2025-09-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
... Du har inget dessvärre för jorden är som den är, dvs platt vilket är en slutsats EFTER observationer och tester och ingen som är intellektuellt hederlig och ser observerbara verkligheten för vad den är kommer tro på globlögnen.

Ditt resonemang haltar en smula med tanke på att många - efter de gjort observationer - kommer fram till att jorden absolut inte kan vara platt.

Så frågan handlar väl snarast om vad du tycker dig har observerat som vi andra har missat. Vad har du upptäckt som har missats av mig, Aristoteles, Keppler, Newton, Einstein och typ en miljon ingenjörer och fysiker?

Och så en liten nyfiken fråga: Tror du seriöst att du är smartare än t.ex Einstein?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-25 kl. 20:40.
Citera
2025-09-26, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Vad du gör här är inte ett argument och fortsatt falskartad förutsägelse som antar att jorden är rund. Även om han svarar på frågan så kommer du inte godta svaret ändå och fortsätta med gaslightande retorik som även det inte säger ett skit om jordens faktiska form. Du har inget dessvärre för jorden är som den är, dvs platt vilket är en slutsats EFTER observationer och tester och ingen som är intellektuellt hederlig och ser observerbara verkligheten för vad den är kommer tro på globlögnen.
Du kan ju prova på att svara! Men du kan aldrig svara på frågan.. Det dom andra hachtomtarna har svarat har gett oss andra en massa goda skratt!
Du kan ju passa på att svara även på varför andra planeter som vi ser är runda och inte platta...
Citera
2025-09-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du kan ju prova på att svara! Men du kan aldrig svara på frågan.. Det dom andra hachtomtarna har svarat har gett oss andra en massa goda skratt!
Du kan ju passa på att svara även på varför andra planeter som vi ser är runda och inte platta...

Säg att du har ett standard matbord i ett mörkt rum, och över bordet lyser du med en lampa riktad ned mot bordet, sätt lampan säg 5cm över bordet. Detta får representera en platt jord med en sol över. Lampan får lysa i mitten av bordet, säger vi. Du kan se att lampan lyser som starkast ju närmare mitten av bordet du kommer, men du ser också att lampan absolut lyser upp kanterna på bordet.

Du tänker, "huh, alltså kan jorden inte vara platt"

MEN VÄNTA

Kan vl verkligen säga att bordet med lampan, så som vi observerar det nu, kan representera en teoretiskt platt jord?

Borde vi inte göra bordet mycket, mycket, mycket större? Innan vi kan avgöra hur mycket yta av bordet som blir belyst av lampan? Når det fortfarande fram till kanterna?
Citera
2025-09-26, 21:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Säg att du har ett standard matbord i ett mörkt rum, och över bordet lyser du med en lampa riktad ned mot bordet, sätt lampan säg 5cm över bordet. Detta får representera en platt jord med en sol över. Lampan får lysa i mitten av bordet, säger vi. Du kan se att lampan lyser som starkast ju närmare mitten av bordet du kommer, men du ser också att lampan absolut lyser upp kanterna på bordet.

Du tänker, "huh, alltså kan jorden inte vara platt"

MEN VÄNTA

Kan vl verkligen säga att bordet med lampan, så som vi observerar det nu, kan representera en teoretiskt platt jord?

Borde vi inte göra bordet mycket, mycket, mycket större? Innan vi kan avgöra hur mycket yta av bordet som blir belyst av lampan? Når det fortfarande fram till kanterna?
Tillräckligt långt bord så lär det inte nå fram till kanterna men för den som befinner sig på bordet så skulle ju lampan bli mindre och mindre och svagare och svagare och knappast gå ner under kanten så ditt exempel stämmer ju inte alls med hur det ser ut med solen och Jorden för solen blir ju inte mindre och mindre utan går ner med oförminskad storlek.
Citera
2025-09-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tillräckligt långt bord så lär det inte nå fram till kanterna men för den som befinner sig på bordet så skulle ju lampan bli mindre och mindre och svagare och svagare och knappast gå ner under kanten så ditt exempel stämmer ju inte alls med hur det ser ut med solen och Jorden för solen blir ju inte mindre och mindre utan går ner med oförminskad storlek.

Har du sett någon som helst simulation som visar det jag försöker beskriva för dig?

