Där jag kommer ifrån finns det en tradition att dra nyckeln längs med bilar som "snor" familjeparkeringsplatser eller invalidplatser. Det finns ett par andra alternativ också, att "manuellt ställa om" vindrutetorkarna, respektive en justering av backspeglarna.
Man kan se det som ett socialt tryck mot dåligt beteende. Och det funkar rätt bra, ingen med en nyare/dyrare bil skulle få för sig att parkera närmast ICA-ingången av ren bekvämlighet eller rent översitteritänk. Det är ju ofta det som ligger bakom, en jag-centrerad individ som tycker sig förmer än pöbeln och att man därför har nån underlig rätt att bara "fuska litet". Och visst kan man det, men så småningom går det upp ett ljus att det nog inte lönar sig, trots allt...
Det skojiga är att jag sett tanter som ger "tummen upp" åt unga ligister, flerbarnsmammor som ger "tummen upp" åt nån propert klädd byråkrat och en gång en pensionär i rullstol som med darrig stämma ropade "andra sidan också!". Kommer också ihåg en äldre dam som fick hjälp av en yngre man att hälla ut en liter yoghurt på vindrutan, hon räcktes själv nämligen bara halvvägs.
Så det fanns de där tre familjeplatserna och två invaplatserna som ofta stod tomma, eftersom alla visste att där parkerar man bara inte om man inte har en fullvärdig orsak. Ingeborg får gärna komma på besök och se vad som händer...