2025-09-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Barnlösa människor har aktivt sett till att det inte kommer finnas en nästa generation som finansierar dem eller tar hand om dem.

Varför skall barnlösa människor få pension eller ens en plats på ett ålderdomshem? De förväntar sig att andras barn skall ta hand om dem? Om alla tänkte som dem så skulle det inte finnas några andra barn.

Undantages de med medicinsk orsak.

Varför skall folk som inte arbetar få pension?
Varför skall folk som arbetar lite få pension?

Klart inkomsten och den skatt man betalat skall styra till 100%
Lägsta pensionerna borde sänkas kraftigt.
Citera
2025-09-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det är tufft för många och inte kan de resa som de säkert längtat efter när de blir lediga på heltid.
Det blir nog en chock för många när de första gången går in på sidan "minpension.se"
Och värre blir det om de vill påbörja pensionen lite tidigare på grund av att kroppen värker.

Men vi är lit OT, undrar om TS verkligen menar det som är ämnet för tråden. Att de som jobbat i många år inte ska få någon pension bara för de inte lyckats få barn. Finns många som inte har något medicinskt problem men ändå inte får barn.

Allmänna pensionen ska man ju få del av om ens arbetsgivare betalt in pensionskostnader och såklart även PPM och tjänste som verkligen är ens EGNA pengar.

Folk som har barn får nöja sig med barnbidraget, eventuella flerbarnstillägg e.t.c man har ju även pensionsavsättningar som föräldraledig
Citera
2025-09-25, 16:48
Medlem
HBTKuks avatar
De utan barn borde få fler fördelar. De låter inte sitt ego gå före jordens bästa. Världen är överbefolkad och det bästa som kunde hända vår art och planet vore om fyra miljarder människor dog i morgon.
Citera
2025-09-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Barnlösa människor har aktivt sett till att det inte kommer finnas en nästa generation som finansierar dem eller tar hand om dem.

Varför skall barnlösa människor få pension eller ens en plats på ett ålderdomshem? De förväntar sig att andras barn skall ta hand om dem? Om alla tänkte som dem så skulle det inte finnas några andra barn.

Undantages de med medicinsk orsak.

Nu har du nog fullständigt trasslat in dig i hur systemen funkar, eller är menade att funka.
Citera
2025-09-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Förstår nu att du är utlänning eller svagsint och ger härmed upp mitt försök att få dig att förstå ens på den lättaste av svenska.

Och för att gå OnT.

Har två personer samma förutsättningar kommer den utan barn ha mer pengar och ha lättare i livet. Han skall dock självklart få pension trots det.
Att rapa ur sig "Det är väl klart ni har mer pengar än de med barn.", det ÄR Svagbegåvat!

"och ha lättare i livet." prova ha det lättare i livet, nästa gång...

On T. Är du säker på att TS. är en Han?
Citera
2025-09-25, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Definiera "pension". Om jag under mitt arbetsliv inte behövt betala in skatt direkt relaterad till det TS pekar på (kostnader för barn samt sparande till min pension) så hade jag kunnat sluta arbeta för länge sedan. Om man sedan vill kalla det pension eller något annat får du välja som du vill.

Men, nu funkar som tur var inte samhället på det viset. Det är alla-för-alla principen, hur gärna vissa (likt TS i detta fall) lockas mot argumenten för egen vinning och gärna glömmer den andra sidan på myntet.

Det jag menar är att om någon ngen skaffar barn han du ha hur mycket pengar som helst, det kommer inte att innan några tjänster att köpa, gör alla är ju pensionärer.

Så det är en förutsättsättning för er som inte har barn att andra skaffar det, så de som anser att de borde ha lägre skatt pga inga barn är helt ute och cyklar.
Citera
2025-09-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Varför skall folk som inte arbetar få pension?
Varför skall folk som arbetar lite få pension?

Klart inkomsten och den skatt man betalat skall styra till 100%
Lägsta pensionerna borde sänkas kraftigt.

Håller med.
En stat bör ju ta hand om sina invånare. Men det betyder inte att någon som inte har råd att betala hyran själv måste bo i en 2-rummare på 60m2. 15m2 räcker gott och väl. Lägg till 6m2 per person som delar hushållet.
Citera
2025-09-25, 16:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Allmänna pensionen ska man ju få del av om ens arbetsgivare betalt in pensionskostnader och såklart även PPM och tjänste som verkligen är ens EGNA pengar.

Folk som har barn får nöja sig med barnbidraget, eventuella flerbarnstillägg e.t.c man har ju även pensionsavsättningar som föräldraledig
Precis så.

Dock har många för dålig tjänstepension och sällan eget pensionssparande.
Man ser troligen för sent vad dåligt allmänna pensionen täcker.
Ger ca 50-60% av tidigare inkomst.

Antag att man haft 50.000 kr/mån i inkomst och får sedan ca 25.000 kr före skatt. Är ett rätt stort bortfall av inkomst.
De som har en del tjänstepension kanske plockar ut den på för kort tid för att rädda inkomsten men får det jäkligt snålt snart.
Citera
2025-09-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det jag menar är att om någon ngen skaffar barn han du ha hur mycket pengar som helst, det kommer inte att innan några tjänster att köpa, gör alla är ju pensionärer.

Så det är en förutsättsättning för er som inte har barn att andra skaffar det, så de som anser att de borde ha lägre skatt pga inga barn är helt ute och cyklar.

Det är lugnt, mina pensionspengar och skatter som går till andra borde ha placerats i en globalfond som sedan betalar för den hjälp jag behöver.

Det hade räckt till att leva som en kung utan att jag behöver ta av mina privata sparpengar.
Senast redigerad av Trumputin 2025-09-25 kl. 16:56.
Citera
2025-09-25, 17:03
Medlem
Barnlösa borde självklart inte få pension och dessutom betala 100% skatt.
Citera
2025-09-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Precis så.

Dock har många för dålig tjänstepension och sällan eget pensionssparande.
Man ser troligen för sent vad dåligt allmänna pensionen täcker.
Ger ca 50-60% av tidigare inkomst.

Antag att man haft 50.000 kr/mån i inkomst och får sedan ca 25.000 kr före skatt. Är ett rätt stort bortfall av inkomst.
De som har en del tjänstepension kanske plockar ut den på för kort tid för att rädda inkomsten men får det jäkligt snålt snart.

Brukar rekommendera folk som inte har så mycket TJP/PPM i kombination med halvtaskig livslön att ta ut det på 5 år.. man hamnar ändå på garantipensionsnivån vid riktåldern.. blir gratispengar.
Citera
2025-09-25, 17:11
Medlem
HRTs avatar
Uppenbart trolltråd
så dum i huvvet är ingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem