Citat:
Ursprungligen postat av
Stenballe
Alby och Södertälje har jag inte koll på, men nej, "araberna" är inte i majoritet i varken Landskrona eller Malmö.
Varför påstår du det?
Tror du på det själv, eller trollar du bara?
Här har du en enkel sökning från mitt Google AI Ultra konto jag har..
Är svenskar en minoritet i Malmö?
AI-översikt
Ja, svenska medborgare som inte har invandrat från Sverige (s.k. "etniska svenskar") utgör en minoritet i Malmö, där en stor del av befolkningen är utlandsfödd eller har föräldrar födda utomlands. Enligt en interpellation till riksdagen är enbart 44 % av Malmös befolkning födda i Sverige av båda föräldrarna födda i Sverige, vilket innebär att de "etniska svenskarna" har blivit en minoritet i staden.
Varför svenskar är i minoritet i Malmö:
Utländsk bakgrund: Malmö är en stad med invånare från många olika länder, och en betydande del av befolkningen är födda utomlands.
Definition av "svensk": När man talar om "etniska svenskar" menar man de som har båda föräldrarna födda i Sverige. Denna grupp utgör en minoritet i Malmö.
Förändring över tid: Andelen utlandsfödda har ökat i Malmö, liksom i Sverige som helhet, vilket påverkar den demografiska sammansättningen.
Sammanfattningsvis är definitionen av vad som räknas som "svensk" viktig för att förstå att svenska medborgare är en majoritet, men "etniska svenskar" utgör en minoritet i Malmö.
Sen hade jag lite fel ang. Landskrona där är fortfarande 55 procent etniskt svenska.
Ronneby 60 procent har etniskt svenskt ursprung
Södertälje har enbart 39 procent etniskt svenskt urprung...
skall jag fortsätta?
Men sen är ju siffrorna så klart mycket värre än detta, för det är ju just nu 2:a/3:e gen blattar verkligen börjar trycka ut ungar...