• 1
  • 2
2025-09-25, 17:12
Medlem
Hej,

Jag jobbar idag i en medelstor svensk stad. Har ett chill jobb, gör ganska mycket det som jag tycker om att göra, bra arbetstider och dessutom tjänar jag ca 60.000 kronor. Inget att klaga på således.

Däremot.

Här kommer stora kruxet.

Det finns en uppsjö utav kollegor som jag utav diverse skäl inte trivs med alls. Huvudsakligen för att dom alla försöker på bekostnad utav alla andra fjäska sig uppåt i hierarkin och är beredd att kliva över lik för detta.

Lite svårt således att ignorera det. Tycker dom också delvis beter sig illa mot mig och mot sina andra kollegor.

Men hur ska man resonera egentligen? Hitta ett lika chill jobb med den här lönen är en smärre omöjlighet men samtidigt så måste man ju trivas också.

Jag har rent krasst alternativet att gå ner 20.000 i månaden i lön - eller att vara på ett jobb med kollegors om jag vantrivs med. Hur hade ni resonerat?

EDIT kanske ska lägga till att det i min stad inte finns fler företag inom just den här branschen.
Citera
2025-09-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Hej,

Jag jobbar idag i en medelstor svensk stad. Har ett chill jobb, gör ganska mycket det som jag tycker om att göra, bra arbetstider och dessutom tjänar jag ca 60.000 kronor. Inget att klaga på således.

Däremot.

Här kommer stora kruxet.

Det finns en uppsjö utav kollegor som jag utav diverse skäl inte trivs med alls. Huvudsakligen för att dom alla försöker på bekostnad utav alla andra fjäska sig uppåt i hierarkin och är beredd att kliva över lik för detta.

Lite svårt således att ignorera det. Tycker dom också delvis beter sig illa mot mig och mot sina andra kollegor.

Men hur ska man resonera egentligen? Hitta ett lika chill jobb med den här lönen är en smärre omöjlighet men samtidigt så måste man ju trivas också.

Jag har rent krasst alternativet att gå ner 20.000 i månaden i lön - eller att vara på ett jobb med kollegors om jag vantrivs med. Hur hade ni resonerat?

EDIT kanske ska lägga till att det i min stad inte finns fler företag inom just den här branschen.

Allt beror på din livsstil och hur gammal du är
Citera
2025-09-25, 17:20
Medlem
pn222jws avatar
Kanske - dra ner på arbetstiden så mycket det går - och börja studera kvällstid halvfart på närmsta högskola.
Citera
2025-09-25, 17:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det kommer alltid finnas folk som du kommer störa dig på. Det låter ju annars som att du har ett bra jobb.

Beskriv gärna mer vad du lägger in i ordet vantrivs för det låter knappast som att du är utanför eller hatar arbetsuppgifterna?
Citera
2025-09-25, 17:53
Medlem
Citat:
Hej,

Däremot.

Här kommer stora kruxet.

Det låter ju som att du överlag trivs rätt bra och har en ganska behaglig tillvaro som kan vara svår att finna på annat ställe.

Inget är perfekt så mitt råd är att stanna. Att någon fjäskar får du kanske acceptera, det kan det väl finnas på andra platser.

Om folk däremot beter sig illa kan du ju lyfta det till chefer med konkreta exempel.
Citera
2025-09-25, 17:57
Medlem
Citat:
Hej,

Däremot.

Här kommer stora kruxet.

Du verkar ha ett bra jobb med bra betalt, om du skulle byta, mindre pengar och i stort sett samma typ av kolleger så stanna där du är!
Citera
2025-09-25, 18:06
Medlem
Det är likadant överallt.
Citera
2025-09-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det kommer alltid finnas folk som du kommer störa dig på. Det låter ju annars som att du har ett bra jobb.

Beskriv gärna mer vad du lägger in i ordet vantrivs för det låter knappast som att du är utanför eller hatar arbetsuppgifterna?

Men typ jag blir retad för olika saker, en utav kollegorna hade t.e.x. berättat att jag var en tjockis.

Till saken hör detta också.

Jobbets 50+ trivs jag utmärkt med varenda en.

Problemet är dom som är mellan 25 och 35 och försöker göra sig en karriär.
Citera
2025-09-25, 18:10
Medlem
Skulle dock inte säga att det är mobbing för dom är likadana mot varandra. Dom beter sig allmänt väldigt illa både mot mig och mot varandra. Dagisnivå liksom.

Man hånar varandra, snackar skit, det är liksom inte skämt/skoj utan snarare konstanta slag under bältet.
Senast redigerad av Hasse1987 2025-09-25 kl. 18:13.
Citera
2025-09-25, 18:21
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Men typ jag blir retad för olika saker, en utav kollegorna hade t.e.x. berättat att jag var en tjockis.

Till saken hör detta också.

Jobbets 50+ trivs jag utmärkt med varenda en.

Problemet är dom som är mellan 25 och 35 och försöker göra sig en karriär.
Jag förstår, ska precis själv byta jobb och det jag slutar på har, precis som ditt, folk runt 30 som bildar en subgrupp men också fått den informella makten.

Idag ses erfarenhet och ålder som något negativt. Tyvärr har vi valt den vägen.

Att byta arbete för dig är nog ganska meningslöst och du har ju en bra lön. Det betyder att man kan ha en bra fritid vilket egentligen är viktigare.

Mår du skit är det iofs en annan sak men där verkar du inte vara!
Citera
2025-09-25, 18:48
Medlem
Schmutskiis avatar
Jag hade nog stannat, bry dig inte om någon annan och gör ditt jobb bara.

Jobbmöjligheterna i Sverige sjunker dagligen och snart finns det inga jobb att hitta kvar.
Citera
2025-09-25, 18:50
Medlem
JagSkaFixaDigs avatar
Citat:

Det finns väl en HR-avdelning som kan ta hand om det här?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in