2025-09-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag har entusiasm för mänskliga rättigheter, för att jag tror Gud gillar dem. Netanyahus regims avskyvärda handlingar i Gaza, bombningen av kyrkor, kvinnor och barn är emot mänskliga rättigheterna och den av Gud givna värdigheten varje människa har. Så tänker jag. Frågor på det?
Ja. Har du samma engagemang för mänskliga rättigheter i Tigrayregionen som i Palestina?
Citera
2025-09-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Så vad du säger är att staten och kapitalet är de som kan skapa förändringar men inte individen, samtidigt som du för några inlägg sedan sa att anledningen till att folk bryr dig om Palestina är för att man där kan påverka? Varför kan individen inte påverka staten och storföretagen i Kongo-Kinshasa men plötsligt kan det i Palestina?

Det jag säger är att den enskilda individen inte skapar någon förändring genom att inte köpa en telefon utan att bojkotter behöver vara välorganiserade, välinriktade och massiva för att ge någon effekt.

Klart man kan försöka organisera sig och sätta tryck på både företag och regeringar att i sin tur sätta press på de styrande i Kongo-Kinshasa men iom att de äger en väldigt stor del av den globala marknaden och resten av världen är beroende av deras gruvbrutning så är det ett stort, komplicerat och framförallt globalt problem.

Det är svårt att påverka utvinningen av en strategisk naturresurs och regeringarna som äger resurserna. Olja är ett bra exempel på det. Saudiarabien kan göra lite som de vill eftersom de sitter i maktposition och kan ställa till det för världsekonomin om andra länder börjar ställa för höga krav.

Samma gäller inte Israel. EU är israels största handelspartner medens Israel är EUs 31:a största handelspartner. Israel är beroende av EU och USA. USA och EU är inte beroende av Israel. Det handlar inte om naturresurser som hela världen vill ha utan om att Israel inte ska bedriva ett folkmord.

Därför är det bra mycket lättare att påverka det sistnämnda än det förstnämnda.
Citera
2025-09-26, 17:22
Medlem
Citat:
Så du tror att denna grupp jag pratar om existerar men ändå ifrågasätter du att jag hävdar att de existerar?

Edit: Nu ska jag och min respektive umgås så jag kommer inte svara på några timmar/dagar

Jag tror att du försökte hävda/antyda att det är något som är utmärkande för just "palestinaentusiasterna" och att du började tramsa så fort någon ifrågasatte det.
Citera
2025-09-26, 17:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Det handlar inte om naturresurser som hela världen vill ha utan om att Israel inte ska bedriva ett folkmord.

Israel bedriver inte ett folkmord. Hamas kan ge upp närsomhelst.
Citera
2025-09-26, 17:23
Medlem
Citat:
Det jag säger är att den enskilda individen inte skapar någon förändring genom att inte köpa en telefon utan att bojkotter behöver vara välorganiserade, välinriktade och massiva för att ge någon effekt.

Klart man kan försöka organisera sig och sätta tryck på både företag och regeringar att i sin tur sätta press på de styrande i Kongo-Kinshasa men iom att de äger en väldigt stor del av den globala marknaden och resten av världen är beroende av deras gruvbrutning så är det ett stort, komplicerat och framförallt globalt problem.

Det är svårt att påverka utvinningen av en strategisk naturresurs och regeringarna som äger resurserna. Olja är ett bra exempel på det. Saudiarabien kan göra lite som de vill eftersom de sitter i maktposition och kan ställa till det för världsekonomin om andra länder börjar ställa för höga krav.

Samma gäller inte Israel. EU är israels största handelspartner medens Israel är EUs 31:a största handelspartner. Israel är beroende av EU och USA. USA och EU är inte beroende av Israel. Det handlar inte om naturresurser som hela världen vill ha utan om att Israel inte ska bedriva ett folkmord.

Därför är det bra mycket lättare att påverka det sistnämnda än det förstnämnda.
Likadant kan man säga om Rwanda. Rwanda är beroende av USA och EU men EU och USA är inte beroende av Rwanda. Sä varför inte sätta press på EU att stoppa sin handel med Rwanda?

