Citat:
Ursprungligen postat av
heart31
Efter att ha sätt på gravid vecka för vecka på YouTube så måste jag säga att
1. Blir det inte väldigt märkligt för ett barn att mamma sitter och pratar in i en telefon hela frukosten och kollar på den med ögonen och inte ägnar en blick till sin dotter? Jag upplever att det är därför C konstant under frukost säger ”mamma” ”mamma” ”mamma” för att försöka få ögonkontakt och försöker förstå situationen? Och sen säger C något om att bilarna ser när hon äter eller något , då när N filmar ser man hur hon ställt upp två bilar framför som jag upplever ska ”kolla så hon sköter sig och äter” ? Jätte lustigt och sitta med en 2 åring som inte förstår varför man pratar in en kamera och inte tittar på dem??
2. Det här med pappa… alltså även om min man hade gått bort, gift om sig eller plötsligt försvann ut ur bilden så hade jag ALDRIG bett min nya kille kalla sig pappa till mina biologiska barn efter ett år???? Och om den personen nu själv börjat kalla sig pappa hade jag blivit väldigt rädd😅
3. Och min sista fundering är, om jag själv hade träffat en person med barn som ber mig att kalla mig deras mamma och sen tränar in hans egna barn att säga mamma istället för mitt namn hade jag trott att den personen var psykisk sjuk efter så kort tid och lämnat omgående. Min slutsats är att det är ju nått lite skruvat med både N & V ? Det är ju en sak om man är ihop länge och de faller sig naturligt men jag hade tyckt det var sjukt obehagligt och träffa någon som tvingar på mig att bli deras mamma.
Sista grejen är när N sister i början och säger att jag trodde ju hela mitt liv var över för ja va en ensamstående med mamma, mitt liv var ju helt slut men sen nu träffade ja han och fick barn igen… snacka om att öppet säga att ett liv med C som ensamstående var inte värt ett piss för henne? Hon säger ju rakt ut att livet var över och de var inget värt för hon va själv? Så jävla lustigt … hade min partner misshandlat och lämnat mig hade jag iallafall vart väldigt lycklig över att ha sina barn kvar iallafall, och normala människor SPRINGER ju inte direkt in i en ny relation, gifter sig och skaffar en till bebis om man nu mått så dåligt och blivit så traumatiserad .
Jag tänker att det är skillnad om man haft en pappa som funnits i ens liv och inte (även om han gått bort, gift om sig eller plötsligt försvunnit), Chiara har ju aldrig haft en närvarande pappa och hon kommer ju få ett syskon som kommer kalla V för pappa, tänker att det snarare är fint att hon också är med i familjen på samma premisser eller hur man säger. Att båda barnen ser honom som pappa. Det är som sagt skillnad om Chiara haft en närvarande pappa och helt plötsligt får en pappa till.
Hmm, jag har inte tolkat Nicci så, utan att hon varit så ledsen över att det inte blivit som hon önskat/drömt om, att hon sörjt att hon inte haft en partner/pappa till sin dotter som genomgått allt med henne.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadyCinderbottom
Ja han kan ansöka men Nicci kan enligt lag neka.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...test_h5022657/
"En man som tror sig vara far till ett barn kan alltså inte kräva att en undersökning görs för att ta reda på om han är barnets biologiska pappa."
En motion som fick avslag 2017.
Om Nicci hade velat ha en biologisk pappa till Chiara så hade hon kunnat begära DNA-test.
När faderskapsutredningen gjordes hade socialnämnden via domstol kunnat begära DNA-test om de hade haft någon aning om vem som eventuellt skulle kunna vara pappa till Chiara (utom om det är en utländsk medborgare).
Om Andreas inte frivilligt hade gått med på det så kommer domstolen avgöra och då blir han tvingad att lämna test.
Det där att Andreas blivit erbjuden att skriva på men inte vill är inte sant för efter 14 dagar så hade Nicci och Andreas varit tvungna att gå till socialnämnden tillsammans (vilket vi alla fattar inte kunde hända).
Det finns två alternativ som jag kommer på.
Det ena är att polisutredningen skjuter upp utredningen av faderskapet.
Det andra är att Andreas inte är pappa till Chiara.
Kom på en sak till, när socialnämnden utreder så pratar de med mammans närstående och då självklart med mormor och om de närstående till Nicci säger att de inte har någon aning om vem det kan vara så läggs utredningen ner (men den kan öppnas när som helst igen tills Chiara fyller 18).
Så vet vi egentligen ens att socialnämnden har vetskap om att Andreas kan vara pappa?
Om Nicci redan på BB sa att hon inte visste och om hennes närstående inte har sagt något så är Chiaras pappa okänd (som någon hade sett att det står på Skatteverket).
Lagarna är än så länge enbart till för mammor som vill ha en pappa som nekar till faderskap.
Några har pratat om vårdnad och om vi antar att det uppdagas vem som är biologisk pappa så kommer Nicci även fortsatt ha enskild vårdnad men pappan kan få umgänge.
Myndigheten som man då ska vända sig till är familjerätten.
Nja, det här med 14 dagar handlar väl om när Chiara var nyfödd. Efter det har väl socialnämnden haft en utredning som visat att Andreas är pappan och som han inte velat bekräfta. Det är två olika saker vad jag förstår.
Det var en mycket publik graviditet så socialnämnden bör veta vem pappan till barnet är.