Citat:
Ursprungligen postat av
melvein
1. Jag har faktiskt inte hört den beskrivningen som du ger, snarare raka motsatsen. Överlag tycks väl bilden snarare vara att det blev ett väldigt förödmjukande nederlag för Iran vars kärnvapenprogram på bara några veckor eliminerades helt samtidigt som Israel eller USA inte led några militära förluster överhuvudtaget och hade totalt luftherravälde, mer klinisk militär insats än så har nog aldrig förekommit.
Men oavsett hur man ser på det, Iran bad Putin om hjälp, Putin bad Trump att inte bistå Israel, Trump ignorerade Putin och några timmar senare släppte amerikanska B-2or sina bomber och eliminerade resterna av Irans kärnvapenkapacitet. Nu kanske det strategiska samarbetet mellan Ryssland och Kina är viktigare och mer djupgående än det mellan Ryssland och Iran, men jag har svårt att tro att Kina när det kommer till kritan verkligen är motiverade att bistå Ryssland militärt. Nato känns som den idag enda existerande militäralliansen i världen och även där är det väl kanske snart upp till bevis hur stark enigheten faktiskt är.
Jag inbillar mig inte att väst är goda rätt igenom. Jag tror också att väst kommer att vara extremt försiktiga med att skjuta ner ryska plan om det råder det minsta osäkerhet. Men fortsätter Ryssland att leka med elden som de gjort på sistone så vore det ingen överraskning om vi snart får rapporter om nedskjutna ryska stridsflygplan. Varpå responsen från Ryssland mest kommer att vara retorisk.
2. Med det sagt, mycket i denna konflikt har varit svårförutsägbart. Hade någon sagt till mig våren 2021 att Putin inom ett år invaderar Ukraina så hade jag nog inte heller trott det.
3. Jag kan inte se att Ryssland har något att vinna på att blanda in Nato på något sätt. Styrkeförhållandena mellan Ryssland och Nato är just nu är så mycket till Rysslands nackdel. Om något tror jag tvärtom, att ryska nyhetsmedier skulle rapportera om ett nedskjutet ryskt plan som att det var en olyckshändelse och att planet kraschade, för att undvika att Putin behöver agera alls.
1. Ingen av oss vet ju vad som hände. Jag litar inte en sekund på MSM, förtroendet är permanent förbrukat. Precis som Trump bombade i Syrien men egentligen bara bommade överallt så sägs de två bomberna som träffade i Iran inte trängt ner de +100 meter som krävdes för att förstöra deras enläggning. Jag uppfattar att det var för syns skulle, precis som i Syrien. Israel däremot verkar ha skadats REJÄLT. Eftersom Israel verkar ha fått information från internationella observatörer om vilka de ska lönnmörda så kan nog omvärlden glömma att Iran öppnar upp sig för sådana observatörer igen. På samma sätt kommer alla andra länder som Israel eller Väst har ett horn i sidan till också undvika internationella observatörer. 7/8 av världen ligger utanför Väst och Väst är på dekis.Väst är vita, kristna, västvärlden och VEM skulle vilja oss illa?
2. Jag trodde inte det skulle gå in så sent som dagen innan de gick in. Jag var inte särskilt insatt i konflikten då. Med tiden har jag haft möjlighet att läsa på och fördjupa mig.
3. Ryssland har väl noll intresse av att ha eller starta en konflikt med NATO/Väst? Vill inte de bara sälja sin energi till oss? Väst eller mer specifikt den där gruppen i väst som man inte får kritisera, de har ett intresse av att destabilisera Ryssland och Ukraina. Man vill ta över kornboden, sätta GMO-grödor, ta Rysslands och Ukrainas naturtillgångar och under tiden hålla Militärindustriella komplexet på högvarv och dessutom för kontakten att bygga upp allt som man förstört för dem. Som grädde på moset försvinner de starkaste generna i Ryssland/Ukraina och man kan etniskt förinta även dessa folk.
"Ryssland skulle kollapsa redan första halvåret" sa västs MSM. "De har tvättmaskin-chip i sina stridsflygplan", "deras soldater är alkoholister och oduglingar". "De klarar inte ens att slå ett fattigt grannland" men trots det verkar man vara livrädd för ryssen och tvingar in oss i NATO utan debatt eller ärlig diskussion. Sanningen verkar vara att Ryssland går som tåget. Låg statsskuld, säljer energi till övriga världen som i sin tur säljer den vidare till Europa. Så Ryssland inte bara tjänar pengar på oss utan ytterligare ett led tjänar pengar på att vi får rysk energi. De har enorma tillgångar av guld, silver och andra resurser. Deras industri har kopierat det som Väst hade där tidigare men stängde ner. De har växlat om till en krigsindustri och vad jag hör rapporteras är att Ryssland producerar mer än 3 gånger mer vapen/ammunition än hela Väst inklusive USA mäktar med. Som jag uppfattar det så finns det extremt få soldater i UK, i Frankrike, i Tyskland, i USA osv och skulle man behöva rekrytera så är intresset extremt lågt hos dem man skall rekrytera. NATO utbildade och utrustade 400.000 ukrainare till NATO-standard under 7-8 års tid. Ryssland har alltså mött och bekämpat dessa, de har skaffat sig erfarenhet att strida mot NATO. Vilken seriös erfarenhet har NATO-länderna? Vilken fullvärdig motståndare har NATO bekämpat? Afghanistan? Irak? Somalia? Ett gäng oorganiserade bondläppar - det är inte erfarenhet. Att tro det är högmod. Vilka i Väst är sugna på att bita i gräset i Ukraina eller Ryssland? Jag är det definitivt inte och jag kommer definitivt avråda mina barn sådana idéer om de ens skulle få för sig det.