2025-09-24, 19:54
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns faktiskt exempel på styckmördare som går till fots,
Det kan vara så enkelt att GM saknade bil eller att GM inte ville använda den bil han ägde.
Det kan också vara så att GM saknade körkort, punkt.
Jag tänker ofrånkomligen på Maria Kisch, styckmörderskan som om jag inte missminner mig helt, förmodas ha transporterat likdelar på tunnelbanan...

En gående dumpare skulle förklara en del anomalier som det ringa avståndet mellan säckarna, att de dumpades parvis, närheten till bebyggelse och så vidare. Ifall dumparen använde sig av bil har jag svårt att förstå varför man skulle exponera sig genom att först lämna två säckar på ett ställe, sedan två till på ett annat, inte långt därifrån.
Citera
2025-09-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag tänker ofrånkomligen på Maria Kisch, styckmörderskan som om jag inte missminner mig helt, förmodas ha transporterat likdelar på tunnelbanan...

En gående dumpare skulle förklara en del anomalier som det ringa avståndet mellan säckarna, att de dumpades parvis, närheten till bebyggelse och så vidare. Ifall dumparen använde sig av bil har jag svårt att förstå varför man skulle exponera sig genom att först lämna två säckar på ett ställe, sedan två till på ett annat, inte långt därifrån.

Det var väl hon som mördade sin make och dumpade kroppsdelarna vid en skola hon gått i (!). Hon gick till fots till skolan.

Det ringa avståndet mellan plastsäckarna och det faktum att fyra säckar dumpades parvis, talar absolut för att GM gick till fots eller så kombinerade GM bilåkande och promenader.

Att GM bara skulle ha kört bil, har jag svårt att tro.
Citera
2025-09-24, 20:20
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Det var väl hon som mördade sin make och dumpade kroppsdelarna vid en skola hon gått i (!). Hon gick till fots till skolan.

Det ringa avståndet mellan plastsäckarna och det faktum att fyra säckar dumpades parvis, talar absolut för att GM gick till fots eller så kombinerade GM bilåkande och promenader.

Att GM bara skulle ha kört bil, har jag svårt att tro.
Ja, ett sexualsadistiskt styckmord, där styckningen dessutom ansågs vara oerhört professionellt utförd, vilket känns igen...

Är du säker på att hon gick hela vägen? Mordet ägde rum i Högdalen och kroppsdelarna dumpades vid Söder Mälarstrand och i Riddarfjärden. Jag har ett distinkt minne av någon övervakningsfilm från tunnelbanan där man misstänkte att Kisch förvarade kroppsdelarna i en väska eller påse, men jag hittar inget när jag söker och kan ha blandat ihop det.

Hur som helst tycks det mest kontraintutiva gällande hypotesen om en bilburen dumpare vara just den parvisa dumpningen. Tänker man sig att dumparen stannar bilen, dumpar två påsar och sedan åker vidare en bit - med ytterligare påsar kvar i bilen - och därpå dumpar dessa? Eller skulle dumparen ha lämnat kvarvarande säckar i sin bostad (eller annan plats där styckningen begåtts) och kört tillbaka och hämtat dessa? Båda alternativen förefaller vara extremt olämpliga och som gjorda för att bli påkommen.
Citera
2025-09-24, 21:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Hur som helst tycks det mest kontraintutiva gällande hypotesen om en bilburen dumpare vara just den parvisa dumpningen. Tänker man sig att dumparen stannar bilen, dumpar två påsar och sedan åker vidare en bit - med ytterligare påsar kvar i bilen - och därpå dumpar dessa? Eller skulle dumparen ha lämnat kvarvarande säckar i sin bostad (eller annan plats där styckningen begåtts) och kört tillbaka och hämtat dessa? Båda alternativen förefaller vara extremt olämpliga och som gjorda för att bli påkommen.

