2025-09-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har kollat nu, och det är tydligen så att man KAN försöka i ett annat stift om man får nej - men först efter en karensperiod på fem år. Under den tiden förväntas man fortsätta arbeta på sig själv, gå i terapi eller i alla fall själasörjande, vara aktiv i en församling med både gudstjänstliv och volontärarbete... Det låter ju inte SÅ orimligt ändå, även om en ung människa på 23 år såklart kan tycka att fem år är en evighet, och att han eller hon kommer att vara GAMMAL när han/hon är 28 och kanske får lov att fortsätta sin väg mot prästyrket!

Men som sagt - jag tror inte alls att det är fel att skaffa sig annan arbetslivserfarenhet under den tiden, för i alla fall traditionellt har präster ofta stått långt ifrån sin flock i och med att de varit upphöjda från början. (Kommit från familjer där det finns pengar till studier, aldrig arbetat med något annat...)

Läste också att många sökande blir så kränkta när de får nej av biskopen, att de går ur Svenska kyrkan i rena ilskan! Men - då kan inte deras engagemang ha varit tillräckligt stort - eller RÄTT - ifrån början. Om man så fort tappar allt intresse för sin kyrka och går ur. (Att man kanske flyttar till ett annat stift och återupptar sitt engagemang i en församling där, kan jag dock förstå. Vem vill gå och fundera på om det kanske var DEN prästen som skvallrade till biskopen om DET, eller DEN diakonen som tyckte sig vara tvungen att upplysa biskopen om DET..? En präst/blivande präst är ju också en människa!)

Hur gjorde AH då - gick hon ur igen när hon blev dissad av "sin" biskop? Hon är en sådan människa, att jag kan tänka mig att hon gjorde det!

Som det är nu så är det som du skriver, man måste vänta fem år. Men det beror på varför man blivit dissad. Det kan gå fortare.
Sen är Lunds och Stockholms stift svårast att bli antagna i. De har minsta prästbristen.
Jag vet inte hur det är nu, men förr var det lättast att bli antagen i Luleå stift, som omfattar både norr- och Västerbotten. Det är möjligt att hon blivit antagen där. Men hon kanske inte vill bo så långt norrut.
Hon får väl försöka igen om fem år.
Men artikeln i SvD visar på en omognad hos henne. Biskopen känner såklart till alla hennes utsvävningar i media. Inte var det smart heller att skälla ut Sv kyrkan vid mötet med biskopen. Påminner lite om när författaren Bengt Pohjanen sa upp prästämbetet med buller och bång på åttiotalet.
Citera
2025-09-26, 14:38
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Angående våldtäkten så är det kanske ändå det minst konstiga i hela texten:

Men du har rätt i att det faktiskt går att dra paralleller mellan Heberlein och Ranelid, men Ranelid är mycket roligare.

Ja det är begripligt, hon hade blivit våldtagen, försökt begå självmord, söp till, blev bakis, det gav henne en gudsupplevelse och hon sökte sig till kyrkan och blev kärleksfullt bemött. Men nu använder hon ju det där politiskt och för att biskopen ska få dåligt samvete eller nåt. Hon är kulturkrigare.
Citera
2025-09-26, 14:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Som det är nu så är det som du skriver, man måste vänta fem år. Men det beror på varför man blivit dissad. Det kan gå fortare.
Sen är Lunds och Stockholms stift svårast att bli antagna i. De har minsta prästbristen.
Jag vet inte hur det är nu, men förr var det lättast att bli antagen i Luleå stift, som omfattar både norr- och Västerbotten. Det är möjligt att hon blivit antagen där. Men hon kanske inte vill bo så långt norrut.
Hon får väl försöka igen om fem år.
Men artikeln i SvD visar på en omognad hos henne. Biskopen känner såklart till alla hennes utsvävningar i media. Inte var det smart heller att skälla ut Sv kyrkan vid mötet med biskopen. Påminner lite om när författaren Bengt Pohjanen sa upp prästämbetet med buller och bång på åttiotalet.

Ja, det verkar ju smartast att ta reda på var det går lättast att bli antagen... Och VILL man någonting, så kan man väl bo några år i Norrland för att få det?

Jag tycker också att hon verkar omogen. Och självcentrerad. Det är inga bra egenskaper hos en präst - disputerad eller ej.
Citera
2025-09-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja det är begripligt, hon hade blivit våldtagen, försökt begå självmord, söp till, blev bakis, det gav henne en gudsupplevelse och hon sökte sig till kyrkan och blev kärleksfullt bemött. Men nu använder hon ju det där politiskt och för att biskopen ska få dåligt samvete eller nåt. Hon är kulturkrigare.
Hu? Hur använder hon det politiskt och för att biskopen ska få dåligt samvete? Det känns som att du läst något som jag inte har läst.
Citera
2025-09-26, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker också att hon verkar omogen. Och självcentrerad. Det är inga bra egenskaper hos en präst - disputerad eller ej.
Håller med här. Hon framhåller ju sina gedigna akademiska kunskaper, men jag tror inte alls det är det som felats utan att hon framstår som så ogrundad och svänger hit och dit som en vindflöjel. Ryser vid tanken på att man i ett utsatt läge skulle vända sig till kyrkan för själavård och då mötas av Ann Heberlein.
Citera
2025-09-26, 14:52
Medlem
Citat:
Hela poängen är ju att hon inte får bli präst.

