2025-09-25, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Gaddar = tänder.

Det är en avsevärd skillnad på tandgarnityret i fronten. Tror inte det är belysningen ...

Vitt porslinsleende vinner valet?

Nej alltså gaddning som i tatuering, jag förstod efteråt att gaddar såklart refererade till tänderna.
Men min första tanke var gaddning som i tatuering.. eller säger vi bara det i götet kanske?
Hur som blev full i skratt när jag insåg att det gällde tandblekning och inte en ljus tatuering som gjorts av maggan.
Tur att man kan skratta åt sig själv i alla fall.
Citera
2025-09-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...vaxta-kritiska

Ulf Kristersson kallar Ryssland för ”en ekonomisk dvärg med kärnvapen”.

Ordvalet har fått Föreningen för kortväxta att ilskna till.

– Jag trodde att man hade bra ordförråd om man var statsminister, säger ordföranden Monika Dahlqvist.

Vad anser ni? Nu når väl ändå lättkränktheten nya höjder.

Ulf är väl Sveriges kortaste statsminister vi har haft.
Citera
2025-09-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...vaxta-kritiska

Ulf Kristersson kallar Ryssland för ”en ekonomisk dvärg med kärnvapen”.

Ordvalet har fått Föreningen för kortväxta att ilskna till.

– Jag trodde att man hade bra ordförråd om man var statsminister, säger ordföranden Monika Dahlqvist.

Vad anser ni? Nu når väl ändå lättkränktheten nya höjder.

Och det kommer från rätt käft… han är ju själv kortväxt. Tyckte det var rätt kul jag, med tanke på det.
Citera
2025-09-25, 10:01
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Skällsord? Då får man inte säga tjock dimma eller tjockpannkaka heller. Däremot att kalla just en kortväxt person för d-ordet är ju inte okej. Men Ryssland är väl ändå ingen person.

Gör dig inte dum. ”Dvärg” säger man inte längre. Inte svårare än så. Dina jämförelser är inga etablerade termer.
Citera
2025-09-25, 10:02
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Och det kommer från rätt käft… han är ju själv kortväxt. Tyckte det var rätt kul jag, med tanke på det.

Han har inte de proportioner och den låga längd som krävs för att räknas som kortväxt. Han är fortfarande inom normalspannet, antagligen två kurvor under medel. (Men fortfarande normallängd som inte räknas som ett syndrom).
Citera
2025-09-25, 10:04
Medlem
Att kalla naziryzzland för 'ekonomisk dvärg' är en förolämpning mot dvärgar.

Mjo, det förstod vi nog men det är ju lite lustigt att man trycker på just detta...
Citera
2025-09-25, 10:06
Medlem
otellos avatar
Varför anser dom att ordet dvärg skulle vara kränkande?
Citera
2025-09-25, 10:07
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorndenratte
Gör dig inte dum. ”Dvärg” säger man inte längre. Inte svårare än så. Dina jämförelser är inga etablerade termer.
Varför inte?
Citera
2025-09-25, 10:14
Medlem
Folk blir kränkta av det mesta nuförtiden, har dom inget annat att göra än att gnälla.
Citera
2025-09-25, 10:16
Medlem
Krapulants avatar
Dvärg=
Achondroplasi är den vanligaste formen av dvärgväxt. Det är en ärftlig skelettdysplasi som påverkar hur ben växer, särskilt i armar och ben.

Kortväxt=
Under medellängd utan achondroplasi.
Citera
2025-09-25, 10:16
Medlem
Yungvidzibois avatar
Herregud vad alla ska vara kränkta idag. Och visst är det tacksamt att vara det när nättidningar direkt nappar på sånt här svammel istället för att rapportera om riktiga nyheter..
Citera
2025-09-25, 10:24
Medlem
KlappMungons avatar
Får man säga att det var jättedåligt av Ulf eller skall personer med Akromegali harmas då?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gigantism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in