2025-09-25, 15:44
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Bara för att du är autistisk gör dig inte expert om det vi pratar om.

Man ser samma trenden i alla äldre generationer, inte bara 60 åringar.

Miljöfaktorn är den enda realistiska orsaken.

Du är till största delen obegriplig. Varför är bara miljöfaktorer realistiskt? För att mängder av studier har visat att autism är genetiskt betingat? För att diagnoskriterierna för autism har ändrats kraftigt de senaste 40 åren? För att inga större förändringar har skett i människors miljö de senaste decennierna?

Citat:
Autism är en utvecklingsstörning, i djurmodellstudier ser man påtaglig störning av neurologiskutveckling.

Paracetamol (Acetaminophen) and its Effect on the Developing Mouse Brain

DISCUSSION
This study reports of developmentally induced neurotoxic effects following exposure to relevant doses of AAP in mice. Mice neonatally exposed to AAP displayed impaired habituation capability, reduced memory and learning ability, and decreased cognitive flexibility in adulthood.

Det är tydliga indikationer på att Acetaminophen riskerar att skada fostret.

Nu glömde du det sunda förnuftet igen. Vad tror du att musstudier har för relevans för neuropsykiatriska tillstånd hos människor? Det är en dramatisk skillnad på mushjärnor och människohjärnor. Dessutom har man aldrig kunnat hitta några neurologiska orsaker till autism. Det finns i dagsläget ingenting som tyder på att autism har någon relation till skador i hjärnan, definitivt inte vid födseln. Hade det varit så hade diagnosticeringen varit betydligt säkrare och vi hade inte haft någon autismexplosion.

Sedan har du den för tråden ganska väsentliga detaljen att paracetamol har varit ett mycket väl använt smärtstillande preparat sedan 50-talet. Vid en snabb sökning lyckas jag inte hitta någon detaljerad statistik över tid men paracetamol var vanligt förekommande på 80-talet och rimligtvis har konsumtionen inte ökat mer än marginellt sedan dess. Vilket är i linje med övriga miljöfaktorer. Vi lever i allt väsentligt samma sorts liv idag som vi gjorde på 80-talet. Ändå har antalet autismdiagnoser exploderat. Man behöver inte vara statistiker för att begripa att pratet om miljöfaktorer helt enkelt inte går ihop.

Sedan måste du verkligen sluta skriva "Acetaminophen" (versaliserat dessutom). Du gör ett alldeles utmärkt förvirrat intryck ändå utan att skriva ut rakt upp och ner att du bara läser innantill från amerikanska konspirationsteorisidor.
Citera
2025-09-25, 15:50
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du är till största delen obegriplig. Varför är bara miljöfaktorer realistiskt? För att mängder av studier har visat att autism är genetiskt betingat? För att diagnoskriterierna för autism har ändrats kraftigt de senaste 40 åren? För att inga större förändringar har skett i människors miljö de senaste decennierna?

Nu glömde du det sunda förnuftet igen. Vad tror du att musstudier har för relevans för neuropsykiatriska tillstånd hos människor? Det är en dramatisk skillnad på mushjärnor och människohjärnor. Dessutom har man aldrig kunnat hitta några neurologiska orsaker till autism. Det finns i dagsläget ingenting som tyder på att autism har någon relation till skador i hjärnan, definitivt inte vid födseln. Hade det varit så hade diagnosticeringen varit betydligt säkrare och vi hade inte haft någon autismexplosion.

Sedan har du den för tråden ganska väsentliga detaljen att paracetamol har varit ett mycket väl använt smärtstillande preparat sedan 50-talet. Vid en snabb sökning lyckas jag inte hitta någon detaljerad statistik över tid men paracetamol var vanligt förekommande på 80-talet och rimligtvis har konsumtionen inte ökat mer än marginellt sedan dess. Vilket är i linje med övriga miljöfaktorer. Vi lever i allt väsentligt samma sorts liv idag som vi gjorde på 80-talet. Ändå har antalet autismdiagnoser exploderat. Man behöver inte vara statistiker för att begripa att pratet om miljöfaktorer helt enkelt inte går ihop.

Sedan måste du verkligen sluta skriva "Acetaminophen" (versaliserat dessutom). Du gör ett alldeles utmärkt förvirrat intryck ändå utan att skriva ut rakt upp och ner att du bara läser innantill från amerikanska konspirationsteorisidor.
Man får inte göra den typen av studier på människor sedan Mengele.

Du är fortfarande insnöad på att Acetaminophen skulle vara den enda faktorn som misstänks ligga som orsak.

Faktum kvarstår: Det finns tydliga indikationer att bruk av Acetaminophen under graviditet och småbarn kan orsaka störning av neuroutvecklingen.

