2025-09-23, 13:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Multipsyksjuk aspie här som tagit folsyra pga brist flera år. Ingen förändring psykiskt.

Samma här, bränner igenom vitaminer och mineraler pga en inflammatorisk sjukdom, så äter folsyra, D-vitamin, magnesium, selen, kalcium och zink.

Aldrig märkt någon skillnad på autismen.
Citera
2025-09-23, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Du kanske ska fundera på varför du inte begriper utsagor som är konkreta och särskilt ironiska? Det hör nämligen till diagnosen...

Det fanns ingen ironi att spåra i ditt inlägg. Din gaslighting imponerar inte på mig.

Finns ingen vettig människa som ifrågasätter att autism är en diagnos som i Sverige snart kommer att finnas i ICD 11.

Finns heller ingen vettig människa som tror att folsyra kan bota autism eller att paracetamol orsakar autism.
Citera
2025-09-23, 13:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Alla med autism eller ADHD har minst en ”knäpp” förälder. Det är min erfarenhet. Nån genetisk/ärftlig faktor borde därför vara inblandad. Därmed inte sagt att det även kan orsakas av gifter/tillsatser i maten, gifter i vår miljö eller plast och tungmetaller som vi får i oss.

Vi har autism tillbaka i min släkt iallafall till 1800-talet. De har inte fått diagnoser men man hör ju direkt när dessa personer beskrivs, och de som föddes på 1900-talet har jag ju träffat själv. I vår släkt är det extremt ärftligt.

Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Finns inget som säger att autism ligger i generna. Det är en komplex diagnos med många bakomliggande faktorer.

Simonstudien visade på att autism är genetisk, i en subgrupp kunde den vara epigenetisk efter födelsen, men den visade på olika ärftlighet i grupperna. Autism kan vara genetisk utan att vara ärftlig. En grupp hade mycket nymutationer, och den gruppen har gravare autism och kommer troligen inte skaffa barn, så då ärvs dessa gener inte vidare.
Citera
2025-09-23, 13:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Istället för att upprepade gånger fråga efter studier... går det inte snabbare att lägga halva tiden på att helt enkelt söka upp informationen själv? Det är inte särskilt svårt...

Jag lyssnade på presskonferensen och de rent praktiska råden som de gav är ungefär vad som redan står på FASS om Alvedon...
https://www.fass.se/LIF/product?user...19581115000027
Graviditet: En stor mängd data från gravida kvinnor indikerar varken missbildningar, fostertoxicitet eller neonatal toxicitet. Epidemiologiska studier av neurologisk utveckling hos barn som exponerats för paracetamol in utero visar inte konklusiva resultat. Paracetamol kan användas under graviditet om så är kliniskt motiverat men det bör användas med lägsta effektiva dos under kortast möjliga tid och med lägsta möjliga frekvens.
Alvedon bör alltså bara användas i nödfall och då så lite som möjligt... intressant förresten att FASS skriver att de inte vet om barn som exponerats för paracetamol in utero får sin neurologiska utveckling påverkad... "inte konklusiva resultat" som de skriver. 👀

Är bara anektdotiskt men min mor har aldrig tagit alvedon, vare sig under grav eller annars. Hon är en sådan som tycker att man ska lida genom smärtor och hon tror att man blir frisk fortare om febern får vara.

Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Enligt nya definitioner ja. I mina papper från svenska psykiatrin står det fortfarande aspergers syndrom och man kommer inte retroaktivt ändra på folks fastställda diagnos, vi kommer ha aspergerssyndrom tills vi dör.

Personligen anser jag att "autism-spektrat" är en ännu mer problematisk definition. Jag har sett massor med människor som nu tror att "alla har autism, från 0 till 100".

Ja, jag tycker också det är problematiskt. På spektrat låter även fånigt. Sedan att folk utanför autism kan ha autistiska drag, men ju längre bort man kommer desto fler som inte ens har något autistiskt drag.
Citera
2025-09-23, 13:19
Medlem
Harvard studien med länkar.
https://hsph.harvard.edu/news/using-...and-adhd-risk/
Citera
2025-09-23, 13:21
Medlem
DrOutlaws avatar
Ytterligare ett bevis på hur sinnessjukt efterblivna RFK, Trump och hela hans team är
Citera
2025-09-23, 13:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
De första 10 % du nämner är inte autister.

