2025-09-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Jag syftar på risken under den tid försäkringen gäller. Om du köper en livförsäkring gäller den en viss begränsad tid, vanligtvis ett år. Risken att du ska dö under det året är väldigt liten. Risken att du ska bli arbetslös under ett år med a-kassa är större.

Det är därför en livförsäkring kan betala ut stora belopp, men ändå ha en ganska billig premie. Chansen att du dör under avtalsperioden är väldigt liten.

I a-kassans fall är de pengar som betalas in i premier ungefär en tiondel av vad a-kassan kostar, dvs premien är subventionerad till 90%. Läs mer här.

Så fungerar inte vanliga försäkringar (med "vanlig" menar jag en försäkring som tillhandahålls av ett försäkringsbolag på den öppna marknaden). Om försäkringsbolaget betalar ut tio gånger så mycket pengar som de får in, så går de i konkurs. Staten däremot kan hämta in pengar från annat håll och därför subventionera premien.
Min livförsäkring gäller tills jag dör pucko.
Citera
2025-09-27, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag orkar inte leta mig tillbaka i trådens alla inlägg, men blir nyfiken på vilket/vilka länder har högre antal sjukskrivna än Sverige?
Vet inte varför du inte bara googlar

” Här är en lista över länder med högst sjukfrånvaro i världen, baserat på genomsnittligt antal sjukdagar per år och rapporterad frånvaro A B:

🌍 Länder med högst sjukfrånvaro

Land Genomsnittliga sjukdagar per år Kommentarer
Tyskland 18–20 dagar Hög andel psykisk ohälsa och muskelbesvär
Frankrike 16–18 dagar Generös sjukförsäkring och starkt anställningsskydd
Nederländerna 15–17 dagar Tidigare mycket hög sjukfrånvaro, nu mer stabil
Norge 14–16 dagar Hög ersättning och tryggt system
Belgien 13–15 dagar Sjukfrånvaro ofta kopplad till arbetsmiljö
Finland 12–14 dagar Psykisk ohälsa vanlig orsak
Sverige 10–12 dagar Har sjunkit sedan 2000-talet, men kvinnor har högre frånvaro än män
Citera
2025-09-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommes3
A-kassan är subventionerad utav staten vad är det du inte förstår! En villa försäkring är inte subventionerad utav staten
Googla om du är korkad. A-kassa är en försäkring som du endast har rätt till om du betalat in till den. Lågstadiebarn vet detta (och de kan även googla). Du verkar enormt korkad, har du ens ett jobb?
Citera
2025-09-27, 15:05
Medlem
Citat:
Du är ju helt utan hjärnceller det är en form utav försäkring som tillhör välfärden för att staten skjuter in med en massa pengar. Tror du dina 100kr i månaden räcker för vad du får ut när du blir arbetslös. Sjukvården fungerar likadant, du betalar 400kr för en operation men tror du operationen kostar så egentligen. Du måste ju trolla
” För att få a-kassa i Sverige behöver du uppfylla vissa villkor som är kopplade till medlemskap, arbete och aktivt jobbsökande. Här är en översikt över vad som krävs:
1. Medlemskap i en a-kassa
• Medlemskap: Du måste vara medlem i en a-kassa och ha betalat medlemsavgiften i minst 12 månader (kvalifikationstid) innan du blir arbetslös. Om du inte är medlem kan du ha rätt till grundförsäkring via Alfakassan, men den är lägre och har striktare villkor.
• Retroaktiv betalning: Om du missat en avgift kan vissa a-kassor tillåta retroaktiv betalning, men detta varierar.
2. Arbetsvillkor
• Du måste ha arbetat tillräckligt mycket under de senaste 12 månaderna innan arbetslösheten (kallas arbetsvillkoret):
• Minst 80 timmar per månad i minst 6 månader, eller
• Minst 480 timmar totalt under en sammanhängande period på 6 månader, med minst 50 timmar per månad.
• Arbete kan inkludera anställning, eget företag eller vissa typer av studier (kontakta din a-kassa för att kolla vad som räknas).
3. Grundvillkor
• Du måste:
• Vara arbetslös (helt eller delvis) och inskriven hos Arbetsförmedlingen.
• Vara arbeitsför och kunna ta ett jobb om det erbjuds (minst 3 timmar per dag, 17 timmar per vecka).
• Aktivt söka jobb och rapportera detta till Arbetsförmedlingen.
• Vara mellan 20 och 65 år (vissa undantag finns för yngre via grundförsäkringen).
• Vara folkbokförd i Sverige eller omfattas av EU/EES-regler.
4. Andra krav
• Anmälan: Du måste anmäla dig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen första dagen du är utan jobb för att undvika karensdagar.
• Rapportering: Skicka in tidrapporter till din a-kassa (oftast månadsvis) där du redovisar vad du gjort, t.ex. jobbsökande eller eventuellt arbete.
• Orsak till arbetslöshet: Du får inte ha sagt upp dig själv utan giltiga skäl (t.ex. ohälsosamma arbetsförhållanden), annars kan du få avstängning i upp till 45 dagar.
5. Ersättningsnivå och tid
• Belopp: Ersättningen baseras på din tidigare inkomst (upp till ett tak på ca 26 400 kr/månad före skatt 2025). Max ersättning är 1 200 kr/dag de första 100 dagarna, sedan 1 000 kr/dag.
• Tid: Du kan få ersättning i upp till 300 dagar (450 dagar om du har barn under 18 år). Efter det kan du ansöka om aktivitetsstöd via Arbetsförmedlingen.
6. Grundförsäkring (om du inte är medlem)
• Om du inte är medlem i en a-kassa kan du ansöka om grundförsäkring via Alfakassan.”
Citera
2025-09-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Googla om du är korkad. A-kassa är en försäkring som du endast har rätt till om du betalat in till den. Lågstadiebarn vet detta (och de kan även googla). Du verkar enormt korkad, har du ens ett jobb?

