Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-25, 22:08
Medlem
TV 4 nyheterna uppger att det är en figurant som har omkommit.
Citera
2025-09-25, 22:08
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlickKakao
Precis! Vilket jag fortfarande skriver!
Fundera ett tag till...

Så ett ”vådaskott med eget vapen”, antog jag att du menar någon skjutit sig själv med sitt eget vapen. Och eftersom den som avlidit var en civilist som knäckte extra som ”figurant” menar du då att han släpar med sig ett eget vapen till övningen?
Citera
2025-09-25, 22:12
Medlem
Antipats avatar
Antagligen skjuten.
Hade det varit bil- eller fallolycka hade man skrivit det för att folk inte skulle misstänka skjutning.
Bara om det är skjutning finns anledning att mörka lite, eftersom det är extra skämmigt.
Citera
2025-09-25, 22:23
Medlem
fsdfsdfs avatar
Inom Försvarsmakten brukar/brukade det väl tyvärr inträffa dödsolyckor om inte varje år så vartannat eller var tredje, ibland med flera drabbade som flygkrascher, båtkrockar, skjutningar. Då pratar vi senaste decennierna och inte under Kalla Kriget då flygare kraschade varannan vecka.

Minns historien när Rysslands marinminister eller amiral besökte vårt huvudstadsnära amfibieregemente på ett besök och frågade ”hur många soldater brukar dö under en sån här övning?”. Säger kanske lite om deras situation.

Högre risker ju mer realistiskt man övar och om vi vill att insatspoliser ska kunna fira ner sig i mörkret från helikoptrar, kasta chockgranater och skjuta gärningsmän mellan ögonen är det kanske den sköra balansgången att vandra.

Men väldigt trist såklart! Kanske nån form av rikoschett eller vådaskott.
Citera
2025-09-25, 22:26
Medlem
Dom har inte skarp ammunition. Läser man mellan raderna har man hyrt in statister som spelar terrorister eller gängkriminella. Dom får säkert bra betalt plus dagtraktamente.

Förmodligen har en polis jagat en statist som sedan försökt ta sig upp på vindstrappan, där har han fallit och slagit i huvudet.

Ja det är så jag tänker det kan ha gått till.

Skadestånd måste betalas till den drabbade familjen även fast det är blattar.
Citera
2025-09-25, 22:26
Medlem
H24s avatar
Var på platsen under värnplikten för 10-15 år sen och uppfattade den som på gränsen till farlig. Husen är bara fasader, insidan är ungefär som byggarbetsplatser eller liknande med schackt som stupar rakt ner 5-10 meter. Sätter en hundring eller två på att svaret kommer visa sig vara fall från hög höjd. Det var en allvarlig skada där under min lumpartid också.
Citera
2025-09-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
Minns historien när Rysslands marinminister eller amiral besökte vårt huvudstadsnära amfibieregemente på ett besök och frågade ”hur många soldater brukar dö under en sån här övning?”. Säger kanske lite om deras situation.
Om det stämmer så har det skett fler gånger med exakt samma mening. Har hört det själv av en ryss på grupp eller plutons nivå, på väldigt knackig engelska. Och det var inte på amf1. Ganska långt där ifrån.
Citera
2025-09-25, 22:36
Medlem
DaEzzs avatar
Enligt media en figurant, förmodligen fallolycka men eftersom det är poliser det handlar om skulle det inte förvåna mig om någon överentusiastisk konstapel slagit in skallen på offret eller möjligen kvävt densamme under ett figurerat gripande med handgemäng dvs typ Osmo Vallo - style.
Citera
2025-09-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antipat
Antagligen skjuten.
Hade det varit bil- eller fallolycka hade man skrivit det för att folk inte skulle misstänka skjutning.
Bara om det är skjutning finns anledning att mörka lite, eftersom det är extra skämmigt.
Fast man skjuter inte skarpt i spång. Visst kan det ske ändå. Men då är det något som gått väldigt fel. Det finns dock många platser att falla ifrån och föremål att skada sig på. Köra över någon i spång med polisbil känns väl inte heller så jävla troligt. Tippar på fall eller olycka under ”handgemäng”.
Citera
2025-09-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Enligt media en figurant, förmodligen fallolycka men eftersom det är poliser det handlar om skulle det inte förvåna mig om någon överentusiastisk konstapel slagit in skallen på offret eller möjligen kvävt densamme under ett figurerat gripande med handgemäng dvs typ Osmo Vallo - style.

Det hade varit ett fint exempel på icke-fungerande polisväsende om lågbegåvad poliskonstapel som trodde han var rambo tog nacksving på figuranten så att han dog.
Citera
2025-09-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Var på platsen under värnplikten för 10-15 år sen och uppfattade den som på gränsen till farlig. Husen är bara fasader, insidan är ungefär som byggarbetsplatser eller liknande med schackt som stupar rakt ner 5-10 meter. Sätter en hundring eller två på att svaret kommer visa sig vara fall från hög höjd. Det var en allvarlig skada där under min lumpartid också.
Intressant, med tanke på att vi inte hade "värnplikten" för 10-14 år sedan. Och för 15 år sedan var inte spång ens invigd. Påstår inte att du inte varit där, men något har du snurrat till, om du dessutom inte vet om du gjorde värnplikt för tio eller femton år sedan..
Och några tiometers schackt har jag inte något minne av att jag sett.

EDIT: My bad, tvungen att dubbelkolla den blev invigd 2011.
Senast redigerad av IngenBom 2025-09-25 kl. 22:53.
Citera
2025-09-25, 22:56
Medlem
Springer figuranterna i fasadställningarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in