Hur menar du att 10 % av autister inte är autister?
Citera
2025-09-23, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Vilka vetenskapliga studier är det här baserat på? Lista tack? Förslagsvis länkar till studierna?

Hur skulle vi kunna diskutera saken om det inte finns några studier som ligger till grund för påståendena?

https://hsph.harvard.edu/news/using-...and-adhd-risk/
Citera
2025-09-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vi har autism tillbaka i min släkt iallafall till 1800-talet. De har inte fått diagnoser men man hör ju direkt när dessa personer beskrivs, och de som föddes på 1900-talet har jag ju träffat själv. I vår släkt är det extremt ärftligt.

Simonstudien visade på att autism är genetisk, i en subgrupp kunde den vara epigenetisk efter födelsen, men den visade på olika ärftlighet i grupperna. Autism kan vara genetisk utan att vara ärftlig. En grupp hade mycket nymutationer, och den gruppen har gravare autism och kommer troligen inte skaffa barn, så då ärvs dessa gener inte vidare.

Ditt inlägg känns svamligt och osammanhängande.

Finns folk som påstår att det finns en böggen också.

Finns de som påstår att autism och homosexualitet hänger ihop.

Jag tror det finns många orsaker men ärftlighet tror jag inte på.

Men du förstår uppenbarligen inte skillnaden på mutation och ärftlighet.

För övrigt tror jag inte folsyra kan bota autism eller att paracetamol orsakar autism.
Senast redigerad av MuppetMinnieMe 2025-09-23 kl. 13:28.
Citera
2025-09-23, 13:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ditt inlägg känns svamligt och osammanhängande.

Finns folk som påstår att det finns en böggen också.

Finns de som påstår att autism och homosexualitet hänger ihop.

Jag tror det finns många orsaker men ärftlighet tror jag inte på.

Men du förstår uppenbarligen inte skillnaden på mutation och ärftlighet.

Nej, man tror på att flera gener spelar in. Och jag säger att mutation och ärftlighet båda är genetiskt, eller tror du inte på det?

Det finns naturligtvis inte en enda gen, då hade man hittat den. Så du tror att autism inte kan gå i arv? Varför finns det då släkter där många har autism? Är det bara slumpen?
Citera
2025-09-23, 13:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
"6A02 Autism spectrum disorder
Foundation URI: http://id.who.int/icd/entity/437815624
Code: 6A02
Description
Autism spectrum disorder is characterised by persistent deficits in the ability to initiate and to sustain reciprocal social interaction and social communication, and by a range of restricted, repetitive, and inflexible patterns of behaviour, interests or activities that are clearly atypical or excessive for the individual’s age and sociocultural context. The onset of the disorder occurs during the developmental period, typically in early childhood, but symptoms may not become fully manifest until later, when social demands exceed limited capacities. Deficits are sufficiently severe to cause impairment in personal, family, social, educational, occupational or other important areas of functioning and are usually a pervasive feature of the individual’s functioning observable in all settings, although they may vary according to social, educational, or other context. Individuals along the spectrum exhibit a full range of intellectual functioning and language abilities."

Detta har INGET med intelligens att köra då fakta är att autister är överepresenterade i över 120 IQ i spannet. Förstår du är avundsjuk.

BEYOND (Feature-length documentary film about severe autism)

Du bör nog kolla på den här dokumentären om du påstår att autism inte är en funktionsnedsättning.

Folk verkar tro att autism typ är att man är dålig på att vara social och tycker om tåg.
Det är sällsynta fall, så som dokumentären beskriver autism är verkligheten.

Länken till alvedon och autism är inte vad MAHA-kommissionen enkom tittar på. De tittar på allt. Men det finns evidens bakom påståenden. Föräldrar i här i Sverige rekommenderas att ta den absolut lägsta dosen.

Paracetamol kan påverka fostret

Om man vill diskutera vad mer MAHA-kommissionen forskar på om länken till autism så gjorde jag en TS om det: Make Our Children Healthy Again handlingsplanen presenterad 09/9-25.
Citera
2025-09-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Vad är en sjukdom, undrar jag. Det är väl ett bättre liv utan autism än med. Exempelvis så är det bättre att ha god syn än glasögon, eller har jag missförstått något.

Det är en Neuropsykiatrisk Funktionsnedsättning, inte en sjukdom.

På samma sätt som ditt förmodat avskyvärda utseende och micropenis inte är en sjukdom, det är bara tuffa bananer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in