Ditt mongo jag har aldrig sagt att du får ut akassa utan att betala. Jag säger att det tillhör Sveriges välfärdssystem. Du som gillar att googla fråga nu ai om det tillhör Sveriges välfärdssystem.
Citera
2025-09-27, 15:07
Medlem
Citat:
Du är ju helt utan hjärnceller det är en form utav försäkring som tillhör välfärden för att staten skjuter in med en massa pengar. Tror du dina 100kr i månaden räcker för vad du får ut när du blir arbetslös. Sjukvården fungerar likadant, du betalar 400kr för en operation men tror du operationen kostar så egentligen. Du måste ju trolla
Tror du att dina 200kr i månaden in till en Livförsäkring skulle ge dig 2 miljoner om du dör i morgon? Svar JA DET SKULLE DE (dumhuvud)🙄
Citera
2025-09-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ditt mongo jag har aldrig sagt att du får ut akassa utan att betala. Jag säger att det tillhör Sveriges välfärdssystem. Du som gillar att googla fråga nu ai om det tillhör Sveriges välfärdssystem.
Det är en försäkring, denna försäkring får du inte om du inte betalat för den (precis som din villaförsäkring).
Citera
2025-09-27, 15:10
Medlem
Citat:
Det är en försäkring, denna försäkring får du inte om du inte betalat för den (precis som din villaförsäkring).

Det är en försäkring som tillhör Sveriges välfärdssystem.
Sök hjälp du verkar inte frisk, kommer inte att svara dig nå mer nu
Citera
2025-09-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Om du plötsligt ska dra upp helt nya källor så är det minsta du kan göra att länka till dessa.
En ledare i expressen kommer dock aldrig utgöra statistik som är trovärdig.

Jag har bara bemött dina klena källor, där du vrångtolkar allt möjligt och sedan generaliserar det till att gälla "dom flesta invandrare".

Om det nu finns "hur mycket källor som helst", varför presenterar du inte bara dessa då?
Och påståendet som dessa källor ska stödja(eftersom du anser det) är följande: Dom flesta invandrare fuskar med bidrag.

Du verkar fortfarande inte förstå, med din lilla hjärna, att det finns en stor skillnad mellan oaktsamhet och att uppsåtligen göra någonting. Uppsåt är en ganska väsentlig del när man pratar om brottslighet.

Det roliga är att du, baserat på 4 st bidragsbrott i 1 st område i södra Sverige, tycker det är ett stöd för att "dom flesta invandrare fuskar med bidrag".

Om det nu finns så gott om källor. Leta upp en åklagare som skrivit något om att "dom flesta invandrare fuskar", eller att ens 10% av invandrare skulle göra det.

Du framstår endast som en hjärntvättad samnytt-läsare som bestämt dig för att alla problem beror på invandrare.
Men snälla, presentera NÅN som helst källa på att bidragsfusket bland invandrare inte skulle vara enormt då??
Finns som sagt många undersökningar som tyder på att det ligger på runt 50 procent, men ingen kan ju som sagt veta säkert. Förutom de jag redan presenterat(GP, Försäkringskassan och Hem och h) kan du googla Expressens ledare från häromdan och nedan länkar jag till det du efterfrågar, en insatt åklagare som menar att han skulle bli mycket ”förvånad om assistansfudket understiger 50 procent”.
Och oavsett vad du vill påskina är att folkbokföra sig på två adresser istället för en och att dessutom ansöka om bidrag relaterat till dessa adresser inget folk gör av misstag, det är bidragsFUSK som det mycket riktigt benämns i Hem och hyras artikel.
https://www.expressen.se/debatt/klan...r-var-valfard/
Citera
2025-09-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är inte läkarna som bestämmer, det är FK. Har en bekant som faktiskt har PTSD. Plus autism. Plus svår reumatism. Hon sökte sjukpension och läkaren var helt på hennes sida, men hon fick avslag. Så hon fick gå på soc istället.
De går på läkarnas utlåtande. Personens läkare kanske inte hade varit övertygande.
Citera
2025-09-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Ja, precis. Hade du gjort det hade du sett att dumheterna du sprider härrör till en undersökning om full läsförståelse PÅ SVENSKA, inte analfabetism. Mina grannar, högutbildade, välbetalda, otroligt nettopositiva för Sverige, arbetande inom ett stort farmakologi-företag (där arbetsspråket är engelska, precis som det är inom tech etc) hade inte klarat det där testet. De är inte analfabeter för det.

Dessutom hade du sett att Sverige befinner sig i topp 5 (inom OECD). Jag vet inte om du själv är så ängslig att du sitter och hetsar upp dig över skrämselpropaganda eller om du medvetet sprider den. Oavsett vad är det genomskinligt och patetiskt.
Fel, det står analfabetism. Om du inte håller med om definitionen så får du kontakta SCB. Men de brukar veta vad de talar om.
Citera
2025-09-27, 20:15
Medlem
Citat:
Jag tror ingenting, jag bevisade att du ljög när du sa att Sverige har högst antal sjukskrivna
Jag sade har haft. Och det är ingen lögn. Det är du som ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in