DET har jag förstås förstått. Jag undrade bara om hon kan ha tänkt att ha prästeriet som en bisyssla när hon ansökte om att få bli godkänd och klarat av sin praktiktjänst eller vad det var för något.

Det är ju lite svårt att tänka sig Heberlein som präst på heltid, hon vill väl lägga en massa tid på att skriva debattinlägg och böcker. Och uppträda. Predikan skulle hon säkert tycka. Vore kul. Men resten?
Citera
2025-09-26, 15:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Håller med här. Hon framhåller ju sina gedigna akademiska kunskaper, men jag tror inte alls det är det som felats utan att hon framstår som så ogrundad och svänger hit och dit som en vindflöjel. Ryser vid tanken på att man i ett utsatt läge skulle vända sig till kyrkan för själavård och då mötas av Ann Heberlein.

Och jag tror att du slog huvudet på spiken.

Speciellt om man lägger till att själasörjare ska lyssna, förstå och förlåta. Vilket inte fungerar om man har egna starka åsikter. Det är ju egentligen det som räddat den svenska kyrkan, att man rensat ut domedagspredikanterna som gick igång på "du din lilla obetydliga mask till syndare" och ersatt dem med "förstående lyssnare".
Citera
2025-09-26, 17:28
Medlem
Behöver hon hitta ett ”brödjobb” att dra in pengar på bredvid frilansandet?

Tidigare var hon ju lektor på universitetet i många år. Och sedan anställd hos Moderaterna.

Har hon svårt att klara sig på enbart skriverier m m? Eller funkar det?
Citera
2025-09-26, 23:43
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
” Heberlein vill bli präst – men nekas av kyrkan: ”Fegt”
24 september 2025 14:00
Debattören och författaren Ann Heberlein ville avsluta präststudierna efter en lång paus. Men biskopen säger nej.
– Det finns en besvikelse. Det är något jag har velat sedan jag var 20 år, säger Ystadsbon.”

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/heberlein-vill-bli-prast-men-nekas-av-kyrkan-fegt/

Sedan betalvägg. Men man får se ett foto på Ann framför hennes bokhyllor. Klassisk författarporträtt.
Anne är 55 år gammal och har 10 år kvar till pensionen. Kan det vara så att kyrkan vill prioritera yngre förmågor som kan tjänstgöra längre? Oavsett vad, det är ingen mänsklig rättighet att bli präst Ann!
Citera
2025-09-27, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Anne är 55 år gammal och har 10 år kvar till pensionen. Kan det vara så att kyrkan vill prioritera yngre förmågor som kan tjänstgöra längre? Oavsett vad, det är ingen mänsklig rättighet att bli präst Ann!

Nej det är sannolikt hennes personlighet som är problemet. Finns de som är äldre än henne som blivit antagna. Och jobba som präst kan man göra högt upp i åren förutsatt att man är klar i huvudet. Hon får försöka på nytt om några år, helst kanske i ett stift som har rejäl brist på prällar. Men jag är rädd att hon närmaste tiden kommer att gå till angrepp mot kyrkan och då minskar chanserna än mer.
Nej det är som du skriver, ingen rättighet att bli prälle. Det är heller ingen rättighet att bli pilot, bankman eller snickare. Det är fallenhet och lämplighet som avgör.
Citera
2025-09-27, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
” Heberlein vill bli präst – men nekas av kyrkan: ”Fegt”
24 september 2025 14:00
Debattören och författaren Ann Heberlein ville avsluta präststudierna efter en lång paus. Men biskopen säger nej.
– Det finns en besvikelse. Det är något jag har velat sedan jag var 20 år, säger Ystadsbon.”

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/heberlein-vill-bli-prast-men-nekas-av-kyrkan-fegt/

Sedan betalvägg. Men man får se ett foto på Ann framför hennes bokhyllor. Klassisk författarporträtt.

Alla dessa parior som vill bli prsäter. När ingen vill ha med dem att göra så vill de bli präster. Var det inte Federlei som också ville det? Och den där centerpartisten som åkte dit för pedofili.
Citera
2025-09-27, 22:43
Medlem
Merwinnas avatar
Det förstår jag väl att det är samhällsärenden, men en läkare kan ju leda sin patient rätt, och faktiskt själv också ringa upp soc t.ex.. Och finnas kvar som ett stöd. När det gäller barn så kan olika personalkategorier samverka runt ett barn - läkare, psykolog, lärare, socionom - med utgångspunkt på Hab och Bup. Det skulle kunna göras runt en vuxen person också. Sekretessen mellan de olika instanserna kan upphävas, om patienten själv önskar det.

Det är väldigt synd att systemet med husläkare inte funkade i Sverige. D.v.s. de finns väl kvar, men det blir aldrig som i de tysktalande länderna, där en husläkare blir kvar som stödperson för alla medlemmar i en familj i decennier. Han känner till deras bakgrund och kan deras anamneser utantill, typ. I Sverige flyttar läkarna runt, och på VC träffar man nästan alltid en ny vikarie eller AT-läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in