Citat:
Ursprungligen postat av
Locifer
Det finns för stark tro på FSD och Optimus fortfarande. 2-3 förlustkvartal kan bryta den tron. Det finns inget som tyder på att tron bryts i närtid tyvärr. Du ser ju själv hur övertygade alla fanbois är. De köper alla dippar. De är villiga att satsa 95% av allt de äger på förhoppningar.
Det svåra är att träffa rätt. Vi pratade på fikarasten om IT-kraschen för 25 år sen när jag var ny på jobbet och mina kollegor gick runt och trodde att de var miljonärer på sina aktieoptioner i bolaget vi var anställda på. Det var samma sak då. Det här är en ny ekonomi. De gamla reglerna gäller inte. Osv osv. Sen när kraschen kom så höll de flesta kvar sina optioner tills de var helt värdelösa. Det är svårt att acceptera förlust... Samma grej kommer drabba Mongot. Han kommer följa med ner djupt.
När AI bubblan spricker, om den nu gör det, så kommer folk fortfarande ha ett behov av förflyttning, företag kommer fortfarande ha ett behov av billig arbetskraft och energiproducenter kommer fortfarande ha ett behov av att stabilisera elnäten. Det är alla företag som lånar pengar för att köpa Nvidias produkter och Nvidia själva som kommer få det svårt att ta sig tillbaka om AI inte medför de vinster som de förutspått. Företag som har utvecklat produkter för riktiga ändamål med ett riktigt värde kommer troligtvis blomstra fundamentalt oavsett hur långt ner aktien hänger med för att marknaden blir mindre riskbenägen. De som kommer stå utanför är de som trodde sig kunna pricka toppen och vänta på att köpa in sig billigt. Påminner det om någon?
Du får väl hoppas på att den där AI bubblan kraschar så du kommer in igen. De flesta björnar kommer tro på idiotiska hedgefond förvaltare som fortfarande svamlar om $20. Du verkar ju inte lika bekymrad för de björnar som ligger kort, fastän de garanterat aldrig kommer få tillbaka sina pengar om de väntar på den nivån. Tänk att hata en person och ett företag så mycket att man totalt underskattar intelligensen på alla som inte gör det. Karma kallas sånt tror jag.