2025-09-27, 00:43
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Om du läser inlägg 248 så ser du regelverket för D-granater, och det avser de som kastar, om jag läser rätt.
Att överhuvudtaget kasta sådan mot statister är otänkbart. Än mindre inomhus.

Tackar för din info och instämmer med dig helt och hållet.

Jag hade inte läst exakt allt i tråden.
Citera
2025-09-27, 00:55
Medlem
Olyckor förekommer tyvärr. Även helt osannolika oförutsedda olyckor å ena sidan samt olyckor pga vårdslöshet å andra sidan. Jag tycker att det är anmärkningsvärt hur lite information man delger allmänheten om det som hänt. Vad finns det för intresse av att ha locket på - efter att anhöriga underrättats och förhör har hållits.
Citera
2025-09-27, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Polisen agerar just nu enligt regelboken. De utreder händelsen. Vi kommer att få reda på vad som hände när de vet.
Under tiden skriver media sådant de får från polis och åklagare, dvs inte så mycket. Sen luskar de runt, och då blir det en del fel.
Det jag kan utläsa av media, som känns relevant, är att det var en 55 åring man, ej anställd inom polisen och att en grant sprängdes.
Initialt skrev media Chockgranat. Vilket givetvis var fel. Nu rättat till Distraktionsgranat. Jag undrar om ens det är rätt, i meningen skarp D-granat.

Jag gillar det inte. Okej om det är svåra kriminalfall där yppande av information kan vara negativt. Men i detta fall? Polisen säger i princip: Person dog. (punkt!).

Det känns inte okej i en rättstat.

Varför?
Citera
2025-09-27, 01:25
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Olyckor förekommer tyvärr. Även helt osannolika oförutsedda olyckor å ena sidan samt olyckor pga vårdslöshet å andra sidan. Jag tycker att det är anmärkningsvärt hur lite information man delger allmänheten om det som hänt. Vad finns det för intresse av att ha locket på - efter att anhöriga underrättats och förhör har hållits.

Väldigt märkligt hur ingen fakta delges från Polisen själv eller från annat officiellt håll.

Tror att någon kan anses skyldig eller medskyldig i händelsen som inte borde ha inträffat.
Citera
2025-09-27, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Väldigt märkligt hur ingen fakta delges från Polisen själv eller från annat officiellt håll.

Tror att någon kan anses skyldig eller medskyldig i händelsen som inte borde ha inträffat.

Ja det måste nästan vara förundersökningssekretess man lutar sig mot här. Det är mig veterligen inget man brukar använda i situationer där det skett en olycka, som man visserligen också startar en utredning i samband med, men där det i princip står klart vad som hänt. Ta exemplet med någon som orsakar en bilolycka pga vårdslöshet i trafiken eller liknande. Det är ju inte som om allt polisen säger när media ringer är ”det dog en person vid kallhällmotet på e18”.
Citera
2025-09-27, 05:59
Medlem
skalman1973s avatar
Det är inte så att statisten var en möp ? Och att han tog vad han trodde var en förbrukad distraktions granat och i själva verket stoppade på sig en blindgångare till sin samling ?
Citera
2025-09-27, 06:15
Medlem
wtfuks avatar
Hur mycket tjånar man som statist i dessa sammanhang?
Citera
2025-09-27, 06:48
Medlem
Hur mycket sprängmedel innehåller en distraktionsgranat? Är det detsamma som amerikansk flash bang ? Känns som handhavandefel om de har kastat en granat rätt i skallen på en statist.
Citera
2025-09-27, 07:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Det är också en rejäl felskrivning skulle jag tro.
Frivillig, så som frivillig försvarsorganisation.
Är polisen inblandad på något sätt, så är det oftast från militärpolisförbundet.
Merparten av dem är inom polisen på något sätt.
De har koll på lagstöd och vet vilka "knappar" de ska trycka på, för att trigga en stressad polis.

Då är man, åtminstone i den organisation jag lämnade 2020, anställd som instruktör eller civil tjänsteman, på timmar eller projekt.

Jag tror det är en anställd på försvarsmakten och att olyckan hände i samband med att han hanterade övningsmaterielen inför övningen.
Citera
2025-09-27, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det står också att den avlidne inte är en polisanställd så det måste vara en frivillig som hjälper till vid dessa övningar, exempelvis spelar rånare, gisslantagare eller liknande.

Hur blir man frivillig, vilka är det som får vara det?
Citera
2025-09-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tror det är en anställd på försvarsmakten och att olyckan hände i samband med att han hanterade övningsmaterielen inför övningen.

Det är faktiskt en rimlig förklaring.
Funderar på om uppgiften om att det vare en ”figurant” är trådsanning eller fakta.
Det som ev talar emot din förklaring är att man kanske skulle varit mer öppen om det varit en så enkel bakgrund.

Ju mer man tänker på det blir det uppenbart att man inte använder D-granater i samband med övningar mot människor. Det är totalt emot säkerhetsbestämmelser. Otänkbart.
Citera
2025-09-27, 08:45
Medlem
Tror knappast det här var polisens fel som en del här vill få det till!!

Mannen kan ha snubblat, ramlat ner och slog sig olyckligt? Plötsligt sjuk?

Hur gammal var han?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in