2025-09-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Säg vad du vill om Kirk och hans åsikter men ingen ska behöva censurera sig själv av fruktan för sitt liv eller hälsa.

Kan tycka att han borde engagerat sig mer i familjen och satt dem främst. Att vara så självisk gör ju att han nu straffar sina barn. De kommer aldrig ha en pappa. Människor kommer alltid köra upp klipp i ansiktet på dem som visar vilken bluff pappan var och varför han dog. Så tragisk och detta slog mig verkligen idag när jag lyssnade på gudstjänsten efteråt.
Hoppas Republikanerna tänker om och börjar engagera sig i sina familjer.
Citera
2025-09-22, 23:26
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Det är inte kristendomens fel att det skjuts debattörer i US. Problemet är att icke-kristna och radikala vänsterfolk som alltid skall relativisera allting oavsett om det är fel eller inte.
Jag är engagerad i kyrkan med min familj. Har icke stött på vare sig nazister eller andra radikala i kyrkan. Det kan säkert ha hänt att människor som är onda rättfärdigar exvis våld osv påstår att de har handlat på ett religösa grunder. Det är givetvis bara en rökridå- goda människor bör följa Guds tio budord. Om du byter ut Gud i den kontexten - och du bara har dessa tio budord … hur skulle du se på detta då?
Jag ser det inte som att det är någon eller någots fel att det skjuts. Det finns någon eller någon som är skyldig till denna och många andra skjutningar, men att börja peka finger på andra skapar olämpliga motsättningar.

Charlie Kirk och Maga var respektive är anhängare av Christian nationalism. En politisk ideologi med stora likheter med 1930-talets europeiska fascism och vars mål är att göra USA till en vit och kristen etnostat. I den är kristendomen närvarande enbart som ett medel för nämnt ändamål. Det kristna budskapet om förlåtelse och välgörenhet är inte närvarande i det kommande kristofascistiska landet. Jesus hade nog varit först upp på ett nytt kors om han kom tillbaka nu och dessa fascister fick fatt på honom.

Vi människor har följt budorden som inte handlar specifikt om den bibliska guden sedan förhistorisk tid. Vi följer dessa i förfinad form oberoende av deras närvaro i Bibeln. Att någon behöver läsa i en urgammal bok för att veta att det är fel att stjäla är bara fel; alla kulturer har genom alla tider haft konsekvenser av det och annat antisocialt beteende.

Jag motsätter mig benämningen av vissa människor som onda. Det finns onda handlingar som kan och har begåtts av människor, men onda människor låter som något från någon mer fundamentalistisk form av kristendomen.

Det är en idé från Kalla kriget och USA att anklaga vänsterpolitik för att vara gudlös. Sovjetunionen var uttalat och officiellt ateistisk, men i allt från sin människosyn till sin rättstavning fanns starka inslag av kristendomen. Till och med dess grundare Lenin citerade Bibeln emellanåt. Sovjetunionen var långt mycket mer kristen än man ville medge och detta utnyttjades i USA för att få med sig befolkningen där i ett starkt motstånd till kommunism.
Citera
2025-09-22, 23:27
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kan tycka att han borde engagerat sig mer i familjen och satt dem främst. Att vara så självisk gör ju att han nu straffar sina barn. De kommer aldrig ha en pappa. Människor kommer alltid köra upp klipp i ansiktet på dem som visar vilken bluff pappan var och varför han dog. Så tragisk och detta slog mig verkligen idag när jag lyssnade på gudstjänsten efteråt.
Hoppas Republikanerna tänker om och börjar engagera sig i sina familjer.
Vad menar du? Ska folk inte få debattera eftersom man då "straffar sina barn"? Varför var han en bluff, förresten? Har inte följt karln särskilt noga men de klipp jag sett online under åren verkar han vara en ärlig person som hittat sin mening med live (som han dessutom verkade vara klippt och skuren för).
Citera
2025-09-22, 23:28
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Skytten saknade gudstro, fåntratt.

Ditt övriga svammel om "nazism" lämnar jag okommenterat. Det är så dumt att jag vägrar sänka mig till den nivån.
Kirk var nazist. Om du menar annorlunda så har du bevisbördan.
Citera
2025-09-22, 23:36
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Kirk var nazist. Om du menar annorlunda så har du bevisbördan.
Han var förmodligen Nazist enligt Socialdemokraternas definition av ordet (vilket jag förmodar de tolkar som alla som inte röstar på Socialdemokraterna). Men han var inte Nazist om man använder Hitlers definition av Nazismen. Man blir inte bästis med Ben Shapiro eller Donald Trump om man har Hitlers åsikter.
Citera
2025-09-22, 23:49
Medlem
Riktigt obehagligt med allt hat från vänsterextremister här i tråden.

Lyssna på Ed Sheran istället för att gräva ner er i allt hat mot personer som inte delar er vänserextrema uppfattning.

https://www.youtube.com/watch?v=W0pC...&start_radio=1
Citera
2025-09-22, 23:57
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Han var förmodligen Nazist enligt Socialdemokraternas definition av ordet (vilket jag förmodar de tolkar som alla som inte röstar på Socialdemokraterna). Men han var inte Nazist om man använder Hitlers definition av Nazismen. Man blir inte bästis med Ben Shapiro eller Donald Trump om man har Hitlers åsikter.
Om sossar har en egen definition av fascism så är det ingen jag känner till. Jag utgår från gängse definitioner baserade på både historiska och samtida exempel. Om det förfarandet delas av sossar så kan jag inte göra något åt det.

Något jag inte gör är att fråga uttalade fascister och nazister om deras definition. Det vore ett misstag.
Citera
2025-09-23, 01:18
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Om sossar har en egen definition av fascism så är det ingen jag känner till. Jag utgår från gängse definitioner baserade på både historiska och samtida exempel. Om det förfarandet delas av sossar så kan jag inte göra något åt det.

Något jag inte gör är att fråga uttalade fascister och nazister om deras definition. Det vore ett misstag.
Du påstod att Kirk var Nazist. Om du frågar folk på stan om vad de tänker på, om de ska definiera vad nazism innebär, kommer nog de flesta som svarar säga att nazister har en fäbless för att döda judar.

Så jag undrar hur du får det att gå ihop med att Kirk var bästis med Shapiro (som är ortodox jude) och Trump (som väl är så judisk man kan bli utan att ha judiskt DNA). Men du verkar - inte oväntat - ha bristande kunskaper om ämnet du diskuterar.
Citera
2025-09-23, 01:24
Medlem
Vad har detta spektakel med detta land att göra?
Citera
2025-09-23, 01:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Vad har detta spektakel med detta land att göra?

Hela landet är ju sådant till inte ringa del. De första engelsmän som kom dit var från en tokig kristen sekt som inte fungerade i Europa.
Citera
2025-09-23, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Hela landet är ju sådant till inte ringa del. De första engelsmän som kom dit var från en tokig kristen sekt som inte fungerade i Europa.

Snacka om att sätta hammaren på spiken.

Nybyggare även kallade.
Citera
2025-09-23, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Säg vad du vill om Kirk och hans åsikter men ingen ska behöva censurera sig själv av fruktan för sitt liv eller hälsa.
sant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in