2025-09-25, 18:49
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Jag tar också alltid familjeparkeringar. Och ja, jag sätter absolut mina behov före diverse random barnfamiljer jag aldrig kommer att träffa. Vad ska du göra åt det?

"Nyckla" bilen? Tycker det är en rimlig bot, har varit i valet och kvalet faktiskt flera gånger.
Citera
2025-09-25, 18:51
Medlem
AlligatorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
"Nyckla" bilen? Tycker det är en rimlig bot, har varit i valet och kvalet faktiskt flera gånger.

Tja, tycker man det är värt att bli en brottsling och vandal, fegaste sorten dessutom, för denna sak så go ahead! Risken att du ska hitta just min bil är försumbar känner jag.
Citera
2025-09-25, 18:54
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ni som nu propagerar för dessa platser. Vilka anser ni berättigade att nyttja platserna ifråga? Ensamma föräldrar med flera barn? Barn som även behöver en vagn att transporteras i (skylten kan ju tolkas så)?

Tänker väl att det mest logiska borde vara att de som handlar och har med sig barn bör utnyttja plasterna.
Citera
2025-09-25, 18:59
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Tja, tycker man det är värt att bli en brottsling och vandal, fegaste sorten dessutom, för denna sak så go ahead! Risken att du ska hitta just min bil är försumbar känner jag.

Vad skulle du gjort för att få någon att sluta parkera fel?
Citera
2025-09-25, 19:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om personen i inslaget har svårt att röra sig får väl hon ansöka om p-tillstånd för rörelsehindrade.

Dessa är dock väldigt svåra att få, och det räcker inte att tex ha svårt att ta sig i/ur bilen tex pga stelhet.
Citera
2025-09-25, 19:05
Medlem
AlligatorMans avatar
Citat:
Vad skulle du gjort för att få någon att sluta parkera fel?

Kunde inte bry mig mindre än om hur folk parkerar. Skulle nån ställa sig precis mitt för mitt porthål skulle jag väl släpa bort bilen några meter annars skiter jag blankt i den saken.
Citera
2025-09-25, 19:06
Medlem
Graavargs avatar
Där jag kommer ifrån finns det en tradition att dra nyckeln längs med bilar som "snor" familjeparkeringsplatser eller invalidplatser. Det finns ett par andra alternativ också, att "manuellt ställa om" vindrutetorkarna, respektive en justering av backspeglarna.

Man kan se det som ett socialt tryck mot dåligt beteende. Och det funkar rätt bra, ingen med en nyare/dyrare bil skulle få för sig att parkera närmast ICA-ingången av ren bekvämlighet eller rent översitteritänk. Det är ju ofta det som ligger bakom, en jag-centrerad individ som tycker sig förmer än pöbeln och att man därför har nån underlig rätt att bara "fuska litet". Och visst kan man det, men så småningom går det upp ett ljus att det nog inte lönar sig, trots allt...

Det skojiga är att jag sett tanter som ger "tummen upp" åt unga ligister, flerbarnsmammor som ger "tummen upp" åt nån propert klädd byråkrat och en gång en pensionär i rullstol som med darrig stämma ropade "andra sidan också!". Kommer också ihåg en äldre dam som fick hjälp av en yngre man att hälla ut en liter yoghurt på vindrutan, hon räcktes själv nämligen bara halvvägs.

Så det fanns de där tre familjeplatserna och två invaplatserna som ofta stod tomma, eftersom alla visste att där parkerar man bara inte om man inte har en fullvärdig orsak. Ingeborg får gärna komma på besök och se vad som händer...
Citera
2025-09-25, 19:08
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Kunde inte bry mig mindre än om hur folk parkerar. Skulle nån ställa sig precis mitt för mitt porthål skulle jag väl släpa bort bilen några meter annars skiter jag blankt i den saken.

