2025-09-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nja, den absoluta majoriteten av alla vuxna människor i detta landet har inga som helst problem med att ha sex med varandra nu som innan 2018. Ingen är fast i feminismen eller har några problem med att kommunicera vad de vill och inte vill.

Vilket också det låga antalet dömda för oaktsam våldtäkt visar.

Vi stör oss på Guzman för att han ställer ungefär samma fråga 458 ggr men inte verkar läsa svaren.

Vad menar du med att folk går till HR-avdelningen?

Ingen har problem att kommunicera vad de vill och inte vill? Vad ska ni med samtyckeslagen till då?

Hela lagens existensberättigande bygger ju på att kvinnor är patetiska våp som inte är vuxna nog att kommunicera vad de vill och inte vill. Men om kvinnor nu inte har några problem att kommunicera det helt plötsligt så kan vi ju slänga lagen på historiens soptipp där den hör hemma.
Citera
2025-09-27, 11:33
Medlem
Citat:
Nja, den absoluta majoriteten av alla vuxna människor i detta landet har inga som helst problem med att ha sex med varandra nu som innan 2018. Ingen är fast i feminismen eller har några problem med att kommunicera vad de vill och inte vill.

Vi stör oss på Guzman för att han ställer ungefär samma fråga 458 ggr men inte verkar läsa svaren.

Och tidigare har du tjatat om att "samtyckeslagen verkligen behövs". Men om det nu är så "låga antal" som döms så verkar ju inte behovet vara särskilt stort.

Så hur ska du ha det?
Citera
2025-09-27, 11:44
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
De individer som är inblandade i sådana här "nya" sexualbrottmål där det handlar om frånvaro av frivillighet är nästan alltid väldigt unga, tror en stor majoritet är mellan 18-20 år, och en förkrossande majoritet av de som blir anmälda/dömda är unga killar.

Har du reflekterat kring detta något och vad kommer du fram till att det beror på?

Yes, det är i den åldersgruppen, 20-24 år, som de flesta våldtäkter och sexuella övergrepp sker. Näst vanligaste är 16-19 år (om jag inte minns fel). I dessa åldrar har tjejer och killar knappt någon självkännedom och deras hjärnor är inte färdigutvecklade, konsekvenstänk med mera är därmed inte fullt utvecklat. Det uppstår missförstånd, folk har inte lärt sig att dra gränser, i 20-24 års åldern flyttar många till annan ort för att plugga, mycket festande, alkohol + droger gör det ännu svårare att kommunicera/dra gränser/omdömet blir grumligt/osv osv.

Av 10 000+ anmälda våldtäkter 2024 rörde sig 210 stycken om oaktsam våldtäkt. Så det här "nya" brottet verkar inte vara utbrett alls.

"År 2024 anmäldes totalt 10 167 våldtäkter. Av dessa gällde 210 anmälda brott oaktsam våldtäkt10, vilket var en ökning med 15 procent (+28 brott) jämfört med 2023. De anmälda fallen av oaktsam våldtäkt ökade 2021 för att därefter succesivt minska 2022 och 2023. Merparten av de anmälda brotten om oaktsam våldtäkt 2024 begicks mot kvinnor eller flickor (198 brott) och färre (12 brott) mot män eller pojkar."

https://bra.se/amnen/sexualbrott
Senast redigerad av Jenny9 2025-09-27 kl. 11:47.
Citera
2025-09-27, 11:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Och tidigare har du tjatat om att "samtyckeslagen verkligen behövs". Men om det nu är så "låga antal" som döms så verkar ju inte behovet vara särskilt stort.

Så hur ska du ha det?

Ja samtyckeslagen behövs för män som du med flera här som tolkar rädsla/skräck/passivt offer som frivillighet och samtycke och att offret får skylla sig själv.

Det är väl bara bra att antalet gällande oaktsam våldtäkt är så lågt.
Citera
2025-09-27, 11:55
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Om du uppger för din chef eller närmsta HR-mupp att du blivit utsatt för trakasserier så är de skyldiga att starta en utredning. Arbetsgivarens "utrednings- och åtgärdsplikt inträder i samma ögonblick som händelsen kommit till arbetsgivarens kännedom". Det spelar ingen roll hur obetydlig incidenten är, hur överkänslig du är eller om incidenten ens har inträffat eller inte. Den anklagade blir ofta avstängd medan utredningen pågår.

Jag är övertygad om att för många av de händelser som går till utredning så är det första gången den anklagade inser att han gjort något olämpligt, om det ens är olämpligt.

Hade kvinnan istället varit vuxen nog att ta det lilla obehaget som krävs för att säga ifrån direkt till förövaren så hade det löst sig. Istället springer hon till pappa (chefen, HR-avdelningen) och då är processen redan igång och det är för sent.
Citera
2025-09-27, 12:00
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ingen har problem att kommunicera vad de vill och inte vill? Vad ska ni med samtyckeslagen till då?

Hela lagens existensberättigande bygger ju på att kvinnor är patetiska våp som inte är vuxna nog att kommunicera vad de vill och inte vill. Men om kvinnor nu inte har några problem att kommunicera det helt plötsligt så kan vi ju slänga lagen på historiens soptipp där den hör hemma.

Läs mitt inlägg #2859 till Guzman. Det handlar främst om yngre människor som inte lärt sig kommunicera fullt ut/dra gränser/festar mer än andra åldersgrupper/osv osv.

Lagen skyddar killar och män också. Det är bara det att en klar majoritet flickor och kvinnor utsätts för våldtäkt och sexuella övergrepp.
Senast redigerad av Jenny9 2025-09-27 kl. 12:06.
Citera
2025-09-27, 12:11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Om du uppger för din chef eller närmsta HR-mupp att du blivit utsatt för trakasserier så är de skyldiga att starta en utredning. Arbetsgivarens "utrednings- och åtgärdsplikt inträder i samma ögonblick som händelsen kommit till arbetsgivarens kännedom". Det spelar ingen roll hur obetydlig incidenten är, hur överkänslig du är eller om incidenten ens har inträffat eller inte. Den anklagade blir ofta avstängd medan utredningen pågår.

Jag är övertygad om att för många av de händelser som går till utredning så är det första gången den anklagade inser att han gjort något olämpligt, om det ens är olämpligt.

Hade kvinnan istället varit vuxen nog att ta det lilla obehaget som krävs för att säga ifrån direkt till förövaren så hade det löst sig. Istället springer hon till pappa (chefen, HR-avdelningen) och då är processen redan igång och det är för sent.

Oj du, vad luddigt du framställer det här.

Så du har varit med om att en kvinna sprang till chefen direkt och nu tror du att alla kvinnor och chefer beter sig likadant?

Jag var med om en incident på mitt jobb för inte så längesen. Jag själv var inte inblandad men cheferna tog det med oss alla direkt och sen var det bra med det.
Citera
2025-09-27, 12:28
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Oj du, vad luddigt du framställer det här.

Så du har varit med om att en kvinna sprang till chefen direkt och nu tror du att alla kvinnor och chefer beter sig likadant?

Jag var med om en incident på mitt jobb för inte så längesen. Jag själv var inte inblandad men cheferna tog det med oss alla direkt och sen var det bra med det.

Nej det har jag inte, men det har hänt flera gånger när en incident blivit känd offentligt att unga kvinnor tycker att det är rätt och riktigt att det sköts via polisen eller arbetsgivaren medan den äldre generationens kvinnor tycker den drabbade kvinnan är fånig.

Ta butiksvakten som fick en klapp på röven av en gubbe nyligen och polisanmälde. Eller Micke Leijnegard-incidenten på personalfesten. Eller Luis Rubiales puss på Jenni Hermoso. Lotta Engberg gjorde samma sak på David Sundin i tv och ingen tycker att det borde anmälas.

De är ängsliga småflickor i kvinnokroppar, och det är feminismens fel.
Citera
2025-09-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så vad krävs mer utöver detta enligt dig?
Jag skrev det. Läser du inte svaren?
Citera
2025-09-27, 12:42
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej det har jag inte, men det har hänt flera gånger när en incident blivit känd offentligt att unga kvinnor tycker att det är rätt och riktigt att det sköts via polisen eller arbetsgivaren medan den äldre generationens kvinnor tycker den drabbade kvinnan är fånig.

Ta butiksvakten som fick en klapp på röven av en gubbe nyligen och polisanmälde. Eller Micke Leijnegard-incidenten på personalfesten. Eller Luis Rubiales puss på Jenni Hermoso. Lotta Engberg gjorde samma sak på David Sundin i tv och ingen tycker att det borde anmälas.

De är ängsliga småflickor i kvinnokroppar, och det är feminismens fel.

Håller inte med dig. Äldre generationers kvinnor blev utsatta för så jävla mycket skit som de bara tvingades ta för det var så det var. Män kom undan med så jävla mycket så man bara häpnar när man hör och läser om det.

I fallet med vakten som fick en klapp på rumpan så håller jag med. Hon borde drämt till honom några gånger med batongen i huvudet istället. Men då hade hon väl åkt dit för misshandel.
Citera
2025-09-27, 13:03
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Håller inte med dig. Äldre generationers kvinnor blev utsatta för så jävla mycket skit som de bara tvingades ta för det var så det var. Män kom undan med så jävla mycket så man bara häpnar när man hör och läser om det.

I fallet med vakten som fick en klapp på rumpan så håller jag med. Hon borde drämt till honom några gånger med batongen i huvudet istället. Men då hade hon väl åkt dit för misshandel.

Och nu är det den yngre generationens män som blir utsatta för skit via systemet.

Det optimala vore om vi kunde kombinera krav på personligt ansvar i första hand med ett system att vända sig till i andra hand när inget annat fungerat.

Har man haft möjlighet att säga nej men inte gjort det så ska det inte kunna kallas våldtäkt. Och om man uppger sig ha blivit sexuellt trakasserad på jobbet men aldrig sagt ifrån personligen till den anklagade så ska inte HR behöva lägga sig i.

Grundprincipen borde vara att personliga konflikter ska lösas utan inblandning av tredje part. Klarar man inte av att ens försöka det så tycker jag inte man ska kalla sig vuxen.
Citera
2025-09-27, 13:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Jag antar att du tycker likadant om det hade varit det omvända scenariot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in