Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-09-09, 07:12
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undrande1
Undra hur långt af kommer dra detta. Kan det verkligen vara lagligt att spåra folk på detta sättet
Egentligen är det väl Akassorna som inte vill betala ut felaktigt och AF bara hjälper dessa?
När man stämplar digitalt lär också Akassan se din IP-adress. Där kryssar man väl också i en ruta att man medveten om att fusk kan polisanmälas? Kryssar man i en sådan ruta när man aktivitetsrapporterar?
Citera
2025-09-09, 08:12
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Jag tror att det är VÄRRE än vad folk tror. När man inte VET om vilka personer som befinner sig på svenskt territorium är man illa ute. 🤷🏼‍♂️

Det var det länge sedan vi visste.. Om vi någonsin gjort det?
Citera
2025-09-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Korrekt. Hur enkelt som helst att fixa ett svenskt IP-nummer.

MEN.. Det är inte alla arbetslösa fritidsforskare som känner till VPN. Och många som känner till VPN vet inte att man faktiskt kan välja ett svenskt IP-nr.

Det är nog denna skara som Arbetsförmedlingen hoppas fånga upp.

Vi får hoppas det!
Citera
2025-09-13, 04:37
Medlem
undrande1s avatar
Verkar som att intresset för detta svalnat betydligt. Inger i media eller knappt ens här. Jag är dock helintresserad av hur af kommer att göra hur l0ngt de kommer att gå. Kan man verkligen fängsla någon med ett ip som bevis??
Citera
2025-09-20, 21:34
Medlem
undrande1s avatar
Ån som har koll på detta? Har någon äkt dit ännu?
Citera
2025-09-21, 14:55
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undrande1
Ån som har koll på detta? Har någon äkt dit ännu?

Ja. Jag är också lite nyfiken på detta. Framför allt om det är någon arbetslös här på FB med VPN som faktiskt har blivit kontaktad av AF och blivit oskyldigt utpekad? Hur AF i så fall har hanterat det och vad för typ av "bevis" dom har krävt för att personen ska kunna rentvå sig.

I övrigt har jag väl inga problem med detta, om det faktiskt leder till att man sätter dit dom riktiga fuskarna. Men jag var faktiskt lite nyfiken på hur man rent konkret skulle hantera detta med vpn-användare som fysiskt befinner i Sverige med utländskt ip och hur stor risken är att man kan bli oskyldigt utpekad.

Jag läste någonstans i media att dom tydligen skulle ha någon form av teknik i sitt system som ska kunna filtrera bort vpn-användare och för att på så sätt minska risken för att bli oskyldigt utpekad. Men det skulle vart intressant isåfall att få veta lite mer kring det systemet och hur det fungerar och hur pass säkert det faktiskt är.
Senast redigerad av puckot 2025-09-21 kl. 15:04.
Citera
2025-09-22, 14:12
Medlem
undrande1s avatar
Tror nog det känner av von på det att det är väldigt många på samma ip
Citera
2025-09-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Exakt vet jag inte vad det är, men ip-adress tilldelas av din isp dns-server. Macadress är en fysisk adress på dators nätverkskort, telefon med mera och inget som tilldelas. Den är alltid densamma.

MAC-adressen talar om "vem" "du" (datorn, telefon, kylskåp m.m) är medan ip-adress talar om var du befinner dig. Så MAC är ointressant, du kan ta med din telefon vart du vill i världen, alltid samma MAC.
Mac-adress kan randomiseras samt att det är din router som ser mac, inte internet eller isp.
Citera
2025-09-26, 17:47
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Mac-adress kan randomiseras samt att det är din router som ser mac, inte internet eller isp.
Nej det går generellt inte men du kanske laddar ner deras app och godkänner saker du inte vet om, att du kopplar upp mot din dator ?
Citera
2025-09-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Nej det går generellt inte men du kanske laddar ner deras app och godkänner saker du inte vet om, att du kopplar upp mot din dator ?
Haha, knappast. Laddar inte ner något sådant på min maskin.
Citera
2025-10-07, 20:42
Medlem
undrande1s avatar
Kan man rote nånstans för att då reda på hur det går med polisanmälningarna
Citera
2025-10-08, 10:18
Medlem
så vad gäller?

kan dom se vilka som använder vpn och utreda dessa? måste bli en massa jobb för ai?

och i förlängningen kräva att vpn stängs av för att kunna logga in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in