2025-09-21, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Enkelt, idag är vi ett digitalt samhälle. Kunde man ens spåra telefoner på den tiden? Kartlägga rörelse o.s.v.
Sen om du skulle åka fast men skötte korten rätt vid råntillfället (bara ta pengarna och dra) kom väl ett ganska kort straff på det.

Spåra telefoner? Det fanns ju till 99,99% bara fasta hemtelefoner.
Senast redigerad av Engback 2025-09-21 kl. 04:18.
Citera
2025-09-21, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
lasermannen dömdes för 9 rån men misstänktes för 17 stycken.

hans tillvägagångsätt var att ensam råna banken och sen försvinna på cykel.

Till saken hör också att han hade kostym på sig under overall, så som jag minns det.

När polisen sen snabbt spärrade av Stockholm som ju består av öar så vinkade dom sen bara förbi Lasermannen som hade en väska med pengar över axeln och iklädd kostym. Dom letade ju efter en man i overall.

Men misstänkt för 17 bankrån.. vad är detta jag bokstavligen
Citera
2025-09-21, 05:21
Medlem
Det var ganska enkelt. Finns minst ett uppklarat bankrån från 80-talet. Glesbygd och långt till polis.
Citera
2025-09-21, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mayiy31000
Till saken hör också att han hade kostym på sig under overall, så som jag minns det.

När polisen sen snabbt spärrade av Stockholm som ju består av öar så vinkade dom sen bara förbi Lasermannen som hade en väska med pengar över axeln och iklädd kostym. Dom letade ju efter en man i overall.

Men misstänkt för 17 bankrån.. vad är detta jag bokstavligen

Kostym på sig under overall? Aldrig hört talas om. Har ändå läst boken om lasermannen osv.
Citera
2025-09-21, 06:16
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Enkelt, idag är vi ett digitalt samhälle. Kunde man ens spåra telefoner på den tiden? Kartlägga rörelse o.s.v.
Sen om du skulle åka fast men skötte korten rätt vid råntillfället (bara ta pengarna och dra) kom väl ett ganska kort straff på det.

Spåra telefoner? Vilka telefoner?
Hur rånar man baken utan hot menar du? Pengarna låg inte på bordet innanför dörren..

Hur full var du när du skrev de där?
Citera
2025-09-21, 06:26
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
lasermannen dömdes för 9 rån men misstänktes för 17 stycken.

hans tillvägagångsätt var att ensam råna banken och sen försvinna på cykel.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Lasermannen lyckades väl råna 17 banker med cykel som flyktfordon? Vid den 18:e stod han under spaning, tror jag.

Edit: Såg att någon hann före.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag tror de spanade på honom på grund av morden och när de gjorde det utförde han (möjligtvis) sitt 18:e bankrån.
Han kände inte till truismen "one crime at the time" helt enkelt.
Citera
2025-09-21, 06:47
Medlem
Minns ett rånfall, minns inte om det var här faktiskt. Men rånarna gjorde något oväntat och satt sig vid ett café bakom banken medans snuten hade fullt pådrag. Iskallt och smart!
Citera
2025-09-21, 07:03
Medlem
Ett tips kan vara att kolla på Jönssonligan eller Svindlande Affärer. Väl dokumenterat. Det svåra var att ta sig igenom kontroll på Arlanda med en stor portfölj med cash.
Citera
2025-09-21, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
700k 2005, mycket pengar

Jag tycker det är rätt mycket idag också. Det är mer än vad jag får ut efter skatt på ett år.
Citera
2025-09-21, 07:45
Medlem
det var rätt enkelt -tror jag-
men DÅ kändes det ändå lite tvärsvårt med tanke på att eftersom rättväsendet eller polsin hade rätt taskiga metoder motför idag -saken var ju bara att såna som inte ville leva efter lagen inte heller hade samma förutsättningar som idag..........

med dagens skolning o allt, o en tidsmaskin grabben, skulle du bli mångmiljonär ! :P
Citera
2025-09-21, 07:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rån.

Citat:

Det gick att spåra telefoner även på den tiden men det var något bökigt och inte som numera.

Ett mycket omtalat fall där tjuvarna klarade sig var ett fall som dock skedde tidigare. Var inte ett rån mot vare sig post eller bank utan mot ett företag och måste ha varit ett insiderjobb.

Vietas-kuppen 1969.

Oftast så åkte de flesta bank- och postrånare fast. Minns en post som kom att rånas så många gånger under 1970- och 80 talen att den kom att kallas för "rånarposten". Denna låg på Olaus Magnus väg i Johanneshov.
Citera
2025-09-21, 07:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Vad hade det gjort för skillnad menar du?

De är blixtsnabba och kan försvinna på cykelbanor och i snäv terräng.

Varför tror du att de används så flitigt idag vid olika dåd?

En bil väcker uppmärksamhet och en cykel är seg och otymplig ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in