2025-09-22, 15:26
Medlem
Är det någon här som börjat med en startdos på 5 mg? Jag har läst mig till att man ska börja med 2,5 mg men min läkare har skrivit ut 5 mg som startdos. Vågar jag verkligen börja med det? Jag är rätt medicinkänslig och brukar alltid få biverkningar vid nya mediciner.
Citera
2025-09-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Aha vad bra! Men varför gör inte alla detta? Eller gör de det tror du? Och varför överfyller tillverkaren pennan? Förstår att du inte kan svara på det, men du känner alltså samma effekt av golden dose som de vanliga doserna?
De överfyller pennorna för att man skall skall spruta ut en liten mängd vätska så luft och bubblor försvinner innan man tar dosen som vanligt.
Citera
2025-09-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Aha vad bra! Men varför gör inte alla detta? Eller gör de det tror du? Och varför överfyller tillverkaren pennan? Förstår att du inte kan svara på det, men du känner alltså samma effekt av golden dose som de vanliga doserna?

Varför tillverkaren överfyller:

Man ska alltid vrida två klick när man preppar sprutan, om det fallerar ska man försöka igen ett par gånger. Om det behövs göras för alla fyra doserna så krävs en del extra i själva sprutan. Så det är för att det garanterat ska finnas läkemedel till godo.

Det blir samma effekt av golden dose som en vanlig dos eftersom det är samma läkemedel du injicerar.
Citera
2025-09-22, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleochSmak2025
Är det någon här som börjat med en startdos på 5 mg? Jag har läst mig till att man ska börja med 2,5 mg men min läkare har skrivit ut 5 mg som startdos. Vågar jag verkligen börja med det? Jag är rätt medicinkänslig och brukar alltid få biverkningar vid nya mediciner.

Du ska absolut inte börja med 5mg som startdos då din kropp kommer åka på en rejäl chock och bieffekterna smäller på som fan har jag läst. Du ska börja med 2.5mg. Nu vet jag inte riktigt hur det funkar med pennan, men kan du inte justera så att du sprutar 2.5mg?
Citera
2025-09-22, 21:02
Medlem
VincHeees avatar
Citat:

Börja med 2,5mg 4 injektioner, klicka 5,0mg sprutan 30 klick så har du 2,5mg dos.
Pennan kommer i praktiken räcka dubbelt så länge. Du får själv avgöra ifall du vill använda efter 30 dagar... jag hade inte tvekat om den var förvarad i kyl.
Citera
2025-09-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranklinSaint
Du ska absolut inte börja med 5mg som startdos då din kropp kommer åka på en rejäl chock och bieffekterna smäller på som fan har jag läst. Du ska börja med 2.5mg. Nu vet jag inte riktigt hur det funkar med pennan, men kan du inte justera så att du sprutar 2.5mg?

Nej, jag kände också mig rejält tveksam till det. Men jag fick tag i läkaren som sa st jag skulle klicka mig fram till 2,5 mg och att hon skrivit ut 5 mg för att pennan skulle räcka längre.

Har nu tagit första dosen här under kvällen - någon som vet när ev. biverkningar sätter in och hur länge de typ pågår?
Citera
2025-09-22, 21:48
Medlem
Citat:
Nej, jag kände också mig rejält tveksam till det. Men jag fick tag i läkaren som sa st jag skulle klicka mig fram till 2,5 mg och att hon skrivit ut 5 mg för att pennan skulle räcka längre.

Har nu tagit första dosen här under kvällen - någon som vet när ev. biverkningar sätter in och hur länge de typ pågår?

Det startar ganska omgående och håller på i ett par timmar, men just med Mounjaro så är det ganska lugnt, man får inte dom grova bieffekterna, kanske lite illamående men inget farligt. För att undvika dessa biverkningar så ska du ta sprutan precis innan läggdags så att du kan sova dig igenom det. Glöm verkligen inte att varje dag dricka minst 2L vatten, det är för att det ska hjälpa din kropp och mage att inte bli förstoppad bland annat.
Citera
2025-09-22, 21:58
Medlem
Citat:

Försök inte tänka på biverkningar och när om de kommer. De flesta jag känner, inklusive mig själv, kände inte av några biverkningar alls. Tog min fjärde dos på 2,5 i lördags, och ingen av gångerna har jag känt någon biverkning så.
Citera
2025-09-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enre-volter
Försök inte tänka på biverkningar och när om de kommer. De flesta jag känner, inklusive mig själv, kände inte av några biverkningar alls. Tog min fjärde dos på 2,5 i lördags, och ingen av gångerna har jag känt någon biverkning så.

