2025-09-24, 23:29
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dustimkroy
Vadå ska vårdpersonal skämta om klienter. Du vet inte hur illa dom mår. Du vet inget om livet efter detta liv! Så nej man ska inte skämta om gamla eller döda! Man ska vissa respekt och vara professionell. Annars kan man jobba på dagis!

Citat:
Nej döden ska respekteras om du ska pilla får du jobba någon annan stans som ett dagis

Vad fan snackar du om. Du vill alltså ha personal som jobbar med barn som inte är professionella och som inte visar respekt. Som pillar på barnen. Vad menar du egentligen?
Citera
2025-09-25, 06:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej döden ska respekteras om du ska pilla får du jobba någon annan stans som ett dagis
Nu var det ju utredning om dödsorsak vi pratade om. Vad som ska och inte ska respekteras är ju inget du bestämmer.
Citera
2025-09-25, 08:37
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är normalt att skämta om svåra händelser. Det är skillnad på att säga något för att lätta upp stämningen och att skända någon.

Minns själv när jag skulle besöka/ta förväl av min döda mor på sjukhus och att hon låg med öppen mun. Detta tyckte jag inte såg bra ut utan tänkte att hon kämpade för att andas. Om någon kunde stängt munnen innan så skulle det sett värdigare ut och som att hon sov.
Det är väldigt olika.
Vissa som jobbat lite längre tar ofta hänsyn till Rigor Mortis och lägger något litet under hakan och sluter ögonen där det behövs just med tanke på anhörigas besök, och är väldigt respektfulla.
Andra är tämligen hafsiga.
Citera
2025-09-25, 11:27
Medlem
dustimkroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nu var det ju utredning om dödsorsak vi pratade om. Vad som ska och inte ska respekteras är ju inget du bestämmer.
Nej inte du heller man skämtar inte om döda kroppar tillåter man det vilket vi inte gör i Sverige om du vill göra det får du flytta till Afrika.

Definitionen av brott mot griftefriden

definieras i svensk lagstiftning och omfattar handlingar som innebär störning av den fred vilken bör råda vid gravplatser och andra viloplatser för de döda. Denna definition kan vara vid och omfatta allt från vandalisering av gravstenar, att gräva på en begravningsplats utan tillstånd till att olovandes ta bort föremål från en grav.
Citera
2025-09-25, 11:30
Medlem
dustimkroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Nej, man skämtar inte om precis allt. När vi arbetar med sjuka, svaga eller äldre människor visar vi respekt. Vi gör oss inte lustiga på deras bekostnad. Vi visar även respekt efter döden eftersom det är en människa som nyss har levt och vars nära och kära måste kunna lita på att vi visar deras anhörige både vördnad och respekt när vi tar hand om deras kroppar efter döden. Kan man inte underordna sig det etiska och professionella förhållningssättet har man inget i patientnära arbete att göra överhuvudtaget. Då ska man sluta självmant eller bara kickas ut.
Exakt kunde inte säga det bättre
Citera
2025-09-25, 11:34
Medlem
dustimkroys avatar
Vad händer efter dödsfallet?
Oberoende av var dödsfallet inträffar är det Landstinget/Kommunen som har ansvaret för att den döde transporteras till ett bårhus.
Om dödsfallet skett i bostaden måste alltid läkare komma dit för att konstatera dödsfal*let. Detta för att säkerställa rättssäkerhe*ten. Finns någon form av misstanke om brott kopplas alltid polisen in.
Transporten från bostaden till bårhuset sköts ofta av begravningsbyrån. De allra flesta begravningsbyråer har jour dygnet runt.
Enligt lag skall gravsätt*ning eller kremation ske inom en månad från dödsdagen. Dödsfallet måste meddelas myn*digheterna inom några dagar och det sker genom att läkare som konstaterar dödsfallet sänder ett dödsbevis till folkbokföringen. Begravningsbyrån beställer vanligtvis döds*fallsintyg och övriga handlingar som behövs för begravningen.

