2025-09-23, 00:52
Medlem
Ryssland är i ekonomisk och militär mening obsolet !
Citera
2025-09-23, 00:53
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Skulle se till att toppa upp lagret av konserver/torkat kött/grönsaker/frukt/kontanter/bränsle till spritköket och lite sånt för att ha extra buffert om tillgången till el och sånt störs ut, i övrigt så skulle det inte bli nån skillnad.

Om det händer på hösten eller vintern så får man nog tänka ett steg till. Blir snabbt grisigt kallt om du inte har värme efter att elen bryts. Bor man i eget hus så skulle jag starkt rekommendera att installera diesel generator som kan köra hela hushållet. Bor man i lägenhet så blir det dock knepigare.
Citera
2025-09-23, 01:03
Medlem
Skulle aldrig falla mig in att berätta det på ett öppet forum, inte ens krypterat privat.

https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2022/01/en-svensk-haller-truten-512511000.jpeg

Men sannolikheten..
Sverige är det land i hela världen som har flest öar, vi har skärgård från Haparanda till Blekinge i öst. Sjövägen får de hålla sig till farlederna = mycket lätta mål. I norr har vi arktisk urskog mot vår soulmate Finland, ogenomträngligt annat än till fots, bara vägarna är framkomliga, ser likadant ut på finska sidan = lätta mål. I ryggen har vi vår broder Norge.
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-09-23 kl. 01:17. Anledning: Tillägg
Citera
2025-09-23, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Samla upp alla v och mp-tomtar samt medlemmarna i Svenska Freds och transportera dem till fronten…
Du har missat allt
Det är Du som kommer att bli skjuten först av dom alla...!!
Citera
2025-09-23, 01:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Om det händer på hösten eller vintern så får man nog tänka ett steg till. Blir snabbt grisigt kallt om du inte har värme efter att elen bryts. Bor man i eget hus så skulle jag starkt rekommendera att installera diesel generator som kan köra hela hushållet. Bor man i lägenhet så blir det dock knepigare.

Har gott om täcken och filtar så klarar mig ganska bra med minimal värme (och huset jag bor i är välisolerat), och alternativet finns att ta sig ut till farsan som bor i hus och kan elda med ved/pellets (och har iaf 1års vedlager och några månader pellets).
Citera
2025-09-23, 01:27
Medlem
Är med i Svenska Lottakåren
Citera
2025-09-23, 01:33
Medlem
Efter refugees welcome-handhjärtan rörelsen ,så tycker jag faktiskt inte det känns så farligt. Känner mig härdad!
Citera
2025-09-23, 01:38
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har gott om täcken och filtar så klarar mig ganska bra med minimal värme (och huset jag bor i är välisolerat), och alternativet finns att ta sig ut till farsan som bor i hus och kan elda med ved/pellets (och har iaf 1års vedlager och några månader pellets).

Beror ju på hur varmblodig man är. Om man inte fryser lätt så är det nog inga problem på hösten, men vintern skulle det snabbt bli extremt kallt. Mitt hus va utan el för några år sen i 3 dagar på vintern och det va ingen höjdare. Hade endast 10 grader tredje dagen, och då av det ändå bara några minus på nätterna. Efter det fick det bli en diesel generator så att man har värme, kan laga mat, spola i toaletten, titta på/dator osv om olyckan är framme igen.

Är det en braskamin han har, farsan din? Det är ett bra alternativ att ha vid strömavbrott då dessa inte behöver cirkulationspump. Om det är en pellets/vedpanna så krävs det ström.
Citera
2025-09-23, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Om ryssen anföll Baltikum och de började skicka missiler och ta sig över med flyg och båtar till Sverige. Vad har ni gjort då? Alltså innan de kommer hit. Ni har bara fått informationen om att de är på väg. Vart ska man ta vägen liksom?
Nå, nu har Trump lovat att försvara Baltikum om kränkningarna fortsätter🤡
Halleluja allahhahuabar osv!
Vafan e de som händer?
Ta det lugnt gott folk
Ingen fara på taket!

DET ÄR JU BARA RYSSARA SOM TESTAR

FÖRGÄVES
Egentligen
Citera
2025-09-23, 02:40
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Bunkra toapapper som under Corona 😙
Citera
2025-09-23, 02:56
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Beror ju på hur varmblodig man är. Om man inte fryser lätt så är det nog inga problem på hösten, men vintern skulle det snabbt bli extremt kallt. Mitt hus va utan el för några år sen i 3 dagar på vintern och det va ingen höjdare. Hade endast 10 grader tredje dagen, och då av det ändå bara några minus på nätterna. Efter det fick det bli en diesel generator så att man har värme, kan laga mat, spola i toaletten, titta på/dator osv om olyckan är framme igen.

Är det en braskamin han har, farsan din? Det är ett bra alternativ att ha vid strömavbrott då dessa inte behöver cirkulationspump. Om det är en pellets/vedpanna så krävs det ström.

Har du kopplat generatorn på en huvudingång som driver hela huset samtidigt, eller kör du ”rörligt” där det behövs?
Citera
2025-09-23, 03:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

10 grade är ju inte jäkla kallt, huset vi bodde i när jag var liten var ofta 10-13 grader när vi vaknade på morgonen vintertid om inte nån klev upp mitt i natten och fyllde på i pannan.

Han har stor öppen spis i vardagsrummet nere, en fungerande liten vedspis i köket, en mindre kamin på övervåningen, samt vedeldad bastu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in