Citat:
Utstämplingstiden. I det första korta tipssamtalet undantaget (då han förmodligen lämnar en hyfsat riktig uppgift om saken), så placerar han sig konsekvent alldeles intill skottögonblicket. Och det oavsett vilken utstämplingstid han anger. Han försöker uppenbarligen inte skydda sig själv genom tilltaget att lämna olika tider. Att uppge stämplad tid exempelvis 23.23 och samtidigt berätta att han befann sig några meter från skotten innebär ingen ansats till att tillskansa sig alibi eller liknande. Utan det han meddelar är i sådana fall att han återfanns på två platser samtidigt - intill skotten och inne i Skandiahuset. Det sker dessutom i rättegång mot annan person flera år efter mordet och han är på intet sätt misstänkt. Det är inte heller så att vad han uppger om saken ändrar på faktiskt stämplad tid.
Vidare kan man påpeka han från början misstar sig beträffande stämplad och korrigerad tid. Det framgår tydligt att han har uppfattningen att han stämplat ut kl. 23.20 och samtidigt även att mordtid var 23.20. Det är skälet till att han får "bråttom" ut från Skandia. Han stryker väktarsamtalet, han minskar den tid det tar att transportera sig från stämpeluret till mordplatsen ("maximalt 20 sekunder") och halvspringer trots att han i realiteten inte hade bråttom. Han berättar dessutom att hans klocka visade 23.20 i annonspelarens sken (15 meter ifrån mordplatsen) när han hör två skott och "rusar" fram.
(Uppgifter från Expressen, Arbetet, GT och Kvällsposten 860407).
Vidare kan man påpeka han från början misstar sig beträffande stämplad och korrigerad tid. Det framgår tydligt att han har uppfattningen att han stämplat ut kl. 23.20 och samtidigt även att mordtid var 23.20. Det är skälet till att han får "bråttom" ut från Skandia. Han stryker väktarsamtalet, han minskar den tid det tar att transportera sig från stämpeluret till mordplatsen ("maximalt 20 sekunder") och halvspringer trots att han i realiteten inte hade bråttom. Han berättar dessutom att hans klocka visade 23.20 i annonspelarens sken (15 meter ifrån mordplatsen) när han hör två skott och "rusar" fram.
(Uppgifter från Expressen, Arbetet, GT och Kvällsposten 860407).
Som du säger så finns det möjligt att en stressad polisman inte skriver ner att SE nämner utstämplingstid i sin rapport. Jag menar, det var säkert fullt ös i dom där linjerna.. Har det berättats så är det en miss i anteckningen. Han bör ju vara väldigt angelägen om att nämna uppgiften då han nyss kollat upp den. Som du säger så placerar han sig på två platser samtidigt. Så, vilken är den korrekta? Han har (högst) 2,5 minuter på sig från stämplingen till skotten
Det verkar vara en viktig uppgift för honom, annars hade han inte kollat upp den. Oavsett om RB säger 23:19 eller 23:20 så är det fortfarande långt ifrån både 23:21, 23:22 och 23:23. Han skjuter upp den vid två tillfällen. Där han är under ed. Är han osäker på exakt tidpunkt så skall han uppge att han är osäker och uppge att tidpunkten är nämnd tidigare. Istället säger han en annan tidpunkt i tingsrättsförhöret som är senarelagd och även i hovrättsförhöret som är senarelagd. När han blir "påkommen" ändrar han sig snabbt till att tidpunkten han uppgett tidigare är den som stämmer. Nästan lite dra-undan-mattan-känsla i den snabba repliken. Åren går mellan tidpunkt och rättsinstanser. Jag vet inte med er andra men om jag ringt och frågat om den typen av uppgift i samband med ett statsministermord så hade det svaret jag fått av RB satt sig så djupt in i märgen så att jag aldrig hade glömt den. Jag hade inte heller sagt att "den uppgiften har jag nyss kollat" om jag i rätten får frågan. Karln blåljuger ju här. Så: var sjuttsingen är karln enligt dig? I huset eller inte? Jag får intrycket av att han är inne i huset efter stämplingen ett relativt kort tag, men inte flertalet minuter?