Obduktion
När någon dött måste dödsorsaken fast* ställas av läkare. Finns det oklarheter kan det bli fråga om obduktion. Obduktion innebär att en läkare gör ett operativt ingrepp. Man kan endast i undantagsfall neka obduktion.
Citera
2025-09-25, 11:43
Medlem
Citat:
Vård personal ska inte röra kroppen. Den ska fotograferas och dokumenteras av kvalificerad personal

Well jag har jobbat inom sjukvården i tjugo år som mest har jag varit med om tre dödsfall på ett pass när jag jobbade på covid avdelning, vårdpersonal ska inte röra kroppen? vem ska då göra det menar du?, det är bara VI där, jösses.

Vi snyggar alltid till personen inför att anhöriga eventuellt kommer på besök
Citera
2025-09-25, 11:47
Medlem
dustimkroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Well jag har jobbat inom sjukvården i tjugo år som mest har jag varit med om tre dödsfall på ett pass när jag jobbade på covid avdelning, vårdpersonal ska inte röra kroppen? vem ska då göra det menar du?, det är bara VI där, jösses.

Vi snyggar alltid till personen inför att anhöriga eventuellt kommer på besök
Det är polis läkare som ska göra det varför ska ni röra kroppen?

Varför ska ni röra kroppen?
Vart går gränsen om vi tillåter att skoja med döda?

Detta är onödig diskussion kroppen ska inte röras punk slut.
Citera
2025-09-25, 11:58
Medlem
Citat:
Det är polis läkare som ska göra det varför ska ni röra kroppen?

Varför ska ni röra kroppen?
Vart går gränsen om vi tillåter att skoja med döda?

Vi har ALDRIG tillkallat polis under dom tjugo år jag jobbat inom sjukvården, varit med om gud vet hur många dödsfall, en läkare ska konstatera dödsfallet, varför ska vi röra kroppen? för att anhöriga eventuellt ska göra ett sista farväl, vi tvättar byter sängkläder, drar infarter, katetrar, märker upp patienten, kroppen bör inte ligga kvar på avdelning hur länge som helst och ska vidare till bårhuset.

Skoja med den avlidna är olämpligt, men återigen det är VI, vårdpersonal som gör i ordning patienten det är ingen annan där.
Citera
2025-09-25, 12:02
Medlem
dustimkroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Vi har ALDRIG tillkallat polis under dom tjugo år jag jobbat inom sjukvården, varit med om gud vet hur många dödsfall, en läkare ska konstatera dödsfallet, varför ska vi röra kroppen? för att anhöriga eventuellt ska göra ett sista farväl, vi tvättar byter sängkläder, drar infarter, katetrar, märker upp patienten, kroppen bör inte ligga kvar på avdelning hur länge som helst och ska vidare till bårhuset.

Skoja med den avlidna är olämpligt, men återigen det är VI, vårdpersonal som gör i ordning patienten det är ingen annan där.
Det är olika på olika boenden men handlar det om självmord eller mord ska inte kroppen röras.
Då ska ni kontakta Begravningsbyrå egentligen ska inte döda ligga i rummet. För smitta!
Senast redigerad av dustimkroy 2025-09-25 kl. 12:06.
Citera
2025-09-25, 12:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej inte du heller man skämtar inte om döda kroppar tillåter man det vilket vi inte gör i Sverige om du vill göra det får du flytta till Afrika.

Definitionen av brott mot griftefriden

definieras i svensk lagstiftning och omfattar handlingar som innebär störning av den fred vilken bör råda vid gravplatser och andra viloplatser för de döda. Denna definition kan vara vid och omfatta allt från vandalisering av gravstenar, att gräva på en begravningsplats utan tillstånd till att olovandes ta bort föremål från en grav.

Vad har griftefriden med saken att göra? Den gäller gravar. En död person på ett äldreboende är inte begravd. Du verkar lite trög.
Citera
2025-09-25, 13:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det är olika på olika boenden men handlar det om självmord eller mord ska inte kroppen röras.
Då ska ni kontakta Begravningsbyrå egentligen ska inte döda ligga i rummet. För smitta!
Säkert jättemånga mord på äldreboenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in