• 1
  • 2
2025-09-26, 22:02
Medlem
Long story short utan att gå in på detalj men det har hänt saker som orsakat att jag inte har råd med min hyra denna månad på lägenheten. Jag kan utan problem nästa månad betala dubbelt alltså denna månad + oktober i klumpsumma, brukar hyresvärden i regel ha problem med det eller riskerar jag bli vräkt?

Enbart seriösa svar tack och kring om jag har rättighet till det eller om inte om hyresvärdar i regel BRUKAR kunna göra en sådan engångsföreteelse?

Är fredag kväll nu så kan först kontakta dom på måndag men ligger med panik över hur jag ska lösa detta, tror ni det är hög sannolikhet att dom går med på dubbelbetalning nästa månad? (Då min ekonomiska situation då inte är i akutkris som nu och har råd med det?)

Eller riskerar jag nu bli vräkt? (Alltid i 3 år innan skött mina räkningar och alltid betalat och detta har aldrig varit ett problem förut då jag alltid betalat hyran)
Senast redigerad av Mrkubler 2025-09-26 kl. 22:05.
Citera
2025-09-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkubler
Long story short utan att gå in på detalj men det har hänt saker som orsakat att jag inte har råd med min hyra denna månad på lägenheten. Jag kan utan problem nästa månad betala dubbelt alltså denna månad + oktober i klumpsumma, brukar hyresvärden i regel ha problem med det eller riskerar jag bli vräkt?

Enbart seriösa svar tack och kring om jag har rättighet till det eller om inte om hyresvärdar i regel BRUKAR kunna göra en sådan engångsföreteelse?

Är fredag kväll nu så kan först kontakta dom på måndag men ligger med panik över hur jag ska lösa detta, tror ni det är hög sannolikhet att dom går med på dubbelbetalning nästa månad? (Då min ekonomiska situation då inte är i akutkris som nu)

Eller riskerar jag nu bli vräkt? (Alltid i 3 år innan skött mina räkningar och detta har aldrig varit ett problem)

Ring så fort du kan, de brukar vara tillmötesgående, klart det finns inga garantier men det är ju låg sannolikhet att de drar in kronofogden på en månad speciellt inte om du kontaktar dem. Första steget är påminnelse, sen efter kanske 3 veckor inkasso.. etc.
Citera
2025-09-26, 22:06
Medlem
franges avatar
Du blir inte vräkt för en (1) sen hyra - om du inte haft sena hyresinbetalningar förut - men informera definitivt hyresvärden klart och tydligt om din situation på måndag. Hr du tur så accepterar de det förstående - men även om de blir sura för det så kan de rent juridiskt inte vräka dig för det (om du inte ställt till med problem förut).
Citera
2025-09-26, 22:07
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:

Är fredag kväll nu så kan först kontakta dom på måndag men ligger med panik över hur jag ska lösa detta, tror ni det är hög sannolikhet att dom går med på dubbelbetalning nästa månad? (Då min ekonomiska situation då inte är i akutkris som nu och har råd med det?)

Eller riskerar jag nu bli vräkt? (Alltid i 3 år innan skött mina räkningar och detta har aldrig varit ett problem)

Hör av dig till dom
och förklara att dom får två månaders hyra nästa månad, bada bing, bada boom!
Citera
2025-09-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Ring så fort du kan, de brukar vara tillmötesgående, klart det finns inga garantier men det är ju låg sannolikhet att de drar in kronofogden på en månad speciellt inte om du kontaktar dem. Första steget är påminnelse, sen efter kanske 3 veckor inkasso.. etc.

Så du menar att dom praktiskt inte kan vräka dig för det utan går vidare först med påminnelse + inkasso? Vilket ger mig hur länge då i värsta fall om dom INTE går med på dubbelt nästa månad? 30 dagar åtminstone?
Citera
2025-09-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du blir inte vräkt för en (1) sen hyra - om du inte haft sena hyresinbetalningar förut - men informera definitivt hyresvärden klart och tydligt om din situation på måndag. Hr du tur så accepterar de det förstående - men även om de blir sura för det så kan de rent juridiskt inte vräka dig för det (om du inte ställt till med problem förut).

Jag trodde dom rent juridiskt kan vräka dig för man blir ”sen” med en hyresavgift? men du menar om jag sköter det snyggt och ringer direkt måndag så även om dom blir arg riskerar jsg ej lägenheten förutsatt jag betalar nästa månad denna faktura + eventuell påminnelseavgift + nästa månadshyra faktura?
Citera
2025-09-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell

Hör av dig till dom
och förklara att dom får två månaders hyra nästa månad, bada bing, bada boom!
Gör så direkt måndag morgon, bara livrädd man rättsligt kanske riskerar tappa sitt hem nu.
Citera
2025-09-26, 22:12
Medlem
Chilla å snacka med din hyresvärd,(eller inte), på måndag, man kan va sen men får betala avgift, gör det it till en vana bara för de blir less!
Citera
2025-09-26, 22:13
Medlem
Citat:
Så du menar att dom praktiskt inte kan vräka dig för det utan går vidare först med påminnelse + inkasso? Vilket ger mig hur länge då i värsta fall om dom INTE går med på dubbelt nästa månad? 30 dagar åtminstone?

Vräkning då måste de blanda in Kronofogden och Socialen för att verkställa den, men visst man kan bli uppsagd redan efter 2 veckors försening enligt lag.. men betalar du den 3e veckan så får du tillbaka hyreskontraktet.

Det är osannolikt, sen är det inte alltid en bra affär för fastighetsbolaget ekonomiskt lägenheten kommer stå tom x antal månader och måste fräschas upp inför nästa hyresgäst..de tjänar typ ingenting på att vräka folk på kort tid, om man inte har varit strulig länge.
Citera
2025-09-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonnnn
Chilla å snacka med din hyresvärd,(eller inte), på måndag, man kan va sen men får betala avgift, gör det it till en vana bara för de blir less!

Okej, så det är alltså oavsett om jag kontaktar hyresvärden eller inte (men självklart något jag direkt ansvarigt kommer göra) så är värsta fallet en påminnelse avgift som jag har 30 dagar betala som vilken påminnelse som helst på faktura?
Citera
2025-09-26, 22:15
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Nej så lätt blir man inte vräkt oroa dig inte i onödan.
Citera
2025-09-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Vräkning då måste de blanda in Kronofogden och Socialen för att verkställa den, men visst man kan bli uppsagd redan efter 2 veckors försening enligt lag.. men betalar du den 3e veckan så får du tillbaka hyreskontraktet.

Det är osannolikt, sen är det inte alltid en bra affär för fastighetsbolaget ekonomiskt lägenheten kommer stå tom x antal månader och måste fräschas upp inför nästa hyresgäst..de tjänar typ ingenting på att vräka folk på kort tid, om man inte har varit strulig länge.

Okej.. Jag antar det bästa jag får göra nu är att bara försöka vara i nuet och inte övertänka värsta scenarion under helgen, utan bara ringa på måndag och säga som det är och hoppas på förståelse från dom. Tack för din kommentar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in