Ja instämmer. Att någon avsiktligt vid samma tillfälle skulle valt att dumpa fyra säckar på två olika platser är långsökt.
Varje utspridd kroppsdel på en ny dumpningplats ökar ju - inte minskar - risken att någon hittar kroppsdelen eller bevittnar dumpningen.

Antingen har dumpningen skett i flera olika omgångar vid olika tillfällen där GM inte velat återvända till tidigare plats. Eller så har GM blivit avbruten/skrämd mitt i säckbärandet och åkt vidare.
Eller så finns det minst två dumpande GM.
Senast redigerad av coli 2025-09-24 kl. 21:55.
Citera
2025-09-24, 21:46
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja instämmer. Att någon avsiktligt vid samma tillfälle skulle valt att dumpa fyra säckar på två olika platser är långsökt.
Varje utspridd kroppsdel på en ny dumpningplats ökar ju - inte minskar - risken att någon hittar kroppsdelen eller bevittnar dumpningen.

Antingen har dumpningen skett i flera olika omgångar vid olika tillfällen där GM inte velat återvända till tidigare plats. Eller så har GM blivit avbruten/skrämd mitt i säckbärandet och åkt vidare.
Eller så finns det minst två dumpande GM.
Ja, dessutom fanns det ju med största sannolikhet fler säckar innehållande övriga kroppsdelar och eventuellt kläder och andra tillhörigheter. Någonstans måste även dessa ha dumpats.

Om dumpningen skedde i etapper kan man tycka att en bilburen dumpare borde ha försökt skapa ett ännu större avstånd mellan platserna. Nu är det lite halvdant tätt inpå varann.

Tanken på flera dumpare är intressant, men likheterna i förfarandet och mellan fyndplatserna gör att jag uppfattar det som troligare att det rör sig om en dumpare. Vore det flera kunde man ha sett en större variation, att någon kanske valde att sänka säckar i vattnet, att någon annan försökte dölja dem genom att gräva ner dem eller liknande. Nu hamnade bägge säckparen direkt på marken, i buskage nära en väg, på platser som kan kopplas till sexköp. Möjligheten finns förvisso att en person dumpade de säckpar som återfanns medan en annan tog hand om de fortfarande saknade säckarna.
Citera
2025-09-24, 21:59
Medlem
colis avatar
Citat:
Ja, dessutom fanns det ju med största sannolikhet fler säckar innehållande övriga kroppsdelar och eventuellt kläder och andra tillhörigheter. Någonstans måste även dessa ha dumpats.

Om dumpningen skedde i etapper kan man tycka att en bilburen dumpare borde ha försökt skapa ett ännu större avstånd mellan platserna. Nu är det lite halvdant tätt inpå varann.

Tanken på flera dumpare är intressant, men likheterna i förfarandet och mellan fyndplatserna gör att jag uppfattar det som troligare att det rör sig om en dumpare. Vore det flera kunde man ha sett en större variation, att någon kanske valde att sänka säckar i vattnet, att någon annan försökte dölja dem genom att gräva ner dem eller liknande. Nu hamnade bägge säckparen direkt på marken, i buskage nära en väg, på platser som kan kopplas till sexköp. Möjligheten finns förvisso att en person dumpade de säckpar som återfanns medan en annan tog hand om de fortfarande saknade säckarna.

Ja jag tror också på samma dumpare vid de två fyndplatserna.

Tyvärr sköljde poliserna av säckarnas yttersidor på rättsmedicin när kroppsdelarna tagits ut.
Detta innan polismännen tog med sig säckarna till polisens bevisföråd.
Annars skulle man kanske kunnat hittat fibrer från en backlucka, mopedflaksdamm, olja från en cykelkedja eller dumparens hårstrån/klädfibrer.
(det är onekligen väldigt märkligt att någon med polisutbildning fick idén att skölja av bevismaterialet med kroppsdelar i…..)

