Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-25, 07:18
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Kärlek och attraktion är inte samma sak. Man kan älska någon utan att vara attraherad, tänk nära vänner eller släktingar kanske, och man kan vara attraherad utan att älska någon, som typ vilket sexobjekt som helst.
Den enda likheten är väl att varken kärlek eller attraktion kan kommenderas fram.

Ja. Vi svenskar har svårt för orden kärlek och älska. Lättare för engelskspråkiga att säga LOVE. Jag mins psykologens fråga vid mönstringen. - Älskar du din mor? Det var det värsta tänkte jag. En sådan fråga. Låter ju perverst. Sex med morsan? Nej fy.

Horan frågar i Humlegårde: Ska vi älska bakom buskarna, bara 500 spänn idag. "Vi älskade hela natten".

Kärlek är något kvalificerat som den beskrivs i Korintierbrevet:

4Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
8Kärleken upphör aldrig.

Det är inte samma sak som att älska hela natten.
Citera
2025-09-25, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundskit89
Alltså, jag har hamnat i ett jävla moment 22 som jag inte ens själv begriper. Här sitter man med en kvinna som man genuint älskar, typ på riktigt älskar, den där djupa lojaliteten som gör att man skulle kunna gå genom eld för henne. Hon är min bästa vän, min trygghet, mitt ankare. Men grejen är att attraktionen är helt stendöd. Noll. Nada. Det finns liksom ingen gnista i den sexuella biten. Jag kollar på henne och känner värme, respekt, omtanke… men kroppen svarar inte.

Det stör mig något kopiöst, för jag vill vilja. Jag vill känna begär, jag vill kasta mig över henne, men det är som att ju mer jag älskar henne, desto mer försvinner det där sexuella. Som om hjärnan sorterar in henne i “helig, ouppnåelig, orörbar”-facket istället för “partner, passion, kåthet”. Jag kan inte ens runka fram fantasin om henne längre, det blir bara fel.

Samtidigt känns det helt sjukt att ens tänka tanken på att lämna, för känslomässigt är hon hemma. Hon har aldrig svikit mig, jag vet att hon skulle stå kvar när alla andra skiter i. Men attraktion är ju inte något man kan intala sig, det går inte att fejka fram. Man kan ligga ändå, men då blir det bara mekaniskt, nästan lite äckligt som att jag sviker henne just genom att inte känna det där naturliga drivet.

Så här sitter man, med en kvinna man älskar för mycket för att knulla med. Ironiskt nog. Älska henne som människa, men kroppen vill hellre glo på random brudar på stan än röra henne. Det är fan tragikomiskt.

Kanske är det därför jag märker att jag småflörtar med kollegor på jobbet. Inte på något allvarligt sätt, inget som skulle sabba relationen, men det blir liksom en ventil. Ett sätt att känna att jag fortfarande har nån form av sexuell puls i mig. Där funkar det, ett leende från nån i fikarummet, en lite längre blick än nödvändigt, och helt plötsligt vaknar kroppen till. Det där pirret jag saknar hemma kommer direkt, som en jävla påminnelse om att det inte är jag som är trasig, utan att attraktionen till henne har dött.

Det är det som gör allt så förbannat förvirrande. För känslomässigt är hon fortfarande nummer ett, men den biologiska delen vill hellre triggas av nån random kollega jag inte ens har något djup med. Det är skitsamma vad de heter eller vad de gör, det är bara kemin, den där råa energin som jag saknar. Hemma är allt tryggt, stabilt, varmt… men på jobbet får jag känna mig levande igen, som en man och inte bara en snäll bästa vän.

Så jag går runt och slits isär mellan två världar den jag älskar och den jag kan tända på. Någon annan som varit i en liknande sits och vad gör man?
Kan det vara så att din kropp konstaterar att Nähä här blir det inga barn gjorda? Vi människor är hårdkodade för att föröka oss. I din egen föreställningsvärld kanske du inte inser det men kuken gör prioriteringarna åt dig. I ett förhållande där ni ännu efter två år inte fått barn börjar ofta attraktionen svikta. I det läget skaffar ofta paret nåt annat gemensamt, flyttar till hus eller skaffar höns
Citera
2025-09-25, 07:36
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Tyvärr tror jag att det är svårt att hitta båda delarna i en och samma person/relation. Passionen uppstår väl just ur en sorts otrygghet. Att leva i otrygghet är inget som befrämjar en god hälsa i långa loppet…
Håller inte med. Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2025-09-25, 08:01
Medlem
Kleiners avatar
Och hur känner då din kvinna att dina spärrar får henne att utstå som icke påsättningsbar?

Definition of life is a bitch

Stackars kvinnan.
Citera
2025-09-25, 08:08
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Lusten dör ofta när allt blir för tryggt och förutsägbart – njutningen och kinks måste ibland plockas fram ur garderoben. Ögonbindel, rollspel, eller bara släppa fasaden och tillåta er båda att bete er som de liderliga slynor ni faktiskt kan vara tillsammans. Trygghet är grunden, men spänning är bränslet. Utan det blir det vänskap – inte passion.
Jag tänkte liknande när jag såg stycket:
Citat:
den där råa energin som jag saknar. Hemma är allt tryggt, stabilt, varmt… men på jobbet får jag känna mig levande igen, som en man och inte bara en snäll bästa vän.
Ja de behöver väcka passionen och lusten. Gå från snabbmakaroner till rigatoni salsiccia så att säga.
Citera
2025-09-25, 08:10
Medlem
bogerts avatar
Du får be henne banta.
Citera
2025-09-25, 08:12
Medlem
Har det att göra med att hon bryr sig mindre om sitt utseende än tidigare, gått upp i vikt eller så? Tycker andra män att hon är attraktiv? Ni kanske kan börja träna tillsammans om ni inte gör det. Någon spännande sport. Eller dansa tango🙂, väldigt sensuellt. Mycket fysisk närhet, bara en sådan sak som att hålla hand.

