2025-09-03, 12:13
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2025-09-03, 12:57
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är alltså förskolor det handlar om (kallades förr "dagis"), inte skolor.

Jag håller med kritikerna. När barnen är så små är det av värde att föräldrarna hämtar och lämnar. Vid lämning kan det vara bra att förmedla hur natten och morgonen hemma har varit, vid hämtning kan det vara bra att förmedla hur dagen har varit.

Dessutom kan föräldrarna få en liten inblick i sina småttingars vardag på dagis. De ser hur personalen är mot såväl det egna barnet som mot andra barn. De ser hur egna barnet hanterar kontakten med andra barn.
Det kan de inte om en skolbuss hämtar och lämnar.

Aftonbladet skriver:

".. enligt Aftonbladets granskning finns minst tre förskolebolag på olika håll i landet, i Stockholm, Småland och Gävle som i stället använder förskolebussar för små barn."

"Förskolorna som i Aftonbladets granskning använder bussar riktar sig ofta till familjer i utsatta förorter. Bussarna kan vara ett sätt att få in fler barn, från ett större upptagningsområde, och därmed öka omsättningen."

När det gäller omhändertagande och uppfostran av barn, så finns det stora kulturella skillnader mellan olika folkgrupper.
Citera
2025-09-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Kan inte Foodora även fixa kvällsmat och natta barnen så att föräldrarna kan utveckla sig själva utan att bli störda ?

Barnen är ju ändå bara något som syns i bakgrunden på bilderna på Facebook.

Talande kommentar. Har själv funderat lite över förskolans funktion den senaste tiden. Har trott att den fanns till i det svenska välfärdssystemet för att föräldrarna skall kunna arbeta och försörja familjen och dra in pengar till skattesystemet. Så är det uppenbarligen inte.

I mitt bostadsområde bor bl.a. tre barnfamiljer med mammor i 30-årsåldern och varsina 2 barn ca 1 och 3 år gamla. Varja morgon vid 8.30 tiden passerar dom mitt fönster med ungarna på väg till förskolan och med smartphonen i handen. Vid 14-tiden kommer samma gäng unga damer knallande med sina barnvagnar tillbaka för att hämta sina telningar. Vad ha de gjort under tiden. Ja, inte har dom varit på någon arbetsplats inte. De har suttit hemma med smartphonen och skött sina dagliga uppdateringar på sociala medier.

Så var väl ändå inte tanken med samhällsfinansierade förskolor?
Citera
2025-09-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ska föräldrar inte ta hand om sina barn så varför skaffa dem då?

Genom hela människans historia har väl barn tagits om hand av större grupp av människor än enbart av föräldrarna. Så varför ska det vara så individualistiskt idag?
Citera
2025-09-09, 17:12
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-bussa-smabarn

Citat:
På morgonen hämtas barnen upp hemma och på eftermiddagen kör förskolebussen runt och lämnar av dem.

En smart service till föräldrar i Foodorasamhället – eller skadligt för små barn?

– Inget att rekommendera och absolut inte för de yngsta barnen, säger professor Ingrid Pramling Samuelsson.

Slut citat

Hur långt skall kapitalismen gå? Hur lågt kan föräldrar sjunka?

Jadu, här i väst är den nog inne i sin slutfas, människan har börjat rationalisera bort sig själv
Citera
2025-09-09, 23:03
Avstängd
Blomvattnaren är inte bara moderator utan en också en empatilös kvinna med en agenda att skada demokratin.Frågor på det?
Citera
2025-09-09, 23:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Genom hela människans historia har väl barn tagits om hand av större grupp av människor än enbart av föräldrarna. Så varför ska det vara så individualistiskt idag?
Och genom hela människans historia har de svagare, läs du . blivit dödade.
Citera
2025-09-17, 11:46
Bannlyst
Vad är grejen? Att man säger hej då vid dörren istället för på dagis? Spelar det någon roll?
Citera
2025-09-18, 14:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Talande kommentar. Har själv funderat lite över förskolans funktion den senaste tiden. Har trott att den fanns till i det svenska välfärdssystemet för att föräldrarna skall kunna arbeta och försörja familjen och dra in pengar till skattesystemet. Så är det uppenbarligen inte.

I mitt bostadsområde bor bl.a. tre barnfamiljer med mammor i 30-årsåldern och varsina 2 barn ca 1 och 3 år gamla. Varja morgon vid 8.30 tiden passerar dom mitt fönster med ungarna på väg till förskolan och med smartphonen i handen. Vid 14-tiden kommer samma gäng unga damer knallande med sina barnvagnar tillbaka för att hämta sina telningar. Vad ha de gjort under tiden. Ja, inte har dom varit på någon arbetsplats inte. De har suttit hemma med smartphonen och skött sina dagliga uppdateringar på sociala medier.

Så var väl ändå inte tanken med samhällsfinansierade förskolor?

Det här hade du lätt kunnat googla. Om man är arbetslös eller sjukskriven så har man rätt att ha barnen på dagis femton timmar i veckan, men inte mer. Jag tycker det är idiotiskt, men så är det.
Sedan är förstår jag inte varför du tror att dessa damer inte åker iväg någonstans och jobbar halvtid.
Men det är klart, man kan ganska lätt avgöra av en snabb okulär besiktning om mamman är den "arbetande typen" eller inte.
Citera
2025-09-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det här hade du lätt kunnat googla. Om man är arbetslös eller sjukskriven så har man rätt att ha barnen på dagis femton timmar i veckan, men inte mer. Jag tycker det är idiotiskt, men så är det.
Sedan är förstår jag inte varför du tror att dessa damer inte åker iväg någonstans och jobbar halvtid.
Men det är klart, man kan ganska lätt avgöra av en snabb okulär besiktning om mamman är den "arbetande typen" eller inte.

Jag tror inte. Jag vet att dom inte jobbar utan är just mammalediga. Och jag tycker också att det är idiotiskt att man inte behöver ta hand om sina barn själv när man kan.
Citera
2025-09-22, 21:10
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jag tror inte. Jag vet att dom inte jobbar utan är just mammalediga. Och jag tycker också att det är idiotiskt att man inte behöver ta hand om sina barn själv när man kan.

Förstår inte varför du känner dig så provocerad av det. Det är viktigt för barnen att kunna umgås med jämnåriga, och det kan barnen inte nödvändigtvis göra när de är hemma.

Brukar själv ta min dotter till förskolan även när jag inte arbetar, och det tycker personalen på förskolan är bra. Passar på att städa eller ägna mig åt nöjen under tiden.
Citera
2025-09-22, 21:14
Medlem
Karina58s avatar
Det är väl inte dåligt. Kostar säkerligen en 900 kr i månaden. Helt okej pris för att få barnen safe till skolan och tillbaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in