2025-09-23, 21:15
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuwkenkukeen
Lugn nu. Det är frågan om torghandel, penningtvätt på ett ganska slarvigt vis.
Har väl blivit svårt med jordgubbarna och ost är ju året runt.

Kommuner som ger ut torgplatser borde göra både en och tre kontroller på de som vill sälja.

Tror risken är minimal att någon ”tar över” en befintlig butik för att bygga om den till penningtvätt. Snarare då att man köper konkurs företag eller köper in sig i företag med stora förluster. För att sen tvätta knarkpengarna.

Det handlar precis som du säger om penningtvätt. Dom tvättar pengar genom torghandel och även genom tiktok. Alla gifts som skickas runt där är bara tvätt av pengar. Det är en ytterst liten del ”vanliga” personer som giftar dom här samhallkreatörerna.
Kriminella nätverk utnyttjar dom för att tvätta pengar helt enkelt.
Dom blir anställda i mr Ls ostföretag som säljare och gör content åt honom. Han giftar dom. Med vilka pengar? Så mycket säljer inte hans ost..
En idiot fattar att det är något nätverk som använt hans ostfabrik som tvättmaskin.
Citera
2025-09-23, 21:47
Medlem
kaerakels avatar
Ah, där fick man svaret på var alla jäkla parmesanstånd kommer ifrån och varför dom ser småkriminella ut. Anade ugglor i mossen.
Citera
2025-09-23, 21:50
Medlem
Dokumentet utifrån hade ju ett reportage om mozarella maffian i Italien igår.
Nyss var det sophantering, man kopierar utvecklingen i Italien med "affärsupplägg".
Citera
2025-09-23, 21:58
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur tänkte du där? Företaget som tråden handlar om såklart.

Jag trodde det var trams. Det är ganska nytt att alla jobbar deltid med tiktok. Säger du "IRL-Content" så tånker jag inte på ost i första hand faktiskt. Men då förstår jag.
Citera
2025-09-24, 06:20
Medlem
Kan någon redogöra för de som tillhör IRL content. Tattoti som numer livear från en källare. Mysvalle, stardust och Raffe. Raffe verkar dragit sig ur en längre tid tillbaka. Nazmije som livear med dessa dagligen och säger att hon vet allt att hon blir kontaktad av kriminella och styr både dem och polisen? Lite kling och klang över alla dessa
Citera
2025-09-24, 06:47
Medlem
SVT har ett avsnitt av dokument utifrån om Italiensk mozzarella som kontrolleras av maffian i Neapel. Är det samma här kanske, att någora kriminella styr svensk torghandel gällande ost.
Till er som har sett dem vad tar de för pris per kilo eller hekto för sina ostar?
Citera
2025-09-24, 07:34
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
SVT har ett avsnitt av dokument utifrån om Italiensk mozzarella som kontrolleras av maffian i Neapel. Är det samma här kanske, att någora kriminella styr svensk torghandel gällande ost.
riktig mozarella är ursprungsskyddad precis som champange, falukorv osv osv, det är stora pengar i att sälja förfalska matvaror som "extra virgin oliv olja" som är utblandat med någon billig smakneutral olja osv. gissningsvis handlar det här mer om penningtvätt eller ren utpressning
Citera
2025-09-24, 10:22
Medlem
Kan det hänga ihop med detta?

https://www.svtplay.se/video/ePvLbBd...lan?video=visa

Lite långsökt jag vet. Men ändå?
Citera
2025-09-24, 15:02
Medlem
Citat:
Handlar alla trådar om brott mot ett och samma företag/person/personer i företaget?

Import av italienska ostar, såg jag någonstans. Kan det handla om de där säljarna som åker runt och säljer parmesan på torgen? Har alltid fått dåliga vibbar av dem.

Edit, såg att jag vad pucktvåa om den teorin.

De har ett jävla överpris oxå.
Sämre kvalitet än ICA’s egna och minst dubbla priset.
Citera
2025-09-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De har ett jävla överpris oxå.
Sämre kvalitet än ICA’s egna och minst dubbla priset.
Har bara sett deras vagnar, trodde faktiskt att de trots allt hade vettiga priser. Och sämre kvalitet också? Tänker att man vill ha skapliga priser och bra kvalitet om man vill få omsättning så man enkelt kan tvätta pengar.

Citat:
Ja, vilka käkar pitabröd knaprig och minut?
?
Citera
2025-09-24, 17:51
Medlem
Citat:
Har bara sett deras vagnar, trodde faktiskt att de trots allt hade vettiga priser. Och sämre kvalitet också? Tänker att man vill ha skapliga priser och bra kvalitet om man vill få omsättning så man enkelt kan tvätta pengar.

?

En hint för dig, är att de som bor där Pitabröd är en form av basmat (som vi har med potatis under hela 1900-talet), dvs Mellanöstern.
I/runt Sthlm ligger ”Mellanöstern” i Södertälje, Huddinge, Västerhaninge, Jordbro, Tumba, Alby, Vårby, Akalla, Järfälla osv (du förstår nog poängen nu).
Citera
2025-09-24, 18:06
Medlem
Citat:
En hint för dig, är att de som bor där Pitabröd är en form av basmat (som vi har med potatis under hela 1900-talet), dvs Mellanöstern.
I/runt Sthlm ligger ”Mellanöstern” i Södertälje, Huddinge, Västerhaninge, Jordbro, Tumba, Alby, Vårby, Akalla, Järfälla osv (du förstår nog poängen nu).
Jag vet vad pitabröd är, det behöver du inte oroa dig för eller förklara för mig. Jag förstod bara inte meningen du skrev som jag citerade. Du kanske inte är svenskfödd?

Citat:
Ja, vilka käkar pitabröd knaprig och minut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in