2025-09-25, 09:46
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jo. Tex: https://youtu.be/7WORXzQ2gPQ?si=R5pVI3Cqh_SVjpT5

Din tur.
Vad står FSD för?
Citera
2025-09-25, 10:07
Medlem
Citat:
Se, du erkänner själv att FSD finns.

No further questions, your honor...

Det finns inte i den skepnad och med den funktion som krävs för att Robotaxi ska bli verklighet.

Det är lite samma sak som att Optimus finns. Men kan roboten tjäna pengar? Njet.

Btw, hur går det med Semi? Roadster?
Citera
2025-09-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag har flera olika, som jag skrivit förut. Tror du jag skulle göra mig av med dom när bubblan är som störst?

Jag äger inget som är kopplat till TSLA nu men sitter och hoppas att den ska gå upp ännu mer så att min framtida vinst ökar. Troligen blir det inte lönt att ta position förrän nästa sommar när Tesla har några förlustkvartal i rad.
Citera
2025-09-25, 10:12
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag äger inget som är kopplat till TSLA nu men sitter och hoppas att den ska gå upp ännu mer så att min framtida vinst ökar. Troligen blir det inte lönt att ta position förrän nästa sommar när Tesla har några förlustkvartal i rad.
Förlustkvartalen lär komma, men vad får dig att tro att det skulle bli bättre?
Citera
2025-09-25, 10:12
Medlem
Citat:
Jo. Tex: https://youtu.be/7WORXzQ2gPQ?si=R5pVI3Cqh_SVjpT5

Din tur.

Det ser ut att sitta någon i förarsätet.

Poängen är att den säkert kan köra runt i vissa områden i fint väder i flera dagar i sträck utan att något händer. Men det är ändå inte tillräckligt bra för unsupervised. Det verkar som att de flesta inte är kapabla att förstå skillnaden. De ser ett klipp på youtube på 10 minuter som "fungerar" och översätter det till att det alltid måste fungera. Typiskt obildade och enkelspåriga hjärnor...
Citera
2025-09-25, 10:16
Medlem
Citat:
Förlustkvartalen lär komma, men vad får dig att tro att det skulle bli bättre?

Det finns för stark tro på FSD och Optimus fortfarande. 2-3 förlustkvartal kan bryta den tron. Det finns inget som tyder på att tron bryts i närtid tyvärr. Du ser ju själv hur övertygade alla fanbois är. De köper alla dippar. De är villiga att satsa 95% av allt de äger på förhoppningar.

Det svåra är att träffa rätt. Vi pratade på fikarasten om IT-kraschen för 25 år sen när jag var ny på jobbet och mina kollegor gick runt och trodde att de var miljonärer på sina aktieoptioner i bolaget vi var anställda på. Det var samma sak då. Det här är en ny ekonomi. De gamla reglerna gäller inte. Osv osv. Sen när kraschen kom så höll de flesta kvar sina optioner tills de var helt värdelösa. Det är svårt att acceptera förlust... Samma grej kommer drabba Mongot. Han kommer följa med ner djupt.
Citera
2025-09-25, 10:21
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Vad står FSD för?

Vad står flygplan för? Det står ju på marken ibland.
Vad står helförsäkring för? Den täcker du inte allt.
Vad står resväska för? Den ligger ju i förrådet mestadels av tiden.

Men visst, låtsas vara totalt efterbliven. Det har ju gått så bra hittills.
Citera
2025-09-25, 10:30
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vad står flygplan för? Det står ju på marken ibland.
Vad står helförsäkring för? Den täcker du inte allt.
Vad står resväska för? Den ligger ju i förrådet mestadels av tiden.

Men visst, låtsas vara totalt efterbliven. Det har ju gått så bra hittills.
Dåliga liknelser, Teslas s.k. FSD står för full self driving, men i verkligheten är det en sminkad version av lane assist och adaptive cruise. Det fungerar helt enkelt inte, vilket är anledningen till att Tesla nu blir stämda på hundratals miljoner dollar.
Citera
2025-09-25, 10:31
Medlem
otellos avatar
Citat:
Det finns för stark tro på FSD och Optimus fortfarande. 2-3 förlustkvartal kan bryta den tron. Det finns inget som tyder på att tron bryts i närtid tyvärr. Du ser ju själv hur övertygade alla fanbois är. De köper alla dippar. De är villiga att satsa 95% av allt de äger på förhoppningar.

Det svåra är att träffa rätt. Vi pratade på fikarasten om IT-kraschen för 25 år sen när jag var ny på jobbet och mina kollegor gick runt och trodde att de var miljonärer på sina aktieoptioner i bolaget vi var anställda på. Det var samma sak då. Det här är en ny ekonomi. De gamla reglerna gäller inte. Osv osv. Sen när kraschen kom så höll de flesta kvar sina optioner tills de var helt värdelösa. Det är svårt att acceptera förlust... Samma grej kommer drabba Mongot. Han kommer följa med ner djupt.
Ja det stämmer såklart, frågan är hur länge bubblan kan hålla.
Citera
2025-09-25, 10:41
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

När AI bubblan spricker, om den nu gör det, så kommer folk fortfarande ha ett behov av förflyttning, företag kommer fortfarande ha ett behov av billig arbetskraft och energiproducenter kommer fortfarande ha ett behov av att stabilisera elnäten. Det är alla företag som lånar pengar för att köpa Nvidias produkter och Nvidia själva som kommer få det svårt att ta sig tillbaka om AI inte medför de vinster som de förutspått. Företag som har utvecklat produkter för riktiga ändamål med ett riktigt värde kommer troligtvis blomstra fundamentalt oavsett hur långt ner aktien hänger med för att marknaden blir mindre riskbenägen. De som kommer stå utanför är de som trodde sig kunna pricka toppen och vänta på att köpa in sig billigt. Påminner det om någon?

Du får väl hoppas på att den där AI bubblan kraschar så du kommer in igen. De flesta björnar kommer tro på idiotiska hedgefond förvaltare som fortfarande svamlar om $20. Du verkar ju inte lika bekymrad för de björnar som ligger kort, fastän de garanterat aldrig kommer få tillbaka sina pengar om de väntar på den nivån. Tänk att hata en person och ett företag så mycket att man totalt underskattar intelligensen på alla som inte gör det. Karma kallas sånt tror jag.
Citera
2025-09-25, 10:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vad står FSD för?
Full Self Driving.

Man ser tydligt att bilen kör själv. Att det sitter en person brevid av säkerhetskäl som KAN ta över, betyder inte att bilen inte kör själv.

Ok.

Är ointresserad av denna ord-tango som troll brukar ägna sig med när ingen annan utväg finns. Prata med dig själv hädan efter.
Citera
2025-09-25, 10:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det ser ut att sitta någon i förarsätet.
Kör han eller kör han inte?

Om han inte kör, då måste det vara något annat som kör bilden, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in