2025-09-25, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Haha! Jag fick idén till tråden efter att ha läst kommentarsfältet i icke-familjer som parkerar på familjeparkering. De barnlösa verkade helt hysteriska och tänkte att detta skulle dra igång dem lite

Du har tydligen otur när du tänker!
Citera
2025-09-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Barnlösa tjänar miljoner på att inte skaffa barn, de borde få lägga det på att pensionsspara istället.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Innan du deltar i ett samtal för vuxna kanske du borde lära dig grundläggande saker, som skillnaden på att "tjäna" och "spara".

Och du ska kanske lära dig att tänka efter innan du öppnar mun, de pengar jag sparar på att inte ha barn använder jag till att tjäna nya pengar via investeringar.
Citera
2025-09-25, 14:07
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Barn kostar samhället mängder av pengar tillse kommer i jobb. ren förlust tills barnet är ca 25 år.

Precis!

Därför bör pensionen enligt ts logik dras in för de föräldrar vars barn dör innan de fyller 25. Inte ett förslag man vinner valet på, kanske...
Citera
2025-09-25, 14:09
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Barnlösa människor har aktivt sett till att det inte kommer finnas en nästa generation som finansierar dem eller tar hand om dem.

Varför skall barnlösa människor få pension eller ens en plats på ett ålderdomshem? De förväntar sig att andras barn skall ta hand om dem? Om alla tänkte som dem så skulle det inte finnas några andra barn.

Undantages de med medicinsk orsak.

Det är väl så att man får det man jobbar för, skördar det man odlat. Så har man jobbat och betalar skatt som en idiot i Sverige skall man väl fan få hoppas på ett par tusen i månaden åtminstone.
Citera
2025-09-25, 14:22
Medlem
Citat:
Haha! Jag fick idén till tråden efter att ha läst kommentarsfältet i icke-familjer som parkerar på familjeparkering. De barnlösa verkade helt hysteriska och tänkte att detta skulle dra igång dem lite
Du kan ju diskutera att Svenska invånare, körkortslösa som är tvungna att betala
skatt som gått till att bygga vägar med dina Stalinist vurmande KPLMr polare...

Soptipp
Citera
2025-09-25, 14:25
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Fast om det inte finns någon generation som tar över, hur ska du kunna gå i pension då?

Definiera "pension". Om jag under mitt arbetsliv inte behövt betala in skatt direkt relaterad till det TS pekar på (kostnader för barn samt sparande till min pension) så hade jag kunnat sluta arbeta för länge sedan. Om man sedan vill kalla det pension eller något annat får du välja som du vill.

Men, nu funkar som tur var inte samhället på det viset. Det är alla-för-alla principen, hur gärna vissa (likt TS i detta fall) lockas mot argumenten för egen vinning och gärna glömmer den andra sidan på myntet.
Citera
2025-09-25, 14:25
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Barnlösa människor har aktivt sett till att det inte kommer finnas en nästa generation som finansierar dem eller tar hand om dem.

Varför skall barnlösa människor få pension eller ens en plats på ett ålderdomshem? De förväntar sig att andras barn skall ta hand om dem? Om alla tänkte som dem så skulle det inte finnas några andra barn.

Pension får man om man har bidrag till samhället, genom skatt

Och har under arbetslivet betalat lön till äldreboendet
Citera
2025-09-25, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Jag menar inte att en barnlös knegare har mer pengar än en VD med 3 barn men tar man två personer med samma slags förutsättningar så kommer den barnlösa ha mer pengar såtillvida det inte finns konstiga utlägg typ droger med i bilden.
"Det är väl klart ni har mer pengar än de med barn."
Du Generaliserar, eller?

Vad fan vet du om vad folk har för tillgångar, ärvda pengar eller tex. aktieinnehav
vare sig dom är barnlösa eller en VD med 8 barn?

Jefla vilse i pannkakan resonemang...
Citera
2025-09-25, 14:55
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:

Det finns ingen framtid. Inget att ta hand om.
Citera
2025-09-25, 14:58
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men du gissar ju också. Eller har du någon sammanfattande budget att hänvisa till? Det handlar ju både om kommunala och statens budgetar.
Eftersom du är för lat för att ens googla så kan jag ge dig en sammanfattning från Svenskt Näringsliv.

https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...r_1208394.html
Citera
2025-09-25, 14:59
Medlem
Citat:

De har ju även sett till att det inte kommer fler människor som i framtiden kommer behöva tas omhand.

Sedan har de även sett till att belastningen på vår planet och människans destruktiva inverkan på miljön minskat.

Sedan är även deras belastning på bidragssystemet, ex genom barnbidrag osv noll. Så även på skola och sjukvård.

Därför tycker jag att barnlösa förtjänar ännu mer pension än andra. Sedan så har ju de barnlösa inga barn som kan de tand om de, där har du ännu en anledning till att barnlösa ska få mer i pension än andra.
Citera
2025-09-25, 14:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Senare så att barnlösa lagt miljoner på andras barn. Barnbidrag, flerbarnstillägg, subventionerad förskola, skola, lekparker, fritidsgårdar med mera.

Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Barnlösa tjänar miljoner på att inte skaffa barn, de borde få lägga det på att pensionsspara istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in