Var nu platsen för styckningen har legat är det i alla fall tydligt att det måste funnits riklig tillgång till vatten där. Alla återfunna kroppsdelar var ordentligt avspolade.
Senast redigerad av coli 2025-09-24 kl. 22:01.
Citera
2025-09-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ja, ett sexualsadistiskt styckmord, där styckningen dessutom ansågs vara oerhört professionellt utförd, vilket känns igen...

Är du säker på att hon gick hela vägen? Mordet ägde rum i Högdalen och kroppsdelarna dumpades vid Söder Mälarstrand och i Riddarfjärden. Jag har ett distinkt minne av någon övervakningsfilm från tunnelbanan där man misstänkte att Kisch förvarade kroppsdelarna i en väska eller påse, men jag hittar inget när jag söker och kan ha blandat ihop det.

Nej jag vet knappt någonting om henne. Jag har läst om hennes brott i en bok: Svenska styckmord.
Jag vet bara att hon gick en bit och att hon dumpade makens kroppsdelar vid vattnet, vid en skola där hon hade gått tidigare.

När det gäller da Costa-fallet, förstår jag inte varför polisen inte uppmärksammade den parvisa hanteringen av plastsäckarna. Varför skulle en bilburen GM bete sig på det här viset?

Att GM var skygg i sin hemmiljö och bar plastsäckarna parvis från sitt hem (i ett hyreshus eller ett radhus osv) kan man ju förstå. Att bära fler än två plastsäckar åt gången verkar fö omöjligt, hur stor och stark GM än vad.

Men sen? Hade GM tillgång till bil, bör GM ha lastat bilen full. Prio 1 var såklart att få bort hela kroppen från bostaden så fort som möjligt. Hade GM bil, bör GM ha gått fram och tillbaka mellan brottsplatsen (i hemmet) och bilen, tills alla kroppsdelar var utanför bostaden.

Att sedan dumpa plastsäckarna parvis, med ett par kilometer melan två fyndplatser, verkar konstigt.

Jag tror att den parvisa hanteringen av plastsäckarna och det ringa avståndet mellan FP1 och FP2, säger något väsentligt om GM. Jag tror att GM var fysiskt och monetärt begränsad. Antingen var GM tvungen att gå till fots hela tiden, eller så hade GM begränsad tillgång till sitt fordon.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-09-25 kl. 09:50.
Citera
2025-09-25, 15:57
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ja jag tror också på samma dumpare vid de två fyndplatserna.

Tyvärr sköljde poliserna av säckarnas yttersidor på rättsmedicin när kroppsdelarna tagits ut.
Detta innan polismännen tog med sig säckarna till polisens bevisföråd.
Annars skulle man kanske kunnat hittat fibrer från en backlucka, mopedflaksdamm, olja från en cykelkedja eller dumparens hårstrån/klädfibrer.
(det är onekligen väldigt märkligt att någon med polisutbildning fick idén att skölja av bevismaterialet med kroppsdelar i…..)

Var nu platsen för styckningen har legat är det i alla fall tydligt att det måste funnits riklig tillgång till vatten där. Alla återfunna kroppsdelar var ordentligt avspolade.
Ja, den förbluffande undermåliga hanteringen av bevismaterial, däribland den borttappade handduken, upphör aldrig att förvåna. Tanken på alla hypotetiska spår som nu för alltid är borta är deprimerande.

Man kan förutsätta att det fanns tillgång till vatten. Dels borde styckaren ha behövt tvätta sig själv och platsen, dels på grund av att kroppsdelarna var rena. Den första tanken är så klart ett vanligt badrum, men även lokaler och arbetsplatser bör ha haft tillgång till en dusch och/eller något slags våtrum, om än bara en vattenslang och ett avlopp. Mer än så krävdes egentligen inte.
Citera
2025-09-25, 16:39
Medlem
colis avatar
Citat:
Nej jag vet knappt någonting om henne. Jag har läst om hennes brott i en bok: Svenska styckmord.
Jag vet bara att hon gick en bit och att hon dumpade makens kroppsdelar vid vattnet, vid en skola där hon hade gått tidigare.

