Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
När jag växte upp betalade man räkningar på posten, och telefonerna satt fast i väggen. Saker förändras, något som inte förändrats vad jag vet är att man rekommenderas visa hänsyn i trafiken.

Inget? Jag tycker du är en idiot. Och hoppas karma drabbar dig när du är i behov av hänsyn av andra, men jag kan ju inte göra något åt att du är en självisk idiot? Det är ett fritt land, även om du väljer att göra det lite sämre än vad det skulle kunna vara.

Du verkar vara en av de jag benämndes som inte förstår att bara för att något inte är reglerat i lagboken betyder det inte att det är ok eller fel. Hur överlever du vanligtvis i vardagen?

Hänsyn i trafiken är inte samma sak som vilken parkering man väljer. Varför kom familjen förr ut och in i bilen utan att skada bilarna runt om. Jo, det handlar om uppfostran och försiktighet men den är inte lika utbredd längre.
Citera
2025-09-24, 20:44
Medlem
Jag är förälder och har barn i ålder för att INGEN skulle klaga om jag ställer mig på familjeparkering.
Jag förstår fortfarande inte alls dem som anser att det enbart är dem med barn i bilen som får lov att stå på familjeparkering.

Varför ska barnen med i affären över huvud taget, och ska dem tvunget med får man jue hålla koll på dem.

Typisk föräldrar som anser att ens eget barn aldrig gör fel och tycker hela världen ska anpassa sig till deras ouppfostrade barn som anser att dem har ensamrätt till familjeparkeringar.

Om vi går till det juridiska så är "familjeparkeringsskylten" ingen officiell skylt.
Markägare har absolut rätt att sätta vilka regler dem vill kring parkeringsplatsen, men för att få lov att "bötfälla" någon så måste kravet på skyltningens tydlighet uppfyllas, eftersom "familjeparkeringsskylten" inte är någon officiell skylt så uppfylls inte heller kravet på tydlighet och det är heller inte lagligt att utfärda en "bot"(kontrollavgift).
Citera
2025-09-24, 20:48
Medlem
Amazon-mannens avatar
Jag brukar också med rak och stadig blick parkera på familjeparkeringen, eftersom det går. Finns ingen juridisk hållhake på mig.
Skiter i Moa och Williams woke-föräldrars åsikter..
Citera
2025-09-24, 20:54
Medlem
AlligatorMans avatar
Citat:
Inget? Jag tycker du är en idiot. Och hoppas karma drabbar dig när du är i behov av hänsyn av andra, men jag kan ju inte göra något åt att du är en självisk idiot? Det är ett fritt land, även om du väljer att göra det lite sämre än vad det skulle kunna vara.

Folk som tror på karma är rejält efterblivna.

Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975

Det är klart att en familjefars behov är viktigare än en no-lifer som du. Både ekonomiskt och moraliskt.

Nope, inte en chans.

Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Jag brukar också med rak och stadig blick parkera på familjeparkeringen, eftersom det går. Finns ingen juridisk hållhake på mig.

Eller hur?
Citera
2025-09-24, 20:54
Medlem
immenhusens avatar
Med ditt resonemang spelar även handikapplatserna ut sin roll, om rörelsehindrade inte skall få köra bil över huvud taget.

/AI
Citera
2025-09-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Hänsyn i trafiken är inte samma sak som vilken parkering man väljer. Varför kom familjen förr ut och in i bilen utan att skada bilarna runt om. Jo, det handlar om uppfostran och försiktighet men den är inte lika utbredd längre.

Nog fanns det slagmärken i bildörrar när jag växte upp och att barn skulle varit försiktigare då är en myt. Men bilarna var i genomsnitt mindre än dagens plåtschabrak så det var inte lika trångt heller i sidled.
Citera
2025-09-24, 20:58
Medlem
På frågan om varför man tar med sig barnen till stormarknaden så är det inte konstigare än att man kan bo en bit utanför stan och inte först vill köra hem barnen från skolan bara för att sedan åka tillbaka in bara för att handla. Dessutom var det fram till corona på många stormarknader möjligt att "checka in" barnen på någon lekhörna där de var glada och nöjda medan man handlade i lugn och ro, men det verkar inte vara lika vanligt längre tyvärr.
Citera
2025-09-24, 20:59
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då vi nu har allt samt lite till reglerat om parkering, att det inte finns för detta kan tyda på att det bedömts vara onödigt, annars hade det varit med i någon form. Det finns en viss risk att det bidrar ytterligare till den skyltskog som i sig är svår att undvika i trafiken i allmänhet och på parkeringsplatser i synnerhet.

Men menar du att du inte kan visa hänsyn om det inte står reglerat?
Citera
2025-09-24, 21:02
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Med ditt resonemang spelar även handikapplatserna ut sin roll, om rörelsehindrade inte skall få köra bil över huvud taget.

/AI

Nä, de gör de ju inte? Men om din kropp sätter stopp för att köra bil på ett bra sätt, måste du ju ha hjälpmedel eller sluta köra bil?
Citera
2025-09-24, 21:02
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen

Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Folk som tror på karma är rejält efterblivna.

Nope, inte en chans.

Eller hur?

Så ni är allmänt bara dåliga människor? Uppfattat.
Citera
2025-09-24, 21:03
Medlem
Citat:
Men menar du att du inte kan visa hänsyn om det inte står reglerat?

Har jag aldrig hävdat. Men bristen på regler gör att du inte vet vad som krävs. Sedan finns det säkert goda skäl till att det inte införts någon "familjeparkering" i regelboken.
Citera
2025-09-24, 21:04
Medlem
Ica här tog bort alla familjeparkeringar. På Lidl finns de kvar och används av alla typ så personligen tycker jag att de ska bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in