Nej, det har du inte, så varför vill du skjuta ner ens att fundera lite kring en möjlig förklaring till natt och dag, över en teoretiskt platt jord.
Är du lite indokrinerad, eller?
Citera
2025-09-26, 21:17
Medlem
Citat:
Har du sett någon som helst simulation som visar det jag försöker beskriva för dig?

Nej, det har du inte, så varför vill du skjuta ner ens att fundera lite kring en möjlig förklaring till natt och dag, över en teoretiskt platt jord.

Varför vi vill skjuta ner ditt trams om horisonter på en teoretiskt platt jord?

Därför det finns tusen andra evidens för stt jorden inte är platt.

Citat:
Säg att du har ett standard matbord i ett mörkt rum ...

Oavsett så snurrar stjärnorna på södra halvklotet medsols runt södra korset. Och oavsett så hittar vi till Australien.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-26 kl. 21:20.
Citera
2025-09-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför vi vill skjuta ner ditt trams om horisonter på en teoretiskt platt jord?

Därför det finns tusen andra evidens för stt jorden inte är platt.

Nej, nu handlar det inte om horisonter, utan om ljusets utbredning från en ljuskälla över en platt yta.

Hur en sådan teoretiskt plötslig avsaknad av ljus skulle uppfattas för en mikroskopisk människa på det platta bordet har du inte en jävla aning om.
Senast redigerad av Dendummasillen 2025-09-26 kl. 21:22.
Citera
2025-09-26, 21:23
Medlem
Citat:
Nej, nu handlar det inte om horisonter, utan om ljusets utbredning från en ljuskälla över en platt yta.

Hur en sådan teoretiskt plötslig avsaknad av ljus skulle uppfattas för en mikroskopisk människa på det platta bordet har du inte en jävla aning om.

Självklart har vi en aning om hur ljus bryts. Det finns till och med en egen gren inom fysiken: Optik.

Ett vädligt väl studerat område

Citat:
...över en platt yta. ...

Bland annat vet vi ju att ytan under siktlinjen inte har ett skit att göra med hur ljusets bryts.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-26 kl. 21:28.
Citera
2025-09-26, 21:32
Medlem
Citat:
Självklart har vi en aning om hur ljus bryts. Det finns till och med en egen gren inom fysiken: Optik.

Ett vädligt väl studerat område

Bland annat vet vi ju att ytan under siktlinjen inte har ett skit att göra med hur ljusets bryts.

Det du säger är alltså att du tror lampan skulle lysa upp bordet likadant, oavsett storlek på bordet? Okej, det tror verkligen inte jag, och nog ganska säker på att många skulle hålla med mig.

Du motiverar detta med att vi vet hur ljus bryts, och att optik är ett välstuderat ämne?

Hur välstuderat är "experimentet" jag försöker beskriva? Något du tycker vi har bra koll på?
Citera
2025-09-26, 21:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Man behöver inte vara indoktrinerad för att fatta att saker som försvinner längre bort minskar i storlek genom perspektiv. Eftersom solen inte minskar i storlek så vet vi att den inte är ett objekt som försvinner bort längs en platt yta.
Citera
2025-09-26, 21:36
Medlem
Citat:
Det du säger är alltså att du tror lampan skulle lysa upp bordet likadant, oavsett storlek på bordet? Okej, det tror verkligen inte jag, och nog ganska säker på att många skulle hålla med mig. ...

Jag - liksom alla som tänkt igenom problemställningen- förstår inte ens vad bordet har med saken att göra.

Vilka magiska egenskaper vill du tillföra bordet som befinner sig under siktlinjen?

Citat:
Hur välstuderat är "experimentet" jag försöker beskriva? Något du tycker vi har bra koll på?

I ärlighetens namn förstår jag inte ditt experiment. Du pratar om någon slags "teoretiskt platt jord", jag pratar om en oteoretisk verklighet.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-26 kl. 21:45.
Citera
2025-09-26, 21:45
Medlem
Citat:
Jag - liksom alla som tänkt igen problemställningen- förstår inte ens vad bordet har med saken att göra.

Bordet representerar den platta jord. Lampan solen. Om lampan är en nedskalad version av solen, och vi säger att den har samma storlek som en vanlig glödlampa, så måste vi även göra bordet större för att det ska ha samma skala som lampan. Ett vanligt köksbord.med.en glödlampa räcker inte för att avgöra hur ljus från ovan skulle täcka en teoretiskt platt jord.

Alltså har bordet med "saken att göra".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in