2025-09-26, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag kan väl tänka mig att Facket har kloka och rimliga förslag/lösningar som:
1. Bygg mer/snabbare.
2. Sakta ned med vissa reformer och straffskärpningar tills Kriminalvården kommit ikapp.
3. Instifta fler alternativa påföljder till fängelse.

Sedan får du nog se lite till vad Fackets roll/ansvar är. Oavsett om det handlar om fängelser utomlands eller ej så kan inte politiker och arbetsgivare bara köra fram som en ångvält och expandera på ett sätt som går ut över medarbetarna, arbetsmiljön och verksamheten - för att sedan säga till Facket "Vad ska vi göra då? Det finns ju inga platser?" För det är inte Fackets ansvar att svara på, utan någonting politiken/arbetsgivaren borde tänkt på innan. Facket och dess medlemmar skall liksom inte behöva välja mellan pest eller kolera, för att arbetsgivaren inte agerat bättre och mer ansvarstagande!

1. Strömmer klargjorde nyligen att det redan byggs nytt för fulla maskiner.
2. Nej trams, betydligt bättre att skeppa dem utomlands.
3. Fler fritidsgårdar typ? Nej sluta det går inte att ta dig på allvar. Sverige har testat detta flum i decennier med tilltagande kriminalitet. Nu är det dags att ta detta på allvar. Skeppa iväg dem.
Citera
2025-09-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
1. Strömmer klargjorde nyligen att det redan byggs nytt för fulla maskiner.
2. Nej trams, betydligt bättre att skeppa dem utomlands.
3. Fler fritidsgårdar typ? Nej sluta det går inte att ta dig på allvar. Sverige har testat detta flum i decennier med tilltagande kriminalitet. Nu är det dags att ta detta på allvar. Skeppa iväg dem.
Varför bygga när ingen vill jobba där?

Min fundering med platser utomlands är hur man löser det med permissioner samt besök? Det är två saker som ingår i en interns rättigheter.
Citera
2025-09-26, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

Min fundering med platser utomlands är hur man löser det med permissioner samt besök? Det är två saker som ingår i en interns rättigheter.

Du tycks sakna förslag på alternativa lösningar?
Citera
2025-09-26, 14:31
Medlem
Citat:

Ett av kriminalvårdens största problem är att man i alla lägen tar hänsyn till "en interns rättigheter" i första hand. Dags att tänka om där.
Citera
2025-09-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Ett av kriminalvårdens största problem är att man i alla lägen tar hänsyn till "en interns rättigheter" i första hand. Dags att tänka om där.
Varför tänka om?
Grundprincipen för KV är att man ska komma ut som en bättre människa än när man kom in. Riktiga vänner och familj är AochO om en frigiven intern ska bli en fungerande individ i samhället.
Tar vi ifrån dem deras rättigheter kommer vi skapa än värre människor än de var.
Lösningen är nolltolerans och dödsstraff om de ska låsas in utan mål.
Citera
2025-09-26, 14:38
Medlem
Citat:
Du tycks sakna förslag på alternativa lösningar?
Inte alls. Jag har många idéer men nu handlar tråden om att hyra platser i ett annat land.
Citera
2025-09-26, 14:54
Avslutad
Citat:
Inte alls. Jag har många idéer men nu handlar tråden om att hyra platser i ett annat land.

Förslaget har majoritet i riksdagen och kommer att gå igenom om inget seriöst alternativ föreslås.

Vill du bara kritisera så varsågod men jag betackar mig för sådant.
Citera
2025-09-26, 14:57
Medlem
Finns det någon information om vad för typ av fångar som ska sitta i Estland? Är det vanliga småkriminella som begått småbrott eller är det grovt kriminella som avrättat och torterat människor, folkmord, terrorism och annat smått och gott som vi har så många skyldiga till i Sverige?
Citera
2025-09-26, 14:59
Medlem
Citat:
Varför tänka om?
Grundprincipen för KV är att man ska komma ut som en bättre människa än när man kom in. Riktiga vänner och familj är AochO om en frigiven intern ska bli en fungerande individ i samhället.
Tar vi ifrån dem deras rättigheter kommer vi skapa än värre människor än de var.
Lösningen är nolltolerans och dödsstraff om de ska låsas in utan mål.

Man hamnar i fängelse som straff för ett brott. Om någon blir en bättre människa efter avtjänat straff är det möjligtvis en bonus.
Citera
2025-09-26, 15:13
Medlem
Citat:
Förslaget har majoritet i riksdagen och kommer att gå igenom om inget seriöst alternativ föreslås.

Vill du bara kritisera så varsågod men jag betackar mig för sådant.
Så, i din värld är seriösa frågor negativ kritik? Bara en idiot ser frågor som kritik. Sluta vara så lättkränkt nu.
Citera
2025-09-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Man hamnar i fängelse som straff för ett brott. Om någon blir en bättre människa efter avtjänat straff är det möjligtvis en bonus.
Tyvärr är det en syn som smugit sig in på senare år. Ett straff ska sättas i realitet med brottet och den som straffas ska få vård. Att det inte funkar är en annan sak. Men ser vi till frågan politiskt och juridiskt är det vad vi måste utgå ifrån.
Att tycka har inget med politik och juridik att göra.
Citera
2025-09-26, 16:45
Medlem
En fånge kostar 3600 dygn. Det är mer än vad regeringen satsar på en läkare per dygn.

Fängelset i Estland är ett skämt. De vägrar ta emot organiserade kriminella. Kvinnor. Psykiskt sjuka etc etc. Listan på krav var så lång stt det blir bara svenska hembrännare kvar.

USA flyger nu tunga kriminella ledartyper till Sydsudans anstalter tom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in