När det gäller da Costa-fallet, förstår jag inte varför polisen inte uppmärksammade den parvisa hanteringen av plastsäckarna. Varför skulle en bilburen GM bete sig på det här viset?

Att GM var skygg i sin hemmiljö och bar plastsäckarna parvis från sitt hem (i ett hyreshus eller ett radhus osv) kan man ju förstå. Att bära fler än två plastsäckar åt gången verkar fö omöjligt, hur stor och stark GM än vad.

Men sen? Hade GM tillgång till bil, bör GM ha lastat bilen full. Prio 1 var såklart att få bort hela kroppen från bostaden så fort som möjligt. Hade GM bil, bör GM ha gått fram och tillbaka mellan brottsplatsen (i hemmet) och bilen, tills alla kroppsdelar var utanför bostaden.

Att sedan dumpa plastsäckarna parvis, med ett par kilometer melan två fyndplatser, verkar konstigt.

Jag tror att den parvisa hanteringen av plastsäckarna och det ringa avståndet mellan FP1 och FP2, säger något väsentligt om GM. Jag tror att GM var fysiskt och monetärt begränsad. Antingen var GM tvungen att gå till fots hela tiden, eller så hade GM begränsad tillgång till sitt fordon.

Det märkliga är också att den som bar och dumpade säckarna borde valt att ha handskar på sig.
I sommarmånaderna juni-juli.
Trädgårdshandskar kan ju fungera om man går och bär på två svarta säckar med troligt trädgårdsavfall.
Eller arbetshandskar som flyttgubbar och bilmek har.
Men att ta sig ut ur ett hyreshus med plasthandskar som håller i två svarta sopsäckar kan ju onekligen väcka vissa misstankar.

Minns någon vad varje säck vägde, jag minns inte längre?
Säckar är jobbiga att bära eftersom man måste lyfta dem så de inte släpar i marken. Inte går de att hänga över axeln heller. Risken att ett avkapat vasst ben plötsligt gör hål på de enkla respektive dubbla säckväggarna är ju överhängande.

Därför är jag tveksam till att GM verkligen vågade gå en längre bit med säckarna. Mer troligt att han hade något transportmedel som flakmoppe, cykelkärra eller bil.
Citera
2025-09-25, 17:37
Medlem
Citat:
Det märkliga är också att den som bar och dumpade säckarna borde valt att ha handskar på sig.
I sommarmånaderna juni-juli.
Trädgårdshandskar kan ju fungera om man går och bär på två svarta säckar med troligt trädgårdsavfall.
Eller arbetshandskar som flyttgubbar och bilmek har.
Men att ta sig ut ur ett hyreshus med plasthandskar som håller i två svarta sopsäckar kan ju onekligen väcka vissa misstankar.

Minns någon vad varje säck vägde, jag minns inte längre?
Säckar är jobbiga att bära eftersom man måste lyfta dem så de inte släpar i marken. Inte går de att hänga över axeln heller. Risken att ett avkapat vasst ben plötsligt gör hål på de enkla respektive dubbla säckväggarna är ju överhängande.

Därför är jag tveksam till att GM verkligen vågade gå en längre bit med säckarna. Mer troligt att han hade något transportmedel som flakmoppe, cykelkärra eller bil.

Kloka tankar.

Som jag fattat det, fanns flera fingeravtryck inuti en eller flera plastsäckar.
Dessa fingeravtryck bör absolut ha kommit från GM.
Man brukar inte röra vid plastsäckar inuti, om man inte ska använda dem.
Att någon annan än GM skulle satt dit avtrycken, verkar inte rimligt.

GM bör alltså inte ha burit handskar och som du påpekar, skulle det se bra konstigt ut om GM bar ut fulla plastsäckar, samtidigt som han bar handskar.