Autism har ökat explosionsartat.
Citera
2025-09-25, 16:19
Medlem
Citat:
Man får inte göra den typen av studier på människor sedan Mengele.

Du är fortfarande insnöad på att Acetaminophen skulle vara den enda faktorn som misstänks ligga som orsak.

Faktum kvarstår: Det finns tydliga indikationer att bruk av Acetaminophen under graviditet och småbarn kan orsaka störning av neuroutvecklingen.

Ja, det är ju ingen som påstått att paracetamol skulle vara den enda orsaken till neurologiska utvecklingssyndrom, tvärtom. Det kommer visa sig att t.ex. vaccin också är en av orsakerna och då kanske speciellt i kombination med paracetamol.
Citera
2025-09-25, 16:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Är det verkligen sant? Jag vet att mild autism diagnostiseras mycket oftare nu, och är den klart största gruppen. Grav autism verkar ha ökat litegranna, men inte alls lika mycket.

Det fanns ju grava autister även förr men man trodde de hade IF och satte dem på ett hem. Först idag som de får leva med sin familj.
Citera
2025-09-25, 16:32
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är det verkligen sant? Jag vet att mild autism diagnostiseras mycket oftare nu, och är den klart största gruppen. Grav autism verkar ha ökat litegranna, men inte alls lika mycket.

Det fanns ju grava autister även förr men man trodde de hade IF och satte dem på ett hem. Först idag som de får leva med sin familj.
‘Autism Epidemic Runs Rampant,’ New Data Shows 1 in 31 Children Afflicted
WASHINGTON, DC—APRIL 15, 2025—Autism prevalence in the U.S. has increased from 1 in 36 children to 1 in 31, according to the Centers for Disease Control and Prevention’s (CDC) latest Autism and Developmental Disabilities Monitoring (ADDM) Network survey published today in CDC’s Morbidity and Mortality Weekly Report.

Nästan en femfaldig ökning i USA på 22 år

Trefaldig ökning i Sverige sedan 2008

Autism Prevalence is Now 1 in 36, Signifying the 22% Increase in Prevalence
Rates Reported by the CDC Since 2021

Visst, en del är bättre igenkännande och fel-diagnos. Men den grava autismen har ökat i takt med detta med.

Grav autism

Vill du diskutera mer om vad som spekuleras om varför ökningen är så hejdlös gjorde jag en tråd om det.

(FB) Make Our Children Healthy Again handlingsplanen presenterad 09/9-25.
Citera
2025-09-25, 16:47
Medlem
Enzymes avatar
Citat:

I min generation (70 talist) finns massor av folk som växte upp och tog sig fram i livet utan diagnos som garanterat hade fått en autism diagnos om dom gjort en utredning. I många fall tror jag detta gynnade individen. Idag "blir många sin diagnos" och sätter upp massa hinder för sig själva samt kräver orimliga anpassningar till höger och vänster. Känner flera framgångsrika autister runt 50. Hade dom varit födda senare hade dom väl stått på något hittepå jobb eller levt på bidrag och spelat dataspel 24/7. Habilitering verkar inte vara prioriterat länge. Målet torde väl vara att leva ett så normal liv som möjligt och inte blomma ut i sin aspighet och sitta med hörselskydd på bussen och annat ungdomar gör
Citera
2025-09-25, 16:57
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
I min generation (70 talist) finns massor av folk som växte upp och tog sig fram i livet utan diagnos som garanterat hade fått en autism diagnos om dom gjort en utredning. I många fall tror jag detta gynnade individen. Idag "blir många sin diagnos" och sätter upp massa hinder för sig själva samt kräver orimliga anpassningar till höger och vänster. Känner flera framgångsrika autister runt 50. Hade dom varit födda senare hade dom väl stått på något hittepå jobb eller levt på bidrag och spelat dataspel 24/7. Habilitering verkar inte vara prioriterat länge. Målet torde väl vara att leva ett så normal liv som möjligt och inte blomma ut i sin aspighet och sitta med hörselskydd på bussen och annat ungdomar gör
Precis, dessa tvingades leva som alla andra, vara ute och leka och lära sig socialt samspel m.m.
I dag sitter barnen klistrade framför skärmar, med luvan uppdragen och lurar i öronen. Föräldrarna kallar det anpassning men de blir ännu mindre sociala och får svårare i livet. För dagens föräldrar tycker att hela samhället ska anpassa sig till barnen och inte tvärtom.
Säger inte att alla anpassningar är dåliga såklart. Man hittar strategier som funkar. Men när det går till överdrift.

Är själv förälder till ett barn med autism som i dag är vuxen, läser tredje året på KTH och är helt självständig. Själv har jag adhd.