Citat:
Det Stig Engström sysslar med kan svårligen tolkas på annat vis än att han försöker bevisa att han befann sig intill skotten, vilket han av allt att döma inte gjorde. Han förbittras av upplevelsen att inte tas på allvar på PU.
Att missa hela omgivningen. SE:s historia om brådskan och att ha tittat på klockan hela vägen från S44 fram till mordplatsen, inklusive under rusningen de sista meterna fram till kroppen efter att ha hört skotten, saknar trovärdighet.
Varför det falska vittnet GM, som har gått på Sveavägen den tid han uppger och därmed kan lämna trovärdiga och förledande uppgifter om mordet och GM, väljer att berätta en otrolig historia om att ha missat hela sin omgivning och det ljudliga som händer framför näsan på honom för att istället antyda något om en person i gränden han vet var ett vittne är ej begripligt.
Det lite sena vittnet SE har dock inte gått på Sveavägen den tidpunkt han uppger och han har inte sett något av GM eller mordet. Han har rimliga skäl till att inte beskriva den omgivning, det mord och den GM han aldrig sett, när han placerar sig närmare händelsen än vad som var fallet.
Att missa hela omgivningen. SE:s historia om brådskan och att ha tittat på klockan hela vägen från S44 fram till mordplatsen, inklusive under rusningen de sista meterna fram till kroppen efter att ha hört skotten, saknar trovärdighet.
Varför det falska vittnet GM, som har gått på Sveavägen den tid han uppger och därmed kan lämna trovärdiga och förledande uppgifter om mordet och GM, väljer att berätta en otrolig historia om att ha missat hela sin omgivning och det ljudliga som händer framför näsan på honom för att istället antyda något om en person i gränden han vet var ett vittne är ej begripligt.
Det lite sena vittnet SE har dock inte gått på Sveavägen den tidpunkt han uppger och han har inte sett något av GM eller mordet. Han har rimliga skäl till att inte beskriva den omgivning, det mord och den GM han aldrig sett, när han placerar sig närmare händelsen än vad som var fallet.
Kan man verkligen påpeka att han misstar sig? Han lämnar en skiss på LJ som är otroligt lik bilden från tidningen på LJ. Detta tyder starkt på att han har någon form av fotografiskt minne, vilket inte på något sätt är konstigt då han är grafiker till yrket. Som du säger så är det helt korrekt att han rätt tidigt uppger att han tittar på klockan och att den visar 23:20 i "Arbetet" 860407 och rusar fram. Detta blir senare till att han sneddar in till ett skyltfönster, att han tittar där och sedan snubblar in i Palme. Det första klingar tusen gånger bättre än att fördröja minuterna och att man "inte såg något alls" som sägs i rätten. Eller?
Citat:
Exakt, så vart var han tror du?
Citat:
Gällande individer likt Christer P eller Mirko V kan man drista sig till att anta såväl kapacitet att impulsskjuta en individ på stan som att gå beväpnad eller åtminstone ha tillgång till vapen i närheten. Det är inte fallet när det kommer till vanliga tjänstemän på väg hem från arbetsplatsen. För att uppslaget ska kvalificeras krävs något som gör denna beväpning åtminstone tänkbar på någon mer saklig grund än "kan inte uteslutas".
Jo, jag förstår vad du menar. Det är inte speciellt vanligt. Men "impulsiva" gärningsmän (dvs gärningsmän med viss förkunskap) förekommer ibland. Harvey Lee Oswald och Mark David Chapman, exempelvis. Sett till aspekten om SE sett makarna vid bion tidigare under kvällen och på något vis haft tillgång till vapen i omgivningen så är det på det viset inte konstigt. Det förblir dock konstigt till dess att man får en logisk förklaring. Finns ju mängder av rättsfall där man tänkt "men ååh, såklart!" när man får förståelse för helheten. Men det är en detalj som uppkommer om den stämmer i analysen. Problemet är ju att folk många gånger jobbar sig bakåt från observationen och inte tvärtom