Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Det märkliga är också att den som bar och dumpade säckarna borde valt att ha handskar på sig.
I sommarmånaderna juni-juli.
Trädgårdshandskar kan ju fungera om man går och bär på två svarta säckar med troligt trädgårdsavfall.
Eller arbetshandskar som flyttgubbar och bilmek har.
Men att ta sig ut ur ett hyreshus med plasthandskar som håller i två svarta sopsäckar kan ju onekligen väcka vissa misstankar.
Minns någon vad varje säck vägde, jag minns inte längre?
Säckar är jobbiga att bära eftersom man måste lyfta dem så de inte släpar i marken. Inte går de att hänga över axeln heller. Risken att ett avkapat vasst ben plötsligt gör hål på de enkla respektive dubbla säckväggarna är ju överhängande.
Därför är jag tveksam till att GM verkligen vågade gå en längre bit med säckarna. Mer troligt att han hade något transportmedel som flakmoppe, cykelkärra eller bil.
Kloka tankar.
Som jag fattat det, fanns flera fingeravtryck inuti en eller flera plastsäckar.
Dessa fingeravtryck bör absolut ha kommit från GM.
Man brukar inte röra vid plastsäckar inuti, om man inte ska använda dem.
Att någon annan än GM skulle satt dit avtrycken, verkar inte rimligt.
GM bör alltså inte ha burit handskar och som du påpekar, skulle det se bra konstigt ut om GM bar ut fulla plastsäckar, samtidigt som han bar handskar.
På internet kan man räkna ut ganska exakt vad BO:s kroppsdelar vägde.
Sök på "weight body parts", så får du fram procenttal.
BO var magerlagd och ung 170 cm lång. Säg att hon vägde 65 kg.
Då vägde en av plastsäckarna ung 13 kg. Den innehöll lårbenen. I plastsäcken som låg bredvid den låg BO:s bäcken, som bör ha vägt 10 kg ung.
Plastsäcken som innehöll BO:s armar och underben bör ha vägt 13 kg ung. Plastscäken som innehöll BO:s halva torso (bröstkorgen) bör ha vägt 11 kg ung.
Vad ska vi göra med denna grova uträkning då?
Det enda som slår mig, som är intressant, är viktfördelningen, som är förvånansvärt jämn.
Om BO väggde 65 kg, bör alla fyra plastäckar ha rymts inom viktspannet 10 - 13 kg.
För en normalstark person som ska bära plastsäckarna i händerna, parvis, är detta hanterliga vikter. Överstiger vikterna 15 kg, börjar det bli jobbigt och frågan är hur mycket vikt den tunna plasten tål ...
Uan att veta ett skit om GM, kan jag tycka att han tänkte vettigt kring vikterna. Han verkar ha ansträngt sig ordentligt. Det kan inte vara helt lätt att få till den här viktfördelningen.
Den jämna viktfördelningen är väl också en faktor som talar för att GM gick till fots längre än man brukar anta ...
Jag har väldigt svårt att tro att en stressad, chockad styckmördare skulle fördela vikterna såhär bra och jämnt, utan att ha ett tydligt skäl till det. Mitt i paniken verkar han ha tänkt till. Jag tror att han planerade för en promenad på flera hundra meter eller kanske mer.
Om GM gick 50-100 m med plastäckarna, från sin bostad till en bil, varför skulle han bry sig om att fördela vikterna precist? Gick han 50-100 m kunde ha 5 kg i ena handen och 15 kg i andra handen. det spelade ingen roll.
För en biluren GM, var viktfördelningen ointressant 95% av tiden. Så fort han fick in plastsäckarna i bilen, var viktfördelningen helt ointressant.
Och med tanke på den ganska precisa viktfördelningen, kan man undra om GM hade tillgång till en våg. En våg som kunde användas på professionell/industriell nivå ...
Vilka personer använder en sån? Postpersonal, åkare och charkuterister är några självklara förslag.