Citat:
Ursprungligen postat av
elmheden
Som barnlös skulle jag välkomna möjligheten att få mina skatteinbetalningar direkt korrelerade till pension, retroaktivt och fortsättningsvis insatta på mitt personkonto i utbyte mot att jag får ordna min pension själv. Tror TS gravt underskattar hur mycket pengar vi pratar om här.
+1. Exakt, pension är uppskjuten lön.
Dels handlar det nog om att det kommer folk till Sverige som inte kan hantera långsiktigt sparande och ansvarstagande och då ska staten tvingas betala socialbidrag etc om vi inte ska ha getton, kåkstäder osv. Dels handlar det nog om att folk ska betala in mer än staten räknar med att folk kommer hinna ta ut i pension innan träfracken så staten går plus på dem även i den sfären.
Citat:
Ursprungligen postat av
monsterstalker
Barnlösa tjänar miljoner på att inte skaffa barn, de borde få lägga det på att pensionsspara istället.
Innan du deltar i ett samtal för vuxna kanske du borde lära dig grundläggande saker, som skillnaden på att "tjäna" och "spara".
Citat:
Ursprungligen postat av
scaloppina
De barnlösa har bekostat dina barns uppväxt. Varje barn kostar ungefär en miljon under sin uppväxt.
Det talet har cirkulerat i många herrans år. Utgår från att det kostar betydligt mer i dag än en miljon privat att ta hand om ett barn, nyfött till gymnasieexamen. Sedan kommer kostnaden som samhället har för ett barn och det överstiger vida en miljon. Bara skolgången kostar ca 100.000 per barn per år. I gettona kostar skolgången 150.000-200.000 per år. Är det sedan en apa som bränner bilar, misshandlar folk, våldtäkt, bränner ner skolor, krockar med bilar osv så kostar de miljoner och åter miljoner långt innan de är i en ålder att de borde gått ut gymnasiet.