2025-09-26, 17:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Härlig förskjutning från vissa i tråden nu. Från att BM är kvinna till att presidenten inte behöver redovisa att hon är en man.

Nej varför skulle hon behöva redovisa det?
Dels är det alltså mot lagen att kräva det - och dels har hon aldrig ställt upp i ett val.
Citera
2025-09-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Bred näsrot. Grov muskulatur.
Candace, eller Ronald som heter egentligen.
Jag har INTE refererat till 'Brigitte's utseende (subjektivt) som en indikation på att 'hon' är född biologisk man.

Tvärtom så har jag skrivit att 'hon' ser bra ut för sin ålder (70+).

Hade du något annat?
Citera
2025-09-26, 17:53
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej varför skulle hon behöva redovisa det?
Dels är det alltså mot lagen att kräva det - och dels har hon aldrig ställt upp i ett val.
Är även presidentens könstillhörighet en fråga nu?
Citera
2025-09-26, 17:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Är även presidentens könstillhörighet en fråga nu?

Ja enligt onopono är det tydligen det.
Citera
2025-09-26, 18:11
Medlem
Citat:
Jag kan också fråga AI (ChatGPT):

Code du travail, artikel L1132‑1 förbjuder diskriminering på grund av sex, könsidentitet, sexualitet.
• Även om en presidentkandidat inte är en “anställd” i strikt mening, gäller principen att offentlighet och myndigheter inte får diskriminera någon på grund av könsidentitet.
Vilket INTE innebär att franska väljare begår brott om de väljer att inte rösta på en presidentkandidat för att denne är t.ex. gift med en transsexuell.

Citat:
• Det finns inga explicita regler om valkampanjer och kandidaters “privata identitet” i Frankrike, men principen om diskriminering baserad på könsidentitet omfattar alla delar av samhällslivet, inklusive politik.
Jag säger inte att "brott mot demokratin" nödvändigtvis är av kriminell art. Jag skriver att "brott mot demokratin" är fallet om väljarna inte får veta vem de röstar på eller varför de gör det.

Citat:
• Att kräva denna information skulle därför bryta mot principen om lika behandling.
Igen, att förvägra väljarna rätten att veta VEM de röstar på och VARFÖR de gör det är att spotta på demokratin och varje medborgares rätt att i ett demokratiskt land själv bestämma vem de vill ska representera dem och deras politisk vilja i landets ledning = brott mot demokratin.
"Jag vill inte att en muslim ska bli president". Helt legitimt.

"Jag vill inte att en miljardär ska bli president". Helt legitimt.

"Jag vill inte att en man ska bli president". Helt legitimt.

"Jag vill inte att en rasist ska bli president". Helt legitimt.

"Jag vill inte att en alltför kort man ska bli president". Helt legitimt.

"Jag vill inte att en homosexuell etnisk japanska ska bli president". Helt legitimt.

"Jag vill inte att en homosexuell man gift med en transsexuell person ska bli president". Helt legitimt.
Förutsättningen för det här i sin tur, är att väljaren VET att så är fallet. Att undanhållandet av den vetskapen är undanhållandet av väljarens demokratiska rätt att själv välja vem den röstar på och varför.

Jag lämnar nu gärna mellanstadiets grundkurs i samhällskunskap om ingen misstycker.
Citera
2025-09-26, 18:14
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vilket INTE innebär att franska väljare begår brott om de väljer att inte rösta på en presidentkandidat för att denne är t.ex. gift med en transsexuell.

Jag säger inte att "brott mot demokratin" nödvändigtvis är av kriminell art. Jag skriver att "brott mot demokratin" är fallet om väljarna inte får veta vem de röstar på eller varför de gör det.

Igen, att förvägra väljarna rätten att veta VEM de röstar på och VARFÖR de gör det är att spotta på demokratin och varje medborgares rätt att i ett demokratiskt land själv bestämma vem de vill ska representera dem och deras politisk vilja i landets ledning = brott mot demokratin.

"Jag vill inte att en homosexuell etnisk japanska ska bli president". Helt legitimt.

"Jag vill inte att en homosexuell man gift med en transsexuell person ska bli president". Helt legitimt.
Förutsättningen för det här i sin tur, är att väljaren VET att så är fallet. Att undanhållandet av den vetskapen är undanhållandet av väljarens demokratiska rätt att själv välja vem den röstar på och varför.

