2025-09-25, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Barnlösa människor har aktivt sett till att det inte kommer finnas en nästa generation som finansierar dem eller tar hand om dem.

Varför skall barnlösa människor få pension eller ens en plats på ett ålderdomshem? De förväntar sig att andras barn skall ta hand om dem? Om alla tänkte som dem så skulle det inte finnas några andra barn.

Undantages de med medicinsk orsak.
Därför att dom betalar skatt
Som går till andra människors barn och bidrag och skolgång och allt vad skatten går till
Citera
2025-09-25, 13:04
Medlem
proconsuls avatar
För att de betalt in till sin pension via skatten.
Begriper du inte det själv?
Citera
2025-09-25, 13:12
Medlem
Barn kostar samhället mängder av pengar tillse kommer i jobb. ren förlust tills barnet är ca 25 år.
Citera
2025-09-25, 13:15
Medlem
barkeepers avatar
PungiMunnen hittade lättfiskade vatten…
Citera
2025-09-25, 13:19
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Som går till andra människors barn och bidrag och skolgång och allt vad skatten går till

Fast det argumentet fungerar inte då deras egna skolgång finansierats av förra generations medborgare, alltså blir det ett nollsummaspel då de betalar andra barns dagis och skolgång.
Citera
2025-09-25, 13:20
Medlem
Högst pension borde ju de få som belastat samhället minst eller.
Citera
2025-09-25, 13:20
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
PungiMunnen hittade lättfiskade vatten…

Haha! Jag fick idén till tråden efter att ha läst kommentarsfältet i icke-familjer som parkerar på familjeparkering. De barnlösa verkade helt hysteriska och tänkte att detta skulle dra igång dem lite
Citera
2025-09-25, 13:21
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Haha! Jag fick idén till tråden efter att ha läst kommentarsfältet i icke-familjer som parkerar på familjeparkering. De barnlösa verkade helt hysteriska och tänkte att detta skulle dra igång dem lite

Ja det var inga problem minsann.
Citera
2025-09-25, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip

Precis som tidigare generation gjorde för dig.

Frågan är vad som händer vid den ”sista generationen” ska kostnaden fördelas på barnlösa enbart, alt smetas ut på alla kvarvarande barn?
Citera
2025-09-25, 13:24
Medlem
Citat:
Barnlösa människor har aktivt sett till att det inte kommer finnas en nästa generation som finansierar dem eller tar hand om dem.

Varför skall barnlösa människor få pension eller ens en plats på ett ålderdomshem? De förväntar sig att andras barn skall ta hand om dem? Om alla tänkte som dem så skulle det inte finnas några andra barn.

Undantages de med medicinsk orsak.

Läs på lite och försök förstå hur ett pensionssystem är uppbyggt. Försök också förstå skillnaden mellan pension och bidrag.
Citera
2025-09-25, 13:25
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogggers
Jaså, så Det VET du..?

Jag menar inte att en barnlös knegare har mer pengar än en VD med 3 barn men tar man två personer med samma slags förutsättningar så kommer den barnlösa ha mer pengar såtillvida det inte finns konstiga utlägg typ droger med i bilden.
Citera
2025-09-25, 13:35
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Som barnlös skulle jag välkomna möjligheten att få mina skatteinbetalningar direkt korrelerade till pension, retroaktivt och fortsättningsvis insatta på mitt personkonto i utbyte mot att jag får ordna min pension själv. Tror TS gravt underskattar hur mycket pengar vi pratar om här.

+1. Exakt, pension är uppskjuten lön.

Dels handlar det nog om att det kommer folk till Sverige som inte kan hantera långsiktigt sparande och ansvarstagande och då ska staten tvingas betala socialbidrag etc om vi inte ska ha getton, kåkstäder osv. Dels handlar det nog om att folk ska betala in mer än staten räknar med att folk kommer hinna ta ut i pension innan träfracken så staten går plus på dem även i den sfären.

Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Barnlösa tjänar miljoner på att inte skaffa barn, de borde få lägga det på att pensionsspara istället.

Innan du deltar i ett samtal för vuxna kanske du borde lära dig grundläggande saker, som skillnaden på att "tjäna" och "spara".

Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
De barnlösa har bekostat dina barns uppväxt. Varje barn kostar ungefär en miljon under sin uppväxt.

Det talet har cirkulerat i många herrans år. Utgår från att det kostar betydligt mer i dag än en miljon privat att ta hand om ett barn, nyfött till gymnasieexamen. Sedan kommer kostnaden som samhället har för ett barn och det överstiger vida en miljon. Bara skolgången kostar ca 100.000 per barn per år. I gettona kostar skolgången 150.000-200.000 per år. Är det sedan en apa som bränner bilar, misshandlar folk, våldtäkt, bränner ner skolor, krockar med bilar osv så kostar de miljoner och åter miljoner långt innan de är i en ålder att de borde gått ut gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in