Så du skulle alltså tänka dig att bli en brottsling och vandal om någon parkerade där det inte passade dig men om du parkerar någonstans där någon annan blir lidande så spelar det ingen roll. Har jag fattat rätt då?
Citera
2025-09-25, 19:15
Medlem
AlligatorMans avatar
Citat:
Så du skulle alltså tänka dig att bli en brottsling och vandal om någon parkerade där det inte passade dig men om du parkerar någonstans där någon annan blir lidande så spelar det ingen roll. Har jag fattat rätt då?

Ingen blir "lidande" av att nån utan barn tar en familjeparkering.

Att flytta nåns bil 3-4 meter är inte vandalism, skadar ingen annans egendom.

Varför fjantar du dig, efterbliven eller bara sju år gammal?

Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Där jag kommer ifrån finns det en tradition att dra nyckeln längs med bilar som "snor" familjeparkeringsplatser eller invalidplatser. Det finns ett par andra alternativ också, att "manuellt ställa om" vindrutetorkarna, respektive en justering av backspeglarna.

Man kan se det som ett socialt tryck mot dåligt beteende. Och det funkar rätt bra, ingen med en nyare/dyrare bil skulle få för sig att parkera närmast ICA-ingången av ren bekvämlighet eller rent översitteritänk. Det är ju ofta det som ligger bakom, en jag-centrerad individ som tycker sig förmer än pöbeln och att man därför har nån underlig rätt att bara "fuska litet". Och visst kan man det, men så småningom går det upp ett ljus att det nog inte lönar sig, trots allt...

Det skojiga är att jag sett tanter som ger "tummen upp" åt unga ligister, flerbarnsmammor som ger "tummen upp" åt nån propert klädd byråkrat och en gång en pensionär i rullstol som med darrig stämma ropade "andra sidan också!". Kommer också ihåg en äldre dam som fick hjälp av en yngre man att hälla ut en liter yoghurt på vindrutan, hon räcktes själv nämligen bara halvvägs.

Så det fanns de där tre familjeplatserna och två invaplatserna som ofta stod tomma, eftersom alla visste att där parkerar man bara inte om man inte har en fullvärdig orsak. Ingeborg får gärna komma på besök och se vad som händer...

Skulle inte tveka på att invalidisera en sån som dig om jag kom gående på den parkeringen. Vore värt en kortare semester på kåken att göra samhället lite bättre genom att göra dig till en grönsak
Senast redigerad av AlligatorMan 2025-09-25 kl. 19:18.
Citera
2025-09-25, 19:21
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ingen blir "lidande" av att nån utan barn tar en familjeparkering.

Att flytta nåns bil 3-4 meter är inte vandalism, skadar ingen annans egendom.

Varför fjantar du dig, efterbliven eller bara sju år gammal?

Ingen blir lidande om jag ställer mig utanför din port heller. Hur ball du än låter så klarar du inte flytta min bil 3-4 meter utan åverkan, tror du det är du helt enkelt dum. För övrigt så insåg du nästan själv att ditt resonemang brast, märkligt bara att du inte såg det tidigare.
Citera
2025-09-25, 19:21
Medlem
AlligatorMans avatar
Citat:
Ingen blir lidande om jag ställer mig utanför din port heller. Hur ball du än låter så klarar du inte flytta min bil 3-4 meter utan åverkan, tror du det är du helt enkelt dum. För övrigt så insåg du nästan själv att ditt resonemang brast, märkligt bara att du inte såg det tidigare.

Nejdå, du bara fjantar. Fjant.

Exakt varför skulle jag inte kunna flytta den utan åverkan, är den lika värdelös som du?
Senast redigerad av AlligatorMan 2025-09-25 kl. 19:25.
Citera
2025-09-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är hur jag ser dom iaf, lite rymligare ruta för dom som behöver det, men inte får stå på handikapp plats, oavsett om det är pga gravidmage, barnvagnar/barnstolar, ryggskott, stela knän, kryckor eller lite för många extra kilon.

Gravidmage säger du. Räknas ölmage också då? Den är dessutom mer permanent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in