Ni behöver nog få in något eller göra något nytt i någon form, lite spännande som ruskar om dynamiken och får dig att se henne med nya ögon. Prata med någon sexolog. Kanske inte är kört.
Citera
2025-09-25, 08:48
Medlem
halaltarzans avatar
Att bli särbos då och bara träffas på typ helgen när ni gjort er fina för varandra och byggt upp en längtan efter varandra kanske inte skulle vara så tokigt, men det kanske inte funkar? Och så naturligtvis inte sitta och skinna framför datorn i veckorna, utan all sås ska ges till kärringen.
Citera
2025-09-25, 11:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundskit89
Alltså, jag har hamnat i ett jävla moment 22 som jag inte ens själv begriper. Här sitter man med en kvinna som man genuint älskar, typ på riktigt älskar, den där djupa lojaliteten som gör att man skulle kunna gå genom eld för henne. Hon är min bästa vän, min trygghet, mitt ankare. Men grejen är att attraktionen är helt stendöd. Noll. Nada. Det finns liksom ingen gnista i den sexuella biten. Jag kollar på henne och känner värme, respekt, omtanke… men kroppen svarar inte.

Det stör mig något kopiöst, för jag vill vilja. Jag vill känna begär, jag vill kasta mig över henne, men det är som att ju mer jag älskar henne, desto mer försvinner det där sexuella. Som om hjärnan sorterar in henne i “helig, ouppnåelig, orörbar”-facket istället för “partner, passion, kåthet”. Jag kan inte ens runka fram fantasin om henne längre, det blir bara fel.

Samtidigt känns det helt sjukt att ens tänka tanken på att lämna, för känslomässigt är hon hemma. Hon har aldrig svikit mig, jag vet att hon skulle stå kvar när alla andra skiter i. Men attraktion är ju inte något man kan intala sig, det går inte att fejka fram. Man kan ligga ändå, men då blir det bara mekaniskt, nästan lite äckligt som att jag sviker henne just genom att inte känna det där naturliga drivet.

Så här sitter man, med en kvinna man älskar för mycket för att knulla med. Ironiskt nog. Älska henne som människa, men kroppen vill hellre glo på random brudar på stan än röra henne. Det är fan tragikomiskt.

Kanske är det därför jag märker att jag småflörtar med kollegor på jobbet. Inte på något allvarligt sätt, inget som skulle sabba relationen, men det blir liksom en ventil. Ett sätt att känna att jag fortfarande har nån form av sexuell puls i mig. Där funkar det, ett leende från nån i fikarummet, en lite längre blick än nödvändigt, och helt plötsligt vaknar kroppen till. Det där pirret jag saknar hemma kommer direkt, som en jävla påminnelse om att det inte är jag som är trasig, utan att attraktionen till henne har dött.

Det är det som gör allt så förbannat förvirrande. För känslomässigt är hon fortfarande nummer ett, men den biologiska delen vill hellre triggas av nån random kollega jag inte ens har något djup med. Det är skitsamma vad de heter eller vad de gör, det är bara kemin, den där råa energin som jag saknar. Hemma är allt tryggt, stabilt, varmt… men på jobbet får jag känna mig levande igen, som en man och inte bara en snäll bästa vän.

Så jag går runt och slits isär mellan två världar den jag älskar och den jag kan tända på. Någon annan som varit i en liknande sits och vad gör man?

Alla säger att de tänder jättemycket på sin partner, även efter många år. Det är något man säger av sociala skäl, snarare än att det är sant. Många människor skulle hellre skjuta sig i huvet än att erkänna att de primärt tänder på andra saker än just sin livspartner. Det ses helt enkelt som ett tecken på god moral och karaktär att man enbart tänder på sin partner. Egentligen är det en sorts bekännelse till monogamin och den romantiska kärleken som idé, och ska inte förväxlas med faktisk utsaga om verkligheten. Men så händer det som verkar hänt dig och många avndra - att man plötsligen inte kan skilja de höga idealen från verkligheten.

Nyckeln tror jag är att inse att man kan ha sex tillsammans, utan att tvånget att sexlusten ska komma från just partnern. Blir ni kåta tillsammans, så kommer ni vilja ligga med varandra, det kan jag lova. På sjuttiotalet vad det ingen biggie att folks föräldrar hade några porrtidningar på nattduksbordet, så att man kom igång lite.
Det verkar med tiden ha blivit väldigt laddat, och människor känner sig enormt misslyckade om den sexuella inspirationen kommer från något annat än kärleken.
"Gå gärna ut och bli hungrig, men kom hem och ät dig mätt" brukade kvinnor säga till sina män när jag var liten.
Citera
2025-09-25, 11:35
Medlem
Sen beror det nog på hur stark attraktionen varit från början också. Om det redan från start varit mer mysigt och varmt än passionerat och du redan då känt starkare kemi med andra kanske det blir svårt. Det är fullt möjligt att behålla attraktionen i ett långt förhållande om den varit intensiv från början och man aldrig tar varann för givet. Det är nog många som gör det.
Citera
2025-09-25, 14:38
Medlem
Oh-be-wans avatar
Det är för att hon är gammal kärring. Hade hon haft samma egenskaper men varit ung och snygg hade kroppen kastat sig över henne.

Bästa kanske är öppet förhållande där du får knulla andra samtidigt som du har henne, men det går hon kanske inte med på, inte vet jag.
Citera
2025-09-25, 15:28
Medlem
Comitiums avatar
Jag funderar om det är många män som tänker, fan så måste jag sätta på kärringen igen. Är det vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in