2025-09-22, 21:06
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Det var ju en pandemi i rån av det slaget från 1998 till 2010. Sen skärpte man till det hela. Inte många som åkte fast.

Exakt det hände ju nästan varje vecka dessa värdetransport rån och oerhört våldsamma var dom också .

Sedan upphörde allt mer eller mindre nästan samtidigt, var väl när dom fick ut dom nya värdetransport väskorna vars färgpatroner aktiverades automatisk när dom kom en bit från värdetransport bilen.

Som svar på TS frågar så är ju samhället mycket mera övervakat idag, det finns kameror i princip överallt städerna runt bankerna , ev flyktvägar osv bara för polisen kolla av dessa .
Kontanter hanteras internt i slutna system som personalen ej kan komma åt, man lämnar elektroniska spår efter sig hela tiden, tex vid det stora helikopter rånet i Västberga, så efteråt där dom dumpade helikoptern gick piloten (tror jag det var) in i en Mc donalds och handlade med sitt privata kort blev dessutom filmad av deras kamera.
Citera
2025-09-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
lasermannen dömdes för 9 rån men misstänktes för 17 stycken.

hans tillvägagångsätt var att ensam råna banken och sen försvinna på cykel.

Ja. Han hade nöjt sig med bankrånen så hade han klarat sig betydligt bättre.
Citera
2025-09-22, 21:43
Medlem
Finns ju en del bra dokumentärer där rånare är med och berättar i SR appen. Några är riktigt spännande också. Så lätt var det verkligen inte =)
Citera
2025-09-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Så om han inte hade varit helt galen och gått runt och skjutit folk, så hade han kunnat leva gott på sina rån.

Iom att han utförde 18-19st så drog han nog inte in så mycket på varje enskilt rån.
Citera
2025-09-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag skulle ta ett bostadslån hos SBAB. Och så sa kundtjänst personen ”och så blir det ett lån till handpenningen där”. Då sa jag va, det behöver jag inte. Jag har 300 tkr på mitt sbab konto som jag vill använda. Då sa de plötsligt ”jaha, men då måste vi få veta vart dessa pengar kommer ifrån”. Då sa jag ”men hur kan ni inte veta vart de kommer ifrån, de ligger ju redan på ett konto hos er”.

Det var en bisarr upplevelse. Man blir misstänkliggjord bara för att man har pengar på sitt konto som man vill använda i en affär.

Vet inte vilket är det var men det var innan finanskrisen 2008 va? Sbab var uppenbarligen väldigt pigga på att låna ut pengar då.
Citera
2025-09-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Jag tycker det är rätt mycket idag också. Det är mer än vad jag får ut efter skatt på ett år.

Fast på ett jobb kan du upprepa den inkomsten år efter år och pengarna blir betydligt mer värda eftersom de hamnar på ett bankkonto. Så funkar det liksom inte med bankrån.
Citera
2025-09-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ett exempel hur lätt det var att komma undan är ju Palmes mördare som sköt ihjäl en person mitt på Sveavägen inför flera vittnen och sen sprang runt hörnet upp för en trappa och försvann.

Det fanns ju också många mindre bankkontor och postkontor med kontanter ute i landet i små samhällen.

Att han sköt palme inför flera vittnen är en lite lätt överdrift.
Kl var 23.21 den 28 e mars. Det var mörkt ute och det fanns inga kameror någonstans på den tiden. Det fanns inga vittnen i den absoluta närheten förutom Lisbet. Den enda som egentligen såg gm på nära håll var Jeppson i byggbaracken som enbart såg honom bakifrån.
Svårigheten med att begå mord på den tiden och komma undan med det bestod huvudsakligen av tillgången på vapen som var oerhört låg.
Citera
2025-09-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Fast på ett jobb kan du upprepa den inkomsten år efter år och pengarna blir betydligt mer värda eftersom de hamnar på ett bankkonto. Så funkar det liksom inte med bankrån.

Nej precis. Ett bankrån är motsatsen till att ha pengarna på ett bankkonto.
Citera
2025-09-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Dom som säljs i Sverige är motorsvaga och gör ungefär 20 km/h. Jag cyklar lätt snabbare än så.
Dom som säljs i Sverige gör sig heller inte särskilt bra i terräng. På grund av att dom är motorsvaga.

Jag tror att dom används för att dom är tillgängliga och få av dagens blattegangsters ens kan cykla.

Varför skulle man bry sig om att använda en laglig elsparkcykel om man ändå tänkt göra ett bankrån?

Finns ju massor med sparkcyklar som går bra i terräng och väldigt fort. 70km/h går många och det finns bra mycket snabbare än så också.
Citera
2025-09-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Att han sköt palme inför flera vittnen är en lite lätt överdrift.
Kl var 23.21 den 28 e mars. Det var mörkt ute och det fanns inga kameror någonstans på den tiden. Det fanns inga vittnen i den absoluta närheten förutom Lisbet. Den enda som egentligen såg gm på nära håll var Jeppson i byggbaracken som enbart såg honom bakifrån.
Svårigheten med att begå mord på den tiden och komma undan med det bestod huvudsakligen av tillgången på vapen som var oerhört låg.

En del vittnen i bilar också ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in