(För övrigt tog jag inte en värktablett under graviditeten)
Senast redigerad av Knappast....... 2025-09-25 kl. 17:08.
Citera
2025-09-25, 17:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme

Tror att lagom är bäst. Jag har många vänner som har ADHD, ADD och autism och som inte vetat om detta och gått in i väggen. Det hade inte behövts massa anpassning, men en vetskap om att de måste göra på sitt sätt och inte apa efter det som lärs ut som det normala sättet eller som NT gör automatiskt. Det funkar inte så bra. Man måste veta att andra regler gäller för en själv. Att bara ta i mer, det är inte bra. Man måste anpassa till hur man själv funkar så att man fungerar optimalt.
Citera
2025-09-25, 17:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
‘Autism Epidemic Runs Rampant,’ New Data Shows 1 in 31 Children Afflicted
WASHINGTON, DC—APRIL 15, 2025—Autism prevalence in the U.S. has increased from 1 in 36 children to 1 in 31, according to the Centers for Disease Control and Prevention’s (CDC) latest Autism and Developmental Disabilities Monitoring (ADDM) Network survey published today in CDC’s Morbidity and Mortality Weekly Report.

Nästan en femfaldig ökning i USA på 22 år

Trefaldig ökning i Sverige sedan 2008

Autism Prevalence is Now 1 in 36, Signifying the 22% Increase in Prevalence
Rates Reported by the CDC Since 2021

Visst, en del är bättre igenkännande och fel-diagnos. Men den grava autismen har ökat i takt med detta med.

Grav autism

Vill du diskutera mer om vad som spekuleras om varför ökningen är så hejdlös gjorde jag en tråd om det.

(FB) Make Our Children Healthy Again handlingsplanen presenterad 09/9-25.

Från en av dina egna länkar:

Citat:
– Vi vet inte riktigt vad som hände, men vi vet att autismsymtomen i befolkningen är helt konstanta – studier visar att vi inte får mer autismsymtom alls, men vi får fler och fler diagnoser, säger Sebastian Lundström.

De källor jag litar på, menar dock på att reella tal har ökat i grav autism, men väldigt lite. Den största delen är mild autism av grad 1, som står för hälften av alla autismdiagnoser. I Sverige och USA. I den tredje gruppen som är grav autism finns bara 15 % av dem som har autismdiagnos. Om det finns någon ökning i den första gruppen är omöjligt att veta, eftersom många fler får plats i diagnosen nu.

Det råder konsensus om att grav autism kan ha ökat, men inte alls med mycket. De som vill skrämmas med autism drar till med de siffrorna som ingår i första gruppen. Sådana du inte skulle fatta har autism.

OCh du behöver inte visa någon video där man fläker ut någon med autism. Jag känner personer med den grava formen, bl a en liten kille på 7 år.
Citera
2025-09-25, 17:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Från en av dina egna länkar:

De källor jag litar på, menar dock på att reella tal har ökat i grav autism, men väldigt lite. Den största delen är mild autism av grad 1, som står för hälften av alla autismdiagnoser. I Sverige och USA. I den tredje gruppen som är grav autism finns bara 15 % av dem som har autismdiagnos. Om det finns någon ökning i den första gruppen är omöjligt att veta, eftersom många fler får plats i diagnosen nu.

Det råder konsensus om att grav autism kan ha ökat, men inte alls med mycket. De som vill skrämmas med autism drar till med de siffrorna som ingår i första gruppen. Sådana du inte skulle fatta har autism.

OCh du behöver inte visa någon video där man fläker ut någon med autism. Jag känner personer med den grava formen, bl a en liten kille på 7 år.
CDC Reports Profound Autism Statistics For The First Time

The report found that the percentage of 8-year-old children with profound autism among those with autism was 26.7 percent. Compared with children with non–profound autism, children with profound autism were more likely to be female, from racial and ethnic minority groups, of low socioeconomic status, born preterm or with low birth weight, have self-injurious behaviors, have seizure disorders, and have lower adaptive scores. In 2016, the prevalence of profound autism was 4.6 per 1,000 8-year-olds.

så mer än tio procentenheter än vad du påstodd.

Fler ges diagnosen autism – oväntad ökning

Det är ingen som tycks kunna förklara ökningen av autism i Sverige.

Jag kan inte hitta statistik som säger hur mycket av vilken av de tre nivåerna av autism det finns i landet. Men det är tvärtydligt, det ökar här med.
Citera
2025-09-25, 17:31
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Men vafaan!!! Jag har sett på sociala medier att gravida kvinnor har börjat filma sig själva när de knaprar Alvedon (Tylenol), bara för att Trump och Robert F Kennedy sagt att det kan finnas ett samband mellan att ta Alvedon under graviditeten och att bebisen utvecklar t.ex. Autism/ADHD. Rådet från Trump/Kennedy var typ: "Försök härda ut och ta bara Alvedon i nödfall för säkerhets skull".

