Citat:
Ursprungligen postat av
SnilleochSmak2025
Mina erfarenheter av de första 24h med Mounjaro:
Tog första dosen igår kväll vid 18-tiden. Kände ingenting alls under kvällen och natten mer än en lättare huvudvärk (som jag kan ha annars också).
Vaknade i morse med fortsatt huvudvärk och var inte hungrig men sugen på frukost. Åt tre knäckemackor istället för de vanliga två och hade ångest över att medicinen nog inte skulle fungera på mig. Googlade en massa på förmiddagen om erfarenheter av att medicinen inte funkade. Åt lunch vid tolv-snåret då jag kände mig hungrig på mat. Jag har inte ätit lunch på ett halvår typ. Fortsatte att oroa mig för att medicinen inte skulle fungera på mig.
Åkte ut till skogen med min hund och gick i över en timme. Klockan var cirka 14:30 när jag kom hem igen. DÅ var det som om någonting hände! En plötslig mättnadskänsla och en total frånvaro av sug på mat. Torr som en öken i munnen så vattenflaskan har gått varm.
Åt middag vid 17:30 och fick tvinga i mig en liten portion caesarsallad (som är min favoriträtt) vilket var som att tugga på kartong.
Fortsatt väldigt torr i munnen och har liksom en känsla av att typ ha andats in parfym/hårspray/tvål i halsen. Som en hinna/smakförändring som vägrar ge med sig. Någon som kan relatera?
Nej, gillar mat/smakar samma som innan. Ingen "tvål" känsla.
Kände dock lite samma som dig i början att man fick tvinga ner mat och blev typ äcklad. Åt mindre än min 1,5åring haha.
Ligger på 5,0mg (totalt 10V på mounjaro) och skulle säga att sug/hunger är lagom nu.