2025-09-26, 11:00
Medlem
Citat:
"Tryckvågen från en chockhandgranat är förödande. Den krossar målets revbenskorg, förhindrar andning samt spräcker blodkärl som orsakar förblödning. Målet ser efteråt helt ut på utsidan, sånär som på eventuellt näsblod och blödningar från ögonen, men insidan får stora fatala skador och blödningar."

Usch..
Citera
2025-09-26, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingbos
Figurant som spelat "stökigt upprorsmakare" och blivit nedtagen och hållits under kontroll lite för bryskt med knä i bröstryggen?

Det var min första tanke. Men svårt att tro man övar den typ av scenario just här i kvarn.
Citera
2025-09-26, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkelhake
En chockgranat enligt radion.
Då ljuger dom.
Citera
2025-09-26, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Det var min första tanke. Men svårt att tro man övar den typ av scenario just här i kvarn.
Uppgifter: Polisen slängde in chockgranat vid övningen – statist fick den på sig och dog
Enligt uppgifter till Expressen och Aftonbladet inträffade olyckan när polisen slängde in en chockgranat som briserade.

Polisen skulle ta sig in i ett rum, varpå de slängde in en chockgranat som hamnade på en så kallad "frivillig figurant", det vill säga en statist. Granaten briserade då, och figuranten dog av sina skador.

En chockgranat, även kallad en distraktionsgranat, har som syfte att distrahera personer som utsätts för dem. Granaterna utgör antingen ett starkt tryck, ljud eller ljus, eller en kombination av dessa. De används ofta vid gisslansituationer, men är inte menade att orsaka skada.
Citera
2025-09-26, 11:02
Medlem
Vilka jävla idioter..

Citat:
Granaten är i typ, laddvikt och uppförande uppbyggd för att vara dödande och inte för att tillfälligt distrahera en fiende vilket ofta påstås.
https://www.soldf.com/vapen/chockhandgranat-96-chgr96/
Citera
2025-09-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Dödar dessa granater eller kan det vara hjärtat som la av vid stressen?
De är dödande.
Citera
2025-09-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle
Uppgifter: Polisen slängde in chockgranat vid övningen – statist fick den på sig och dog
Enligt uppgifter till Expressen och Aftonbladet inträffade olyckan när polisen slängde in en chockgranat som briserade.

Polisen skulle ta sig in i ett rum, varpå de slängde in en chockgranat som hamnade på en så kallad "frivillig figurant", det vill säga en statist. Granaten briserade då, och figuranten dog av sina skador.

En chockgranat, även kallad en distraktionsgranat, har som syfte att distrahera personer som utsätts för dem. Granaterna utgör antingen ett starkt tryck, ljud eller ljus, eller en kombination av dessa. De används ofta vid gisslansituationer, men är inte menade att orsaka skada.
FEL, en chockgranat är INTE en distraktionsgranat. Du gör samma fel som idioten vid övningen som dödade stackaren.
Citera
2025-09-26, 11:05
Medlem
Vilken ironi.
En distrationsgranat som är avsedd att inte skada dödar någon som bara låtsas vara farlig.

Can't make that shit up.
Citera
2025-09-26, 11:08
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Vilka jävla idioter..

Fyfan!
Förstår inte varför dom använt en ”riktig” shock granat och inte en typ Kina-smällare-i-granatform som jag bara antar bör existera för övningar, eller? Jag har ingen aning eftersom jag har varken sett eller rört något av dom på riktigt.

Oerhört tragisk situation, Fyfan…
Citera
2025-09-26, 11:09
Medlem
F.Hansens avatar
Sen när använder man skarpa granater i simulationer med figuranter?

Om granaten dessutom kastats så den briserade i luften istället för att rullats in längs med golvet kan man verkligen fundera över vilken sopa som ledde övningen.
Senast redigerad av F.Hansen 2025-09-26 kl. 11:23.
Citera
2025-09-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Ja. En sannolik förklaring. Eller att ett fordon är inblandat. Skjuter de ens skarpt i en övningssituation full av figuranter? Låter helt osannolikt.

Nej då men det skjuts löst. Som sagt, innan militära övning laddar man allt och då upptäckts det direkt om någon skarp ammunition är felsorterad. Har man ett öga ser man direkt skillnaden. Minns jag rätt är säkerhetsavståndet 10 meter när man skjuter löst (träsplitter är väl risken där) men föga troligt att det skulle dräpa.

Såg nu att det verkar handla om en flashbang som havererat. Låter väl inte helt omöjligt men du ska ha en jävla otur.
Citera
2025-09-26, 11:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Fyfan!
Förstår inte varför dom använt en ”riktig” shock granat och inte en typ Kina-smällare-i-granatform som jag bara antar bör existera för övningar, eller? Jag har ingen aning eftersom jag har varken sett eller rört något av dom på riktigt.

Oerhört tragisk situation, Fyfan…

Kan hålla med, borde finnas träningsgranater för dessa ändamål med mindre styrka både på ljud och ljus eller så kan man köra med en elektrisk attrapp som ser lika ut som en äkta men som blinkar eller tjuter. Kan inte vara omöjligt att ta fram om det inte finns redan.

Finns
https://fritidochprylar.se/sv/products/hakkotsu-thunder-b-sonic-grenade-flash-bang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in