Vi har Alvedon 500 mg hemma så jag plockade fram bipacksedeln och kollade vad det står gällande graviditet. Så här står det i bipacksedeln.
Graviditet och amning
Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.
Om så är nödvändigt kan Alvedon användas under graviditet. Du ska dock använda lägsta möjliga dos som lindrar din smärta och/eller din feber och använda den under kortast möjliga tid.
Hmm... rent praktiskt så är det väl ungefär vad Trump sade men ändå inget ord om neurologiska problem i bipacksedeln.

Så... jag kollade FASS för att dubbelkolla att det bara var trams det där gällande t.ex. Autism eller ADHD.

Så här står det på FASS...
https://www.fass.se/LIF/product?user...19581115000027
Graviditet: En stor mängd data från gravida kvinnor indikerar varken missbildningar, fostertoxicitet eller neonatal toxicitet. Epidemiologiska studier av neurologisk utveckling hos barn som exponerats för paracetamol in utero visar inte konklusiva resultat. Paracetamol kan användas under graviditet om så är kliniskt motiverat men det bör användas med lägsta effektiva dos under kortast möjliga tid och med lägsta möjliga frekvens.
VAFAAN!! De skriver alltså att det inte kan ge t.ex. missbildningar men när det gäller neurologisk utveckling så finns det inga "konklusiva resultat"!!!

De vet alltså inte... kanske ger det autism, kanske inte. Det finns studier som visar både att det finns samband och att det inte finns samband, så för säkerhets skull är det bäst att ge fan i Alvedon om man kan.

Expressen skriver t.ex. att "Vi borde inte lyssna på Trump och RFK" så då gjorde jag precis tvärtom och lyssnade på presskonferensen där hälsoministern bl.a. hänvisar till en nyligen publicerad meta-studie från Harvard där man gått igenom 46 tidigare studier om sambandet och de kommer fram till att det förmodligen finns ett samband och att det är bäst att ta det säkra före det osäkra och skippa Alvedon under graviditet om man kan.

Using acetaminophen during pregnancy may increase children’s autism and ADHD risk
https://hsph.harvard.edu/news/using-...and-adhd-risk/
When children are exposed to acetaminophen—also known by the brand name Tylenol or as paracetamol—during pregnancy, they may be more likely to develop neurodevelopmental disorders (NDDs) including autism and ADHD, according to a new study.

The study was published August 14 in BMC Environmental Health. Andrea Baccarelli, dean of the faculty at Harvard T.H. Chan School of Public Health and professor of environmental health, was senior author. The study was led by the Icahn School of Medicine at Mount Sinai and also included co-authors from other institutions.

The researchers analyzed results from 46 previous studies worldwide that investigated the potential link between prenatal acetaminophen use and subsequent NDDs in children. The researchers used the Navigation Guide Systematic Review methodology—a gold-standard framework for synthesizing and evaluating environmental health data—which enabled them to conduct a rigorous, comprehensive analysis that supported evidence of an association between acetaminophen exposure during pregnancy and increased incidence of NDDs.
Direktlänk till studien här --> https://ehjournal.biomedcentral.com/...40-025-01208-0

I USA kommer man alltså officiellt att starkt avråda gravida från att ta paracetamol och säkerhetsetiketten kommer att ändras.

* HHS-ministern (Kennedy) förklarade att "Today, the FDA will issue a physician's notice about the risk of acetaminophen during pregnancy and begin the process to initiate a safety label change. HHS will launch a nationwide public service campaign to inform families and protect public health."

* FDA-kommissionären (Dr. Marty Makary) betonade också att man "is taking action to update the label on acetaminophen and sending a letter to all US doctors letting them know about the risks in pregnancy."

Jag har visat FASS-informationen för kvinnor här på jobbet och ingen av dem hade någon aning om detta! De visste att man bör undvika medicin överlag när man är gravid men om det vetat om detta skulle de absolut valt att härda ut en huvudvärk istället för att kanske ta en Alvedon.

Vad säger ni om detta? Visste ni om det? Får det er att kanske undvika Alvedon ännu mer när ni skaffar barn? Kanske t.o.m. varna nära och kära om saken?

Trump och hans sidekicks är inte seriösa eller kompetenta. Du är dum i huvudet om du tar något de säger på allvar.
Citera
2025-09-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Trump och hans sidekicks är inte seriösa eller kompetenta. Du är dum i huvudet om du tar något de säger på allvar.
Du är inte seriös eller kompetent som inte kan läsa innantill, vilket resulterar i att du inte förstår vad tråden handlar om.

Ta en näve Alvedon vetja... kanske hjälper mot din TDS! 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in