men mediebevakning är nästan obefintlig. Antalet människor som drabbas i Gaza är litet till antalet om man jämför med pågående problem på andra håll. Tror att i bara Sudan har över en halv miljon barn dött till följd av svält senaste åren. Jag kan inte tänka mig att det stora intresset för Gaza och det som kavlas ut i media har med annat att göra än starka personliga anknytningar bland journalister och ansvariga för innehållet vilket får det att bli agendasättande journalistik. Med det sagt hoppas jag det blir en lösning på konflikten snart.
Senast redigerad av Robadido 2025-09-27 kl. 21:24.
Citera
2025-09-27, 21:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Ja inte handlar det om ”judar”. En skränig klick här på Flashback verkar tro på en ”judisk konspiration”. Sånt är ju bara tröttsamt.

Förklara varför det är 3000 gånger fler artiklar per död i Gaza än Ukraina.
Citera
2025-09-27, 21:22
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Nu förklarar det inte varför det är så få artiklar om krigen i Yemen, Sudan, Darfur, Nigeria etc. Titta på länken och gå igenom siffrorna. Det är inte dubbelt eller tiodubbelt. Eller hundradubbelt.

Jo. Men du pratar om Afrika nu....ointressant.
I Afrika så är det bara svält. Ingen orkar bry sig om Afrika för att dom måste hela tiden ha hjälp.

Däremot Palestina räknas som heligt land enligt islam. Nu är den snart borta.
Citera
2025-09-27, 21:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jo. Men du pratar om Afrika nu....ointressant.

Ligger Yemen i Afrika? Ligger Ukraina i Afrika? Ligger Myanmar i Afrika?
Citera
2025-09-27, 21:24
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Är det så? 50% ser positivt på Islam i Sverige? Det är jag verkligen inte övertygad om. Är inne lite på det ”godhetsknarkande” Sverige snarare. ”Sverige, en humanitär stormakt”… Jag tror det finns en dissonans mellan politiken och vad folk verkligen känner och tycker faktiskt rörande religion. Men det är en galet känslig fråga för alla partier kanske förutom SD och KD. Speciellt i valtider.

SD kanske är kopplat till rapporteringen.

Tänk: SD är emot islam. SD är för Israel. Islam krossas av Israel. Muslimer i Sverige känner att dom tappar mark och status. Vänstern hatar SD och smörar för mångkulturen.

Så uppenbarligen så är det en stark irritation från svenska vänsterjounralister att behöva se ett land som SD stödjer, förstöra islam.
Citera
2025-09-27, 21:25
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ligger Yemen i Afrika? Ligger Ukraina i Afrika? Ligger Myanmar i Afrika?

Yemen och Myanmar är båda babbeländer som saknar ett seriöst folk.
Åker du dit så kommer du inse att gud är inte där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in