Vad säger du om miljörörelsen? Tycker du att deras kamp är onödig eftersom den i slutändan inte kan påverka det faktum att hela världen använder olja?
Citera
2025-09-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Israel bedriver inte ett folkmord. Hamas kan ge upp närsomhelst.

Mängder av organ, organisationer och experter på området håller inte med dig om det.
Citera
2025-09-26, 17:25
Medlem
Citat:
Jag tror att du försökte hävda/antyda att det är något som är utmärkande för just "palestinaentusiasterna" och att du började tramsa så fort någon ifrågasatte det.
Utmärkande, nej. Däremot är det ett faktum att konflikten mellan Israel och Palestina är en mycket mindre konflikt än många andra, och att det engagemang som finns troligtvis är ett resultat av medial bevakning snarare än att det är världens största eller dödligaste krig.
Citera
2025-09-26, 17:28
Medlem
Citat:
Likadant kan man säga om Rwanda. Rwanda är beroende av USA och EU men EU och USA är inte beroende av Rwanda. Sä varför inte sätta press på EU att stoppa sin handel med Rwanda?

Vad säger du om miljörörelsen? Tycker du att deras kamp är onödig eftersom den i slutändan inte kan påverka det faktum att hela världen använder olja?

För att Rwanda är fattigt och korrupt och därför gör det mer skada än nytta att avbryta qll handel med de. Det man istället gör är att sätta tryck på regeringen på andra sätt genom att införa sanktioner på högt uppsatta politiker istället för landet i stort.

Att avbryta handeln med Israel tills de slutar folkmörda palestinierna hade inte lett till att den israeliska befolkningen svalt ihjäl eftersom Israel är ett rikt land. Rwanda har inte mycket att förlora men det har Israel.
Citera
2025-09-26, 17:35
Medlem
Duvlorts avatar
Vänsteraktivister och araber har väl aldrig varit kända för att vara stora tänkare?
Citera
2025-09-26, 17:45
Medlem
Citat:
För att Rwanda är fattigt och korrupt och därför gör det mer skada än nytta att avbryta qll handel med de. Det man istället gör är att sätta tryck på regeringen på andra sätt genom att införa sanktioner på högt uppsatta politiker istället för landet i stort.

Att avbryta handeln med Israel tills de slutar folkmörda palestinierna hade inte lett till att den israeliska befolkningen svalt ihjäl eftersom Israel är ett rikt land. Rwanda har inte mycket att förlora men det har Israel.
Majoriteten, 70%, i Rwanda är beroende av jordbruket i landet, och majoriteten av jordbruket går till den lokala marknaden vilket gör att landets befolkning är långt mycket mindre beroende av utrikeshandeln än i Israel. Så nej, det skulle inte försätta landet i en värre fattigdom än de redan är i.

Men du säger ju nu pckså att vi kan påverka detta krig så varför menade du innan att vi inte kunde det?
Citera
2025-09-26, 17:48
Medlem
Citat:
Majoriteten, 70%, i Rwanda är beroende av jordbruket i landet, och majoriteten av jordbruket går till den lokala marknaden vilket gör att landets befolkning är långt mycket mindre beroende av utrikeshandeln än i Israel. Så nej, det skulle inte försätta landet i en värre fattigdom än de redan är i.

Vi kan alltså påverka detta krig, men viljan finns inte hos dig.

Nej. Viljan finns inte hos mig att avbryta all handel med Rwanda. Däremot att sätta press på dess regering på andra sätt. Se mina tidigare inlägg.
Citera
2025-09-26, 17:51
Medlem
Citat:
Nej. Viljan finns inte hos mig att avbryta all handel med Rwanda. Däremot att sätta press på dess regering på andra sätt. Se mina tidigare inlägg.
Så varför ska det Rwandas regering gör få mindre engagemang än det som Israels regering gör nu när det visat sig att du tror att det går att påverka detta krig (genom politisk press)? Det blir extra intressant eftersom kriget i Kongo-Kinshasa dödat drygt 5 miljoner människor, dvs 77 gånger fler än Gaza
Senast redigerad av JagheterHenrik 2025-09-26 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in