Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Jag kan också fråga AI (ChatGPT):
Code du travail, artikel L1132‑1 förbjuder diskriminering på grund av sex, könsidentitet, sexualitet.
• Även om en presidentkandidat inte är en “anställd” i strikt mening, gäller principen att offentlighet och myndigheter inte får diskriminera någon på grund av könsidentitet.
Vilket INTE innebär att franska väljare begår brott om de väljer att inte rösta på en presidentkandidat för att denne är t.ex. gift med en transsexuell.
Citat:
• Det finns inga explicita regler om valkampanjer och kandidaters “privata identitet” i Frankrike, men principen om diskriminering baserad på könsidentitet omfattar alla delar av samhällslivet, inklusive politik.
Jag säger inte att "brott mot demokratin" nödvändigtvis är av kriminell art. Jag skriver att "brott mot demokratin" är fallet om väljarna inte får veta vem de röstar på eller varför de gör det.
Citat:
• Att kräva denna information skulle därför bryta mot principen om lika behandling.
Igen, att förvägra väljarna rätten att veta VEM de röstar på och VARFÖR de gör det är att spotta på demokratin och varje medborgares rätt att i ett demokratiskt land själv bestämma vem de vill ska representera dem och deras politisk vilja i landets ledning = brott mot demokratin.
"Jag vill inte att en muslim ska bli president". Helt legitimt.
"Jag vill inte att en miljardär ska bli president". Helt legitimt.
"Jag vill inte att en man ska bli president". Helt legitimt.
"Jag vill inte att en rasist ska bli president". Helt legitimt.
"Jag vill inte att en alltför kort man ska bli president". Helt legitimt.
"Jag vill inte att en homosexuell etnisk japanska ska bli president". Helt legitimt.
"Jag vill inte att en homosexuell man gift med en transsexuell person ska bli president". Helt legitimt.
Förutsättningen för det här i sin tur, är att väljaren VET att så är fallet. Att undanhållandet av den vetskapen är undanhållandet av väljarens demokratiska rätt att själv välja vem den röstar på och varför.
Jag lämnar nu gärna mellanstadiets grundkurs i samhällskunskap om ingen misstycker.