2025-09-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Ligger runt 3%, hög belåningsgrad. För min del är jag helt nöjd och kommer inte lägga tid på att försöka få ner det. Det är ungefär samma med blancolånen som ligger runt 9-10%. Visst skulle jag säkert kunna spara någon tusenlapp om året genom att omförhandla men det är inte värt tiden och besväret.
Hur mycket har du till 3% ränta?
Citera
2025-09-07, 00:06
Medlem
DenNyaEkonomins avatar
2.49 via Swedbank, bundet på ett år. Max belåning.
Citera
2025-09-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
2,5? Det låter väldigt lågt, ganska långt under snittet.

Har 2.5 % hos Handelsbanken. Tremånaders.
Citera
2025-09-24, 09:51
Medlem
Efter gårdagens sänkning av styrräntan, vart bör en 3 månaders rörlig ligga på nu?
Citera
2025-09-24, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RotteyBonn
Efter gårdagens sänkning av styrräntan, vart bör en 3 månaders rörlig ligga på nu?

Under 2,75 iaf, inkl. ränterabatt dvs.
Citera
2025-09-25, 08:57
Medlem
På något sätt när man läser de här trådarna så ligger allas räntor långt under bankernas snitträntor. Varenda gång.
Citera
2025-09-25, 14:09
Medlem
GeorgeCostanza123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
På något sätt när man läser de här trådarna så ligger allas räntor långt under bankernas snitträntor. Varenda gång.

Kan bero på att personerna som hänger i Ekonomiforumet är genuint intresserade. Jag har personer i min närhet som knappt vet om att man kan förhandla räntan med bankerna...
Citera
2025-09-25, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeCostanza123
Kan bero på att personerna som hänger i Ekonomiforumet är genuint intresserade. Jag har personer i min närhet som knappt vet om att man kan förhandla räntan med bankerna...

Kanske.

Sen finns det inget som heter förhandla med banker. Det där är en meme om man inte är värdefull kund på ett eller annat sätt, vilket 99% av befolkningen inte är.
Citera
2025-09-25, 16:02
Medlem
Fick 2,7 på rörligt hos Swedbank idag. När man läser er andras räntor så känner jag mig rövknullad ändå
Citera
2025-09-25, 16:11
Medlem
Citat:
Kanske.

Sen finns det inget som heter förhandla med banker. Det där är en meme om man inte är värdefull kund på ett eller annat sätt, vilket 99% av befolkningen inte är.
Det är betydligt mer än 1 % som har en belåning på under 70% och dessa får en bättre ränta en listräntan, inget konstigt med det. Hos Skandia och Sbab kan du till och med se din ränta utifrån belåning.
Citera
2025-09-25, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RotteyBonn
Har du under 70% belåning så borde du komma ner mot 2,5%
Citera
2025-09-25, 17:07
Medlem
Citat:
Kanske.

Vad är en värdefull kund för banken? Jag trodde det handlade om risk.

Jag pratar och förhandlar med min bankkontakt varje år via mail.

Det brukar låta såhär:

Hej, Jag behöver enligt er förhandla min ränta igen. Jag har ca 25% av marknadsvärdet i lån och jag gillar inte långa diskussioner, vilken ränta erbjuder ni mig? Jag får ett erbjudande och det brukar vara okej. Tack och hej!

Jag tillhör knappast 1% av befolkningen. Många är i min situation.

Jag har i princip noll tillgångar placerade hos den bank som jag förhandlar räntan med. Men visst de har försökt tvinga mig till att komma på personliga möten och förhandla eller placera mina pensionspengar etc etc.

Men jag säger bara NEJ. Ni är min bank, jag är nöjd mer er service och jag har mina betalkort kopplade till er samt mitt bolån. Det är vad jag anlitar er för.
Senast redigerad av Trumputin 2025-09-25 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in