På internet kan man räkna ut ganska exakt vad BO:s kroppsdelar vägde.

Sök på "weight body parts", så får du fram procenttal.

BO var magerlagd och ung 170 cm lång. Säg att hon vägde 65 kg.

Då vägde en av plastsäckarna ung 13 kg. Den innehöll lårbenen. I plastsäcken som låg bredvid den låg BO:s bäcken, som bör ha vägt 10 kg ung.

Plastsäcken som innehöll BO:s armar och underben bör ha vägt 13 kg ung. Plastscäken som innehöll BO:s halva torso (bröstkorgen) bör ha vägt 11 kg ung.

Vad ska vi göra med denna grova uträkning då?

Det enda som slår mig, som är intressant, är viktfördelningen, som är förvånansvärt jämn.

Om BO väggde 65 kg, bör alla fyra plastäckar ha rymts inom viktspannet 10 - 13 kg.

För en normalstark person som ska bära plastsäckarna i händerna, parvis, är detta hanterliga vikter. Överstiger vikterna 15 kg, börjar det bli jobbigt och frågan är hur mycket vikt den tunna plasten tål ...

Uan att veta ett skit om GM, kan jag tycka att han tänkte vettigt kring vikterna. Han verkar ha ansträngt sig ordentligt. Det kan inte vara helt lätt att få till den här viktfördelningen.

Den jämna viktfördelningen är väl också en faktor som talar för att GM gick till fots längre än man brukar anta ...

Jag har väldigt svårt att tro att en stressad, chockad styckmördare skulle fördela vikterna såhär bra och jämnt, utan att ha ett tydligt skäl till det. Mitt i paniken verkar han ha tänkt till. Jag tror att han planerade för en promenad på flera hundra meter eller kanske mer.

Om GM gick 50-100 m med plastäckarna, från sin bostad till en bil, varför skulle han bry sig om att fördela vikterna precist? Gick han 50-100 m kunde ha 5 kg i ena handen och 15 kg i andra handen. det spelade ingen roll.

För en biluren GM, var viktfördelningen ointressant 95% av tiden. Så fort han fick in plastsäckarna i bilen, var viktfördelningen helt ointressant.

Och med tanke på den ganska precisa viktfördelningen, kan man undra om GM hade tillgång till en våg. En våg som kunde användas på professionell/industriell nivå ...

Vilka personer använder en sån? Postpersonal, åkare och charkuterister är några självklara förslag.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-09-25 kl. 18:14.
Citera
2025-09-25, 18:19
Medlem
costa-mops avatar
Citat:

Kisch är fascinerande också som det, i styckmordssammanhang, totala unikumet som hon är. Att hon är kvinna, utövade sexualsadistiskt våld mot offret och mig veterligen inte hade någon tidigare våldsam bakgrund går emot alla förutfattade meningar om gärningsmän i den här sortens fall. Det kan utgöra en påminnelse om att gärningsmannen i da Costa-fallet kan ha varit av den oväntade sorten.

Nej, precis. Att bära en säck i vardera hand till/från en bil eller annat fordon ter sig ju naturligt. Men om dumparen blev skrämd under processen och därför bara hann lämna ett par av säckarna är det svårbegripligt varför han inte skulle begett sig längre bort vid nästa dumpning, om han vore bilburen.

Kanske är det på grund av detta Jan Olsson framförde teorin om en flakmoppe. Förmodligen får det inte plats fler än två säckar på flaket och en dumpare som färdas med en flakmoppe och därmed både exponerar säckarna och sig själv för omgivningen ville nog inte ta alltför långa turer.
Citera
2025-09-25, 18:52
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shri
Som jag förstått det har SVT rensat bort programmen med Borgnäs.
Hoppas Rosa mannen på youtube eller någon annan hittar dem på VHS och laddar upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in