Citat:
Ursprungligen postat av
CyberIngmar
Min fascination fortsätter. Både Kimmel och Colbert har relativt låga views på klipp som varken har “Trump” i titeln eller som handlar om Trump-administrationen. För Kimmel är det särskilt tydligt, även efter hans återkomst – icke-Trump-klipp ligger kvar på en låg nivå.
“Kimmel is back” har fått cirka 22 miljoner visningar på YouTube. Nästa Trump-video landade på åtta miljoner, och den senaste på fyra miljoner. Övriga videor snittar mellan 20 000 och 500 000 visningar. Det är märkligt med tanke på att kanalen nu har 21,5 miljoner prenumeranter. Med så många subs förväntar man sig miljonvisningar även på intervjuer och musikframträdanden.
YouTube är inte lika restriktivt när det gäller spökkonton och bottar. Meta däremot tillåter inte detta i samma utsträckning, och där står Kimmels följarsiffra fast på cirka fyra miljoner – vilket framstår som mer rimligt.
Trump är den enda anledningen till att Late Night överhuvudtaget lever vidare. För den som hade velat se Colbert och Kimmel försvinna från tv-rutan, skulle en röst på Harris ha varit det självklara valet. Late Night gick på tomgång under Biden/Harris-åren.
Jag tror inte att views online har en särskilt stor inverkan på formatets lönsamhet ändå. De har nog fått många onlineviews just på grund av att Trump och hans övriga oddballs, misfits och byfånar i administrationen bjuder på en slags politiskt korrekt lyteskomik, men jag undrar om de visningarna väger upp en stadigt minskande TV-publik rent finansiellt. All TV har det ju svårt just nu när allt fler flyttar till streaming, och extra svårt är det väl när man sänder så sent på kvällen. Streamingen gör ju också att de som bara vill se lyteskomik om Trump med vänner kan göra det utan att sitta framför TVn i en timme mitt i natten.
Ska detta klassiska format överleva steget in i streamingeran får vi nog räkna med att antalet program minskar från 3 till 2 eller 1. Det kanske blir Jimmy Fallons show, eftersom Colberts ska läggas ner och Kimmel verkar sugen på att pensionera sig. Då blir det nog ganska svårt och väldigt riskabelt att försöka hitta någon som kan ta över och konkurrera med Jimmy Fallon, som man ju vet ska vara kvar i ett par år till.