Citat:
Ursprungligen postat av
Resno
Bor modernt, allt är nyproducerat. Upplever att det blir kvavt i mitt sovrum när jag stänger dörren. I vardagsrummet när jag öppnar dörren är det som att stiga in i frisk skön luft.
Jag har luft in genom spaltventil och känner att det kommer in kall luft. Jag tror ev problemet är att luften inte rör sig ut? Det finns springa under dörren där luft bör kunna röra sig.
Det här är ingenting nytt för mig. Jag har bott i nyproducerade lägenheter och villor där jag upplevt samma sak. Det verkar inte som ventilation är dimensionerat för att ventilera optimalt med stängda dörrar?
Skulle det hjälpa dra på fläkthastigheten mer i pumpsystemet? Jag vet att vissa har som knep att låta köksfläkten gå, men känns inte optimalt.
Kanske installera ventilationshål i sovrumsdörren? Men då kommer det läcka ljud istället.
Det optimala vore förmodligen att ha FTX-system. Det borde fan i mig vara krav på nybyggda hus.
Kom nyss en tung metastudie om ventilation och sovrum!
Citat:
Här är en AI-sammanfattning av studien ASHRAE 1837-RP om sovrumsventilation och sömnkvalitet:
Hur man gått tillväga
Forskarna gjorde en systematisk genomgång av 17 studier (22 experiment) publicerade 2020–2024.
Studierna omfattade både laboratorieförsök, fältmätningar i riktiga sovrum och simulerade sovmiljöer.
Man mätte CO₂-halt som indikator på ventilation (inte som förorening), och kopplade den till både objektiva mätningar av sömnkvalitet (t.ex. polysomnografi, aktigrafi, sömnstadier, insomningstid) och subjektiva skattningar (t.ex. sömnkvalitetsenkäter).
CO₂-nivåer jämfördes med parametrar som djupsömn, sömneffektivitet och insomningstid.
Viktigaste fynden
Nuvarande ventilationsstandarder är för låga för sovrum. Sovrum har ofta otillräcklig luftomsättning.
Sömnkvalitet försämras när CO₂ > 1 000 ppm, med mätbara effekter på djupsömn, insomningstid och sömneffektivitet.
Bästa nivå: Hålla CO₂ under 800 ppm för att minimera risken för störd sömn.
För att nå detta krävs att ventilationen fördubblas jämfört med dagens rekommendationer (ca 8 L/s per person).
Subjektiva skattningar (hur man själv upplever sömnen) var mindre känsliga än objektiva mätningar. Många märkte inte själva att deras sömn försämrades trots tydliga effekter i mätdata.
Nästa dags prestation (kognitiva tester) förbättrades tydligt vid bättre ventilation (t.ex. öppet fönster, mekanisk ventilation).
Resultaten tyder på att nya byggstandarder för sovrum bör införas, med särskilt fokus på energieffektiva lösningar (personlig ventilation, tyst mekanisk ventilation, filtrering).
Mest intressanta punkterna
Att CO₂ fungerar som en enkel proxy för ventilation och kan användas för att sätta praktiska gränser.
Att man föreslår 800 ppm som målnivå – vilket ligger nära historiska hygienrekommendationer från 1800-talet.
Att ventilation påverkar inte bara sömnkvalitet utan även kognitiv prestation dagen efter, vilket har stora ekonomiska konsekvenser.
Att standarder idag knappt reglerar sovrumsspecifik ventilation, trots att vi spenderar en tredjedel av livet där.
Felet är generellt att man dimensionerar sovrum enl. gällande lagar men det är inte att betrakta som tillräckligt.
Nuvarande kravnivå bör dubbleras men det hjälper tyvärr inte dig så mycket.