Tack, vad skönt att höra! Det har nu gått ett par timmar efter första dosen och jag känner ingenting konstigt alls! Hoppas nu att detta funkar för mig. Känns som sista utvägen.
Citera
2025-09-23, 08:20
Medlem
Citat:
Tack, vad skönt att höra! Det har nu gått ett par timmar efter första dosen och jag känner ingenting konstigt alls! Hoppas nu att detta funkar för mig. Känns som sista utvägen.

Jag tog min första dos på kvällen. Vaknade på morgonen, kände mig behagligt mätt. Direkt tystnade alla tankar på mat och annat att stoppa i sig.

Du ska veta att om du får biverkningar så kan du sänka dosen ännu mer, vissa får god effekt på bara 1,25 mg. Andra får ingen effekt förrän de är över 5. Oavsett så är det en närmast magisk medicin! Tror aldig att jag kommer att sluta med den utan gå över i underhållsdos. Helt klart värt pengarna!
Citera
2025-09-23, 18:31
Medlem
Mina erfarenheter av de första 24h med Mounjaro:

Tog första dosen igår kväll vid 18-tiden. Kände ingenting alls under kvällen och natten mer än en lättare huvudvärk (som jag kan ha annars också).

Vaknade i morse med fortsatt huvudvärk och var inte hungrig men sugen på frukost. Åt tre knäckemackor istället för de vanliga två och hade ångest över att medicinen nog inte skulle fungera på mig. Googlade en massa på förmiddagen om erfarenheter av att medicinen inte funkade. Åt lunch vid tolv-snåret då jag kände mig hungrig på mat. Jag har inte ätit lunch på ett halvår typ. Fortsatte att oroa mig för att medicinen inte skulle fungera på mig.

Åkte ut till skogen med min hund och gick i över en timme. Klockan var cirka 14:30 när jag kom hem igen. DÅ var det som om någonting hände! En plötslig mättnadskänsla och en total frånvaro av sug på mat. Torr som en öken i munnen så vattenflaskan har gått varm.

Åt middag vid 17:30 och fick tvinga i mig en liten portion caesarsallad (som är min favoriträtt) vilket var som att tugga på kartong.

Fortsatt väldigt torr i munnen och har liksom en känsla av att typ ha andats in parfym/hårspray/tvål i halsen. Som en hinna/smakförändring som vägrar ge med sig. Någon som kan relatera?
Citera
2025-09-23, 21:25
Medlem
VincHeees avatar
Citat:
Mina erfarenheter av de första 24h med Mounjaro:

Tog första dosen igår kväll vid 18-tiden. Kände ingenting alls under kvällen och natten mer än en lättare huvudvärk (som jag kan ha annars också).

Vaknade i morse med fortsatt huvudvärk och var inte hungrig men sugen på frukost. Åt tre knäckemackor istället för de vanliga två och hade ångest över att medicinen nog inte skulle fungera på mig. Googlade en massa på förmiddagen om erfarenheter av att medicinen inte funkade. Åt lunch vid tolv-snåret då jag kände mig hungrig på mat. Jag har inte ätit lunch på ett halvår typ. Fortsatte att oroa mig för att medicinen inte skulle fungera på mig.

Åkte ut till skogen med min hund och gick i över en timme. Klockan var cirka 14:30 när jag kom hem igen. DÅ var det som om någonting hände! En plötslig mättnadskänsla och en total frånvaro av sug på mat. Torr som en öken i munnen så vattenflaskan har gått varm.

Åt middag vid 17:30 och fick tvinga i mig en liten portion caesarsallad (som är min favoriträtt) vilket var som att tugga på kartong.

Fortsatt väldigt torr i munnen och har liksom en känsla av att typ ha andats in parfym/hårspray/tvål i halsen. Som en hinna/smakförändring som vägrar ge med sig. Någon som kan relatera?

Nej, gillar mat/smakar samma som innan. Ingen "tvål" känsla.

Kände dock lite samma som dig i början att man fick tvinga ner mat och blev typ äcklad. Åt mindre än min 1,5åring haha.
Ligger på 5,0mg (totalt 10V på mounjaro) och skulle säga att sug/hunger är lagom nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in