Jag lämnar nu gärna mellanstadiets grundkurs i samhällskunskap om ingen misstycker.
Vet du vad de du röstat på har för sexuell läggning?
Citera
2025-09-26, 18:14
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Jag har INTE refererat till 'Brigitte's utseende (subjektivt) som en indikation på att 'hon' är född biologisk man.

Tvärtom så har jag skrivit att 'hon' ser bra ut för sin ålder (70+).

Hade du något annat?

Nej alltså Candace.
Citera
2025-09-26, 18:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Igen - som sagt (av AI precis som du använde):
Att kräva att en kandidat redovisar sin transidentitet i Frankrike skulle bryta mot lagen om lika behandling och kan leda till civilrättsliga skadestånd och/eller straffrättsliga sanktioner (böter och potentiellt fängelse beroende på omständigheterna).

Så de franska medborgare som eventuellt skulle kräva att presidentkandidater redogör för sin sexuella läggning skulle bryta mot lagen - oavsett vad du tycker.
Citera
2025-09-26, 18:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
En president som vägrar avslöja saker och ting om sitt atypiska privatliv måste räkna med att folket ändå vill veta, oavsett vad som står i code du travail.

Det håller jag med om, och folket kan givetvis avstå från att rösta fram en kandidat som inte vill berätta. Vad gäller fru Macrons kön vid födsel tror jag dock ingen över huvud taget ifrågasatte att hon skulle vara kvinna, däremot kände ju folket som valde Emmanuel mycket väl till kontroverserna kring åldersskillnaden dem emellan, och valde att ändå rösta fram honom som president. (Något nog många ångrar idag med tanke på hur han skött jobbet).
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-09-26 kl. 18:27.
Citera
2025-09-26, 18:38
Medlem
Citat:
Igen - som sagt (av AI precis som du använde):
Att kräva att en kandidat redovisar sin transidentitet i Frankrike skulle bryta mot lagen om lika behandling och kan leda till civilrättsliga skadestånd och/eller straffrättsliga sanktioner (böter och potentiellt fängelse beroende på omständigheterna).

Så de franska medborgare som eventuellt skulle kräva att presidentkandidater redogör för sin sexuella läggning skulle bryta mot lagen - oavsett vad du tycker.
Här handlar det inte om människors självklara lika rätt på arbetsmarknaden. Här handlar det om den konstitutionella demokratiska republiken Frankrike och de franska medborgarnas lika självklara rätt att veta vem de röstar på som landets ledare och president och varför de gör det.

Låt säga att väljaren är en djupt troende katolsk hemmafru och i 'Brigitte' ser en tjusig kvinna och förebild i samma ålder som hon idoliserar och kanske till och med vill efterlikna.

Vad händer inne i henne när det går upp för henne att sagda 'Brigitte' istället är en transsexuell man? Dvs, hon har därmed lurats att rösta på en presidentkandidat vars 'hustru' i själva verket kanske är sinnebilden av allt vad hon avskyr i samtidens Frankrike.

Igen, jag håller i så fall inte med om att 'hemmafruns' bevekelsegrunder' är särskilt trevliga, men jag konstaterar att hon oavsett det har berövats sin rätt att själv välja vem som ska representera henne och hennes värderingar som landets ledare och president.

Jag vet fan inte vad mer som krävs för att vissa äntligen ska fatta...
Citera
2025-09-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vet du vad de du röstat på har för sexuell läggning?
Personligen så bryr jag mig inte ett skvatt. Däremot om de ljuger om det eller mörkar...då blir det en annan femma.
Citera
2025-09-26, 18:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Här handlar det inte om människors självklara lika rätt på arbetsmarknaden.
Nej precis - men det gör alltså inte någon skillnad, vilket tydligt framgått av citaten jag gett i tråden.

Att kräva att en kandidat redovisar sin transidentitet i Frankrike skulle bryta mot lagen

Det finns inga explicita regler om valkampanjer och kandidaters “privata identitet” i Frankrike, men principen om diskriminering baserad på könsidentitet omfattar alla delar av samhällslivet, inklusive politik.

Att kräva denna information skulle därför bryta mot principen om lika behandling.

Osv…

Jag förstår att det gör ont att inse att dina ”självklara krav” är orimliga och bryter mot lagen och att du har fel än en gång - men du